Annons:
Etikettövrigt
Läst 843 ggr
CarroHändemark
2015-04-07 19:47

Svettig häst-täcke?

Halloj! Nu har det börjar blivit runt 12-15 grader gör hos mig. Och jag har en Basjkir som är orakad och håller på att lössa mycket päls nu. Jag brukar slänga på honom fleece+regn om han blivit svettig när jag ridit och sen släppa ut (han går på lösdrift) men nu när det har blivit mycket varmare ute, hur skulle ni gjort då med täcke? Blir det inte väldigt varmt med fleece+regn då? Eller?! Hur skulle ni gjort? Tacksam för svar :)

Annons:
Tusen
2015-04-07 19:56
#1

När det börjar bli varmt och de fortfarande har vinterpäls kvar är det bästa för hästen att den får gå utan täcke. Då kan den rulla sig och gnugga v sig både svett och lös päls. 
Alternativt har man fleecetäcke på i någon timme bara och tar sedan av det och låter hästen gå naken.
Att ha både fleecetäcke och regntäcke på en pälsad häst som är svettig är inte snällt i den här värmen, tycker jag.

Våra går nakna efter svettiga jobb.

PogoPedagog
2015-04-08 07:19
#2

Absolut inget täcke i den värmen. Vår får knappt täcke ens mitt i vintern om de inte är väldigt svettiga. De går oxå på lösdrift och är oklippta. Man märker ju om hästen fryser tycker jag.

Tänk dig själv om du bor i rumstemperatur och därmed går klädd i vankliga kläder, kör ett gympapass så du blir svettig och sen kommer någon med en täckjacka och tycker du ska ha den inne för att du blivit svettig ;)

smellcaramell
2015-04-09 15:19
#3

basjkirer brukar inte behöva täcke alls, ut i hagen bara så att hästen kan rulla sig så brukar det gå bra! bara varit med om rakade basjkirer som behövt täcke :) enda gången jag lagt på täcke var efter jag duschat hästen så att han skulle torka lite snabbare och inte rulla sig o bli jätteskitig på direkten :) (ridit basjkir i typ 4 år nu tror jag)

CarroHändemark
2015-04-19 19:23
#4

Tack för svaren! :)

[Biancalice]
2015-04-20 22:27
#5

Jag hade bara lagt svettäcke en stund för o torka upp, sedan ut med inget täcke. Jag har aldrig lagt svettäcke + regntäcke på någon häst, varken de med mycket eller lite päls.

Upp till toppen
Annons: