Annons:
Etikettkörning
Läst 1511 ggr
Lizelda
2015-04-05 01:05

Hur har ni kört in?

Jag tror att jag hittat den rätta hästen och om allt går vägen så bör han vara hemma om två veckor. Och då ska han köras in! Eller, köras om..? Han är en gammal travare, nitton år gammal gentleman, som gått fem lopp i sitt liv men skrotades snabbt då han inte tyckte det var kul att springa fort och var dålig på det. Han är inte bakskygg och jag har tömkört honom lite i skritt och ägaren gjorde det i både skritt och trav, vilket gick väldigt lugnt och fint, backade och stannade med honom och inget var något problem. Även gått igenom polisträning för hästar så han är van vid saker! Har läst en del på nätet om inkörning men vill höra från er :) Kommer självklart inte sätta honom framför vagn innan proffs kört honom! Men nu vill jag höra hur ni gjort när ni kört in och hur lång tid det tagit ungefär, bilder uppskattas!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
rudyC
2015-04-05 01:12
#1

men om han nu har gått framför vagn innan så är det väl bara att ta en prov tur med en vagn? ja hade en travade men hon var ett nervvrak kunde inte få henna att dra lugnt i bara skritt efter 2 år gick det men jag kunde inte för kung och fosterland få henna att gå mellan skacklar så ja sket i det … ska tillägas att hon hade varit "körd"

Lizelda
2015-04-05 01:15
#2

Har ingen vagn än, renoverar en prärievagn jag ska använda och har en gammal gigg också. Tänkte dra lite tyngre skaklar och kanske släpa en stock som träning typ.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Mowglie
2015-04-05 09:04
#3

Jag körde in familjens minishettis förra året, det tog drygt 2 år men det var det värt ;)

Hon var ganska knepig men om man belönar och belönar(Godis, vilodagar, en ordentlig rykt osv) så funkar det tillslut! Jag började då(ofc) med att tömköra henne och efter en lång tid gick jag sakta men säkert till att spänna henne för vagnen. Det är väl dem tipsen jag kan ge, se till att inte stressa bara :)

Be yourself, everyonelse is already taken.

Evelina.J
2015-04-05 09:08
#4

när vi kört in våra unghästar (travare) så har vi tömkört dom Länge och sen sätter vi på vagnen och skrittar lite första gången med 2 ledare och 1 i vagnen.

Är han redan körd tidigare så är de ju bara att sätta på vagnen och köra när den är klar. Kanske ha någon som går de framme dom första metrarna.

Lizelda
2015-04-05 09:27
#5

#4 Dock lite skillnad på att dra en stor flakvagn typ och en liten travsulky. Vilket är bra då jag inte vill att han påminns om det! Men tömkörning i massor, med och utan vikt/skakalar/svängel står på tapeten :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Evelina.J
2015-04-05 09:44
#6

Jag har kört båda och tycker inte de är någon större skillnad :). bortsett från vikten då och att skaklarna går lite längre ner. Jag gör med en hyfsat tung vagn hemma med i bland som hästarna måste jobba och dra fram

Annons:
Tiktak697
2015-04-05 09:48
#7

Provat både på min ridhästar både sulky och tyngre vagn ingen skillnad och jag satt på de med engång inga problem hösten förstod med desamma aldrig körd tidigare och så har jag gjort med fler hästar det är viktigt att va tydlig .

Mvh Tiktak

Evelina.J
2015-04-05 09:51
#8

#3 Han har ju redan vart i vagn och sprungit lopp så han vet ju vad de inne för att gå/springa mellan 2 skaklar

Mowglie
2015-04-05 11:07
#9

#8 Ja jag läste det men jag ville förklara lite snabbt hur jag körde in vår shettis ;)

Be yourself, everyonelse is already taken.

Evelina.J
2015-04-05 14:31
#10

# jaha :)

Upp till toppen
Annons: