Annons:
Etikettbeteende
Läst 983 ggr
maaajjss
2015-04-02 18:06

Rädd om sina öron

Hej, jag har en isis som reagerar väldigt starkt om jag kommer emot hennes öron. När jag försöker sätta på grimma/träns så lägger hon otroligt snabbt öronen bakåt om jag kommer lite för nära dom och slänger med huvudet. Hon har aldrig bitit eller sparkat mig på så sätt men det syns väldigt tydligt på henne att hon inte tycker om beröringen nära öronen.
Så jag undrar om ni har några tips för att få henne sluta eller om det är ett beteende som inte går att träna bort?

Annons:
JoannaLi
2015-04-02 18:37
#1

Är hon utredd för smärta? Instinktiva tanken är att hon har ont i nacken, men det behöver det inte vara.

maaajjss
2015-04-02 19:29
#2

Jag vet inte med säkerhet om hon har ont eller inte då hon inte är min egna häst. Ska prata med ägaren så fort jag kan och se vad hon har säga om saken!

PogoPedagog
2015-04-02 20:57
#3

Kan ju vara själva öronen som är problemn med oxå. <vet inte om hästar kan få problem med skabb som smådjur får?

smellcaramell
2015-04-04 13:21
#4

vissa hästar är väldigt rädd om öronen och så är det, det enda som fungerar då är att stegvis närma sig öronen och visa att det inte ger obehag. Jag brukar föredra att ta på grimman genom att knäppa upp nackstycket istället för att göra som "vanligt" på hästar som är rätt om öronen :)

Upp till toppen
Annons: