Annons:
Etikettridning
Läst 8000 ggr
mikatherider
2015-04-07 16:10

"Uppvärmningshosta"?

Har en liten fundering kring det som en del kallar för "uppvärmningshosta". Dvs att hästen hostar när man börjar trava eller bara i början av ridpasset (och frustar efteråt, iaf i mitt fall). Min häst har gjort det här så länge jag kan minnas, året om, på de flesta turerna oavsett uppvärmningstid innan. Hon har absolut inga problem med luftvägar, lungor eller damm överhuvudtaget. Jag har alltid ridit på tränsbett. Men för en tid sen slopade jag alla mina bett av olika anledningar och rider numera bara bettlöst på olika huvudlag. Och den här sk "uppvärmningshostan" är puts väck och istället frustar hon hur mycket som helst varje gång man rider. Hon verkar trivas toppen på bettlöst och har fått mycket mer framåtbjudning och sug till arbete. Ingenting övrigt har förändrats som det kan bero på.

Men, till själva frågan, kan denna sk "uppvärmningshostan" ha något med att man rider med bett att göra? Och isåfall hur skulle bettet påverka hästen så pass att den hostar? Har någon annan upplevt samma övergång eller vet varför dem hostar sådär i början (annat än "bara för att komma igång" och "hosta upp slem")?

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Annons:
Wellcraft
2015-04-07 20:21
#1

Följer, intressant frågeställning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

PogoPedagog
2015-04-08 07:20
#2

Spännande. Min häst kan hosta vid uppvärmning främst under våren så jag tolker det som att han har en mild känslighet mot pollen.

mikatherider
2015-04-13 20:15
#3

Ursäkta att jag har varit så off, har varit utomlands i några dar hehe :) 

Det har jag faktiskt inte tänkt på! Det skulle självklart kunna bero på nån sådan typ av allergi, speciellt om det bara dyker upp på våren. Men jag tänker att  dels hostade min häst i princip alltid året om och eftersom det så slutade som direkt konsekvens av att jag började rida bettlöst verkar det i mitt fall bero på det. Är det någon som vet om det finns någon typ av fakta om att bett på något sätt stör luftvägar? Eller har någon annan fundering kring detta?

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Zaphix
2015-04-13 21:12
#4

Är rätt vanligt. Beror på att något inte stämmer med luftrören, att det finns slem där av någon anledning. Trängre luftvägar.

Inget som behöver ha någon inverkan, utan man får försöka se till att hästen har så bra stallmiljö som möjligt och acceptera läget. Så länge det inte blir värre är det nog lugnt.

Min häst fick det efter att ha haft kvarka, men bara om han står på ett stall med sämre luft. Men framför allt på våren och sommaren, då kan han hosta mycket. Men konstigt nog bara när vi bor i södra sverige, hemma i norrland är det oftast lugnt. Han har enligt veterinär med största sannorlikhet allergi mot någon pollen.
Han blir även snorig och rinnig i ögonen på våren och sommaren.

Jag har honom på lösdrifr och är noga med kvalitet på grovfoder. Gett slemlösande en period när det var värre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mikatherider
2015-04-13 22:43
#5

#4 jag tänkte precis sådär förut, alltså att det nog är chill så länge hästen i övrigt mår bra, är feberfri osv. Men  jag tänker att man ska ju  alltid kolla upp orsaken till problemet istället för att se förbi det även om man kan leva med det. Hade jag till exempel haft problem med att hon är "tygelhalt" hade jag ju undersökt varför hon är det även om flera tränare påstår att det är hästen som "låtsas". Och min häst har bra grovfoder (äter bara grovfoder plus en näve betfor) och går ute mellan 12-14h per dag. Vet faktiskt inte om allergier men verkar konstigt att hon skulle sluta vara allergisk nu helt plötsligt eftersom denna hosta helt automagiskt har försvunnit (vilket jag iofs är glad över :D).

Minskade hans "uppvärmningshosta" när han fick slemlösande? Och vad rider du på för bett? Vill bara förtydliga att jag absolut inte menar detta som något påhopp eller liknande utan är bara ärligt nyfiken och du behöver självklart inte svara om du inte vill :)

Men om det skulle finnas ett samband mellan bett och "uppvärmningshosta" skulle det ju kunna betyda att bettet på något sätt stör luftrören?

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Tusen
2015-04-14 07:25
#6

Är det inte så att stallade hästar "råkar ut" för det medans lösdriftshästar inte gör det?

Annons:
Zaphix
2015-04-14 07:58
#7

#7: Jag har varit till veterinären tre gånger och gjort endoskopi två.

Min häst hostar även om han springer löst i hagen vissa tider på året. Så  är irrelevant vilket bett jag har.  :)

Tror inte på ett samband med bett och hosta. Hur skulle bett kunna störa luftvägarna? Hästen andas ju genom näsan, och bettet hindrar inte det.

För dig kan de ju vara ett sammanträffande att du bytte från bett samtidigt som hostar försvann. Andra faktorer kann ha ändrats.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

PogoPedagog
2015-04-14 08:35
#8

#6 Våra går på väldigt välventilerad lösdrift med torv men jag tror väl liksom du att det vanligaste är att det beror på stallmiljön.

mikatherider
2015-04-14 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7 fast bettet påverkar andningen trots att hästen andas genom näsan. Eftersom hästen inte kan svälja och andas samtidigt och bettet stimulerar sväljreflexerna. Detta går t ex att läsa om här: http://thenaturallyhealthyhorse.com/qa-dr-robert-cook-creator-dr-cooks-bitless-bridle-part-2/ , man kan bläddra ner till d) om man inte vill läsa hela. Det finns en bra bild över andnings- och sväljsystemet på länken, som jag bifogar. Jag tänker att eftersom bettet stör andningen kanske det är det som framkallar hosta? Just eftersom de börjar hosta då ansträngningen ökar (eftersom jag nu pratar om "uppvärmningshosta") = då andningshastigheten ökar.

Det skulle kunna vara ett sammanträffande, men med tanke på att vi stått på samma stall de senaste 2 åren och att allting har varit precis som vanligt är jag inte så säker på det. Men det är självklart en möjlig faktor.

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

[Biancalice]
2015-04-14 13:17
#10

Våran häst har sk uppvärmningshosta vare sig jag rider med eller utan bett och både när hon stod i box och numer när hon går på lösdrift.

VeronicaN
2015-04-14 21:13
#11

Har precis samma fundering! Min häst har sk uppvärmningshosta när jag rider, inte när jag longerar/tömkör m kapson. Misstänker att det beror på bett el nosgrimma eller att hon går i lite högre form när jag rider. Ska testa att rida bettlöst och försöka hitta orsaken. Hon hostar aldrig när jag inte rider. Ska läsa artikeln du hänvisar till!

mikatherider
2015-04-14 22:15
#12

#11 skriv gärna vad du får för resultat! Är ju superintressant att se vad som händer för dig! :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

PogoPedagog
2015-04-15 08:24
#13

TS Spelar det någon roll för er om ni rider på helt långa tyglar med bett eller kortare eller är det just bettet i sig?

Annons:
mikatherider
2015-04-15 13:46
#14

För mig spelar det ingen roll, när jag då red på bett hostade hon oavsett längden på tyglarna. Nu på bettlöst hostar hon aldrig oavsett om man värmer upp på kortare eller längre tyglar :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Zaphix
2015-04-15 16:59
#15

Fast lär ju ändå vara något som inte stämmer med luftvägarna på hästen som hostar med bett med tanke på att de allra flesta hästar inte hostar trots bett.

Problemet lär kvarstå, även om symptomen på det försvinner. Och då spelar det ingen roll, då det inte påverkar hästen. Men något står ju inte rätt till tror jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: