Annons:
Etiketthoppning
Läst 1417 ggr
Godisburk
4/2/15, 7:51 PM

Hästen tar genväg i kurvor

Hej, red idag en av de hästarna jag tycker om allra mest på hopplektionen. I början gick det bra när vi hade bommar, volter och hela tiden galopperade, inga hopp eller banor alltså. Sedan då vi skulle börja med banorna var jag rätt så säker på att det skulle gå bra, trots att jag inte hade hoppat sen i somras. Men, den planen gick ganska snabbt bort. Han genade (?) i varje kurva och tog alltid den kortaste vägen så att en volt blev mer som ett rakt streck. Jag red honom i somras på en hopplektion men minns inte längre hur det var men min kompis sa att hon har haft samma problem med honom. Gick rent ut sagt så dåligt som det bara kan gå och jag skämtar inte, var illa till mods över att andra tvingades vänta när jag gjorde fel om och om igen. Men tillbaka till problemet. Jag undrar om någon av er har tips på vad jag ska tänka mer på när han hela tiden tvär svänger och hamnar fel inför hindret. Kan såklart vara något jag gör undermedvetet att jag knycker svagt i tygeln eller lutar mig för mycket, men då skulle ridläraren nog  säga till då hon är rätt så petnoga, men jag vet ju inte heller säkert. Så alltså, har ni tips på att försöka få hästen att ta ut kurvorna ordentligt inför hindret och inte bara springa iväg hur som helst ? (Jag fick galoppera hela banorna då han fungerar bäst i galopp inför hinder, men även efter då vi skulle varva ner i trav & skritt ville han fuska. Om det har någon betydelse kan han även vara envis med att svänga till volt för han kan få för sig att bara gå med huvudet svängt. Men där har jag fått det problemet löst genom att använda skänklarna mer och vara mer tydlig i mina hjälper, så det är alltså inte ett större problem i dressyr) Tacksam för svar! 🙂

Annons:
JoannaLi
4/2/15, 7:56 PM
#1

Hur är han på ytterhjälperna? Jag red en mycket liknande häst i tisdags (och en del gånger innan det) som hemskt gärna vill gena och falla genom svängarna. Om jag fick honom ärligt upp på ytterhjälperna, så i och med att han hela tiden kände ett sug till att svänga, så behövde jag bara titta åt det hållet, så gick han. 

Höll jag honom inte på ytterhjälperna så svängde han hej vilt. 

Så det är väl steg 1 :)

Godisburk
4/2/15, 8:01 PM
#2

#1 Jag kan inte de svenska ridorden så bra då jag går på en finsk ridskola. Men om du menar den yttre skänkeln så har jag inte provat. Om du menar den inre så har jag försökt, haha. Eller du kan gärna förklarar närmare. Hittade ingen förklaring på google. 😃🤔

JoannaLi
4/2/15, 8:44 PM
#3

Oj, men jösses. Ehm, ytterhjälperna syftar på yttersidan, dvs ytter skänkel och yttertygel. 

Jag  vet inte om det är generellt, men i alla fall är så uppmuntras vi till att bara rida på de yttre hjälperna (till vissa mått, men man ska sträva efter det), och just på den hästen så red jag på helt slapp innertygel (utom när jag bromsade) och så styrde och svängde jag med hjälp av ytterskänkeln och rakriktade med yttertygel :)

Ibland så kan det här hjälpa med hästar som vill gena utav helskotta, men då gäller de att de ärligt bjuder fram till ytter tygel och söker kontakt med handen, för att det ska gå :)

Godisburk
4/2/15, 9:12 PM
#4

#3 Jaha, okej tack för att du förklarade! Jag ska pröva det nästa gång, tack igen! 🙂

JoannaLi
4/2/15, 9:41 PM
#5

Åh, gud, förlåt, jag såg nu att jag lät jätteotrevlig! Det var inte meningen! (Oh jösses var för att jag själv till hälften inte har en aning om vad jag gör, så jag insåg att jag inte skulle kunna förklara på något sätt som ens var halvlogiskt!) 

Förlåt! ☔️

Godisburk
4/3/15, 8:50 AM
#6

#5 Haha, nej ingen skada skedd! 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: