Annons:
Etikettövrigt
Läst 914 ggr
Godisburk
2015-04-03 09:13

Hur hanterar ni en dålig ridlektion ?

Hej, jag undrar hur ni hanterar en lektion där det mesta har gått fel, hur blir er reaktion och vad säger ni åt er själva efter lektionen. Är ni nöjda trots att allt nästan gått fel eller försöker ni minnas vad ni gjorde fel och tänker att det går bättre nästa gång eller står ni uppgivna och är grymt besvikna ? Exempel (Behöver inte gälla de här). Om er häst/ en ridskolehäst vägrar stanna, vill inte göra samma sak som ni försöker visa så den tar sin egen väg och kör sitt race, skenar/bockar ? Hur tänker ni för stunden och hur är reaktionen efteråt ? 🙂

Annons:
PogoPedagog
2015-04-03 10:53
#1

Jag försöker fokusera på det positiva, är ganska bra på det. Alltid lär man sig något. Igår t.ex åkte vi till ridhus för tredje gången med ena hästen. Gallopparbetet gick uselt! Men jag var väldigt nöjd med att vi kom iväg och att lastningen gick bra. Jag försöker se det mer som miljöträning än dressyrträning :)

liiwiish
2015-04-03 14:04
#2

Det är under "dåliga" lektioner man lär sig mest! 🙂 Det är viktigt att lära sig hantera också svårare situationer och arbeta med hästar som inte alltid gör precis som man vill!

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

ScarletMajesty
2015-04-03 20:05
#3

Då jag har dåliga lektioner, eller en dålig uteritt (tränar distansritt) så tänker jag alltid tillbaka till de fel jag gjorde som orsakade att jag och hästen inte lyckades kommunicera och på så sätt lär mig av vad för fel signaler jag gav och hur hästen reagerade på dem. Sedan tar jag med mig det till nästa gång jag sitter upp :)

Sealle
2015-04-03 20:40
#4

Jag blir grymt besviken på mig själv. I 9/10 så är det först efter ridlektionen är slut som jag kommer på VAD det var jag gjorde fel som gjorde så att ridlektionen inte gick något vidare, och så blir jag irriterad på mig själv för att jag inte kom på det tidigare så att jag kunde lösa problemet på hästryggen.

Men jag har 0 ambitioner när det kommer till ridhusridning så det går oftast över till dagen efter 🙂

Godisburk
2015-04-03 20:58
#5

Kul att ni tar er tid att svara! 😃

Mowglie
2015-04-05 11:05
#6

Mina dåliga ritter(vet inte om jag ska skriva lektioner eftersom jag rider egna hästen och inte har en lärare som står och säger vad jag ska göra) är såklart tråkiga, men som en annan sa så försöker jag alltid tänka på det positiva, ungefär: Han rev 5 hinder men han klarade ändå 2 och vi hoppade högre än förra gången. Ungefär, eller: Han fattade fel galopp 7 gånger men fattade rätt 10 gånger. osv.

Efter "lektionen" så brukar jag också skriva en lista på uppenbara saker som jag behöver träna på, kanske då att ge tydligare hjälper när jag fattar galopp. Då har jag det att träna på när jag rider(exempel), sen allt eftersom så bockar jag av sakerna när jag har uppnått dem.

Jag brukar säga till mig själv typ: Lägg av nu och gör det bättre en sista gång! Eller: Bra gjort, men du måste göra det lite tidigare/senare.

Som en annan också sagt, man kommer oftast på vad man gjorde fel efter själva lektionen.

Hoppas du fick lite tips på hur du kan hantera en dålig lektion <3

Be yourself, everyonelse is already taken.

Annons:
Godisburk
2015-04-05 11:07
#7

#6 Det där är ett jättebra sätt att tänka på, skulle behöva bli lite mer så! 😃

Mowglie
2015-04-05 11:08
#8

#7 Tack! Kul att det uppskattas 😃

Be yourself, everyonelse is already taken.

Upp till toppen
Annons: