Annons:
Etikettridning
Läst 1033 ggr
Patriszija
2015-04-09 19:17

Vilken typ av ponny passar?

Om man är 165cm och väger ca 57, vilken kategori av ponny skulle kunna vara lagom isåfall? Vilken är i minsta laget om man funderar på att ha en "mor & dotter häst" och barnet är 3 år. Tacksam för svar :)

Annons:
Jennipher2000
2015-04-09 20:40
#1

Du ska inte rida mindre än en c ponny.

[exo]
2015-04-09 21:09
#2

D-ponny till den vuxna och shettis till barnet.

JoannaLi
2015-04-09 21:50
#3

D-ponny, om du vill ha en ponny, så får barnet rida någon annan tills den börjar bli stor nog att rida på er delade :) 

(Jag skulle kanske hellre rekommendera ett russ än en shettis till barnridning, tycker att de kan vara i lite mer rätt storlek under en längre period, och så upplever jag att de har lite bättre kroppsbyggnad för ridning än vad shettisar har :))

[Biancalice]
2015-04-09 22:06
#4

En d-ponny är det minsta du skulle kunna ha och barnet får nog rida på någon annan ponny tills det är större tycker jag.

Svårt med mor och dotterhäst när barnet är så litet.

Patriszija
2015-04-09 22:28
#5

Barnet rider idag regelbundet på en shettis men har även ridit stor häst och älskar det :)! Får nog satsa på en d ponny isåfall då. Tack för svar!

smellcaramell
2015-04-09 23:08
#6

jag är lite kortare än dig och väger ungefär lika mycket och rider c-ponny utan problem! Allt beror dock på hur viktbärande häst man har, hur bra balans ryttaren har och liknande. :) edit:jag är 164, så typ ingen skillnad :)

Annons:
Patriszija
2015-04-10 09:02
#7

#6 jag har bra balans vad jag vet haha :). Ridit på ridskola från att jag var 7-15 och därefter för privat tränare under gymnasietiden men sedan har jag dock haft en "paus". Men nu känns det som att det är dags att ta tag i det igen då dottern är helt galen i hästar och jag blir så sugen själv men lite svårt då hon rider shettis haha ;).

philippazon
2015-04-10 16:48
#8

Storleken för dig skulle jag säga viktbärande maxad c eller d-ponny. Jag skulle inte säga att dottern behöver en annan ponny, det beror jag totalt på hur du vill ha din häst. visst och du vill ha en ung, lite smått "galen" ponny med egna ideér kanske det inte är den bästa idén att sätta upp en 3 åring, men om du köper en jätte snäll läromästare så är det ju inga problem. 

Så storleken för dottern spelar ingen roll, det är hästen personlighet och agerande :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

smellcaramell
2015-04-10 19:01
#9

för dottern spelar inte storleken så stor roll, så där håller jag helt med #8, finns inte många ridskolor som har möjlighet att ha små hästar bara för att de minsta ska kunna rida en liten häst ;) jag har ridit med ett åring framför mig på d-ponny och låtit en 5 åring rida själv på en c-ponny på inhägnat område och med mig som ledde på kortare uteritt(dessa barn har aldrig ridit förut) beror helt på vilken häst man väljer! Dessa hästar har dessutom varit unga, 6-9 år så åldern spelar inte heller så stor roll i början. Dock har ju hästar olika dagar precis som människor och det är kanske inte alltid smart att kasta upp ett barn på en häst bara sådär :)

Patriszija
2015-04-10 21:06
#10

#8 & #9 Det är så jag tänker också, jag vill inte skaffa två hästar utan en. Och då vill jag att båda ska kunna rida. Inte så att jag släpper iväg en 3 åring på en häst oavsett storlek utan att hon får sitta på vid promenader och ta några varv i paddocken och kanske öva på att svänga och stanna mm. Lite det vi idag gör med shettisen men jag vill så gärna också rida så när/om vi skaffar egen så vill jag kunna dela :). Men nu är första planen att förhoppningsvis låna shettisen (som är helt fantastisk!) på heltid ett tag i höst för att se hur det här med häst passar oss!

Upp till toppen
Annons: