Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1010 ggr
[Amanda.thorell]
4/5/15, 6:29 PM

Lösa benbitar.

Hej.

Jag funderar på att köpa en häst som verkligen är perfect oh jättefin, Men det visade sig att den har lösa benbitar i benen. Hon som äger ponnyn nu har tävlat mycket i hoppning och det har inte visat någon symtom ponnyn är 15år tacksam för svar.

Annons:
Fialialej
4/5/15, 6:34 PM
#1

Vad är frågan?

"På natten är alla katter svarta"

Myrra
4/5/15, 6:37 PM
#2

#1 Hon undrar säkert om det är dumt/bra att köpa en häst med lösa benbitar i benen.

Det kanske blir problem längre fram osv.

[Amanda.thorell]
4/5/15, 6:39 PM
#3

Jag undrar om det är någon ide att köpa en häst som har det. Han har inte visat något förut men är endå lite osäker.

LeeKnow
4/5/15, 6:56 PM
#4

Det går ju att operera bort dom.

[Amanda.thorell]
4/5/15, 7:28 PM
#5

vet du hur mycket det kostar ungefär?

Smedserods
4/5/15, 9:12 PM
#6

Om inte hästen har problem anser jag att det är onödigt att operera. Men det är ju bra att det går att operera om benbitarna skulle skapa obehag i framtiden.  Ponnyn kan mycket väl klara sig utan problem eftersom den redan är 15 år och inte har märkt av osteochondrosen. Om han är perfekt i övrigt så hade jag personligen tagit risken men kanske försökt få ner priset något.

Annons:
Evelina.J
4/5/15, 9:37 PM
#7

är den 15år och inte känt av dom än så lär dom inte bli nått problem och kommer nog inte bli störd av dom i framtiden häller

LeeKnow
4/5/15, 10:08 PM
#8

#5 min syster opererade bort benbitar på sin travare på Färjestads hästklinik, det kostade ungefär 18 000 sa hon. Vet dock inte om det var 2 eller 1 ben, eller var det var.

Cezanne
4/5/15, 10:39 PM
#9

Det beror helt på var de sitter och om de besvärar hästen. Hade jag varit du hade jag bett att få se röntgenplåtarna och låtit en veterinär som är kunnig på området att titta på om de sitter på ett besvärligt ställe.

Caf_Roy
4/6/15, 10:59 AM
#10

Om en unghäst har lösa benbitar kan det vara värt att dra öronen åt sig då de kan störa hästen när man börjar anstränga den. Men har de legat där i 15 år utan att påverka hästen kan du nog lita på att de inte kommer göra det i framtiden heller. Att operera bort lösa benbitar på en häst som haft dom i 15 år är ungefär lika nödvändigt som att operera bort blindtarmen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: