Annons:
Etikettbeteende
Läst 656 ggr
vm5
2015-04-02 10:45

Problem i hagen

Hej! 
Jag och min häst har alltid haft en hyfsat relation och han har litat på mig. Men nu under vintern har han varit skadad och han är en väldigt känslig häst så vår relation har tappats. Ledarskapet är inte bra längre. Det har troligtvis försämrat för jag har inte lagt så mycket tid på honom.
När jag ska hämta honom från hagen så kommer han till mig men så fort jag ska ta på grimman så skyggar han bort från mig. Han stannar vid mig men tar några snabba steg åt sidan, drar upp huvudet och andas högt. Han kan också göra detta om jag räcker fram handen så han får nosa på den.  När detta händer så går jag med honom lös och tränar backa och svänga, det fixar han galant men jag får ändå inte på grimman. Han gör samma sak om jag lägger repet runt halsen på honom. Har ni några tips på hur jag ska göra? För det är inte kul att hämta honom längre. Observera att detta bara händer i hagen.
Tack på förhand!

Annons:
Caf_Roy
2015-04-02 15:35
#1

Får du röra vid honom, på halsen och bogen och så? I sådana fall, ta tio minuter till att klia och kela innan du ens försöker smyga grimskaftet runt halsen. Fortsätt gosa även efter att du fått på grimman och en stund när ni kommit upp till stallet. Efter några gånger på det sättet borde det gå bättre.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

vm5
2015-04-02 18:55
#2

Japp jag kan röra honom men han blir lite tveksam. Så fort jag kommer med grimman mot huvudet så skyggar han. Tack ska försöka med detta :)

Caf_Roy
2015-04-03 10:57
#3

Var också noga med att det ska vara han som kommer till dig och inte du som går fram till honom. Blir han lite osäker när du börjar klia, ta ett steg bakåt så han får fatta beslutet att komma närmare och bli kliad. Vi har en häst i mitt stall som är lite likadan, han kommer i hagen men är osäker. Sträcker man sig efter grimman drar han. Jag brukar alltid göra så att om han kommer så han står utom räckhåll backar jag inbjudande något steg så han får gå fram till mig och komma närmare. När han står inom bekvämt kliavstånd sträcker jag lugnt fram handen för att klia honom på bogen. Ser han ut att vilja dra sig undan drar jag tillbaka handen, kanske backar något steg till. Jag är bara tydlig med att jag inte kommer röra honom om han inte är helt ok med det. När jag får klappa på bogen går jag vidare upp på halsen, backar något steg så han ska komma närmare och bli ännu tryggare. När jag blivit inbjuden att klappa på huvudet kopplar jag på grimskaftet och kliar lite mer där han tycker det är skönt. Hela den här processen tar oss kanske 15-20 sekunder men är en viktig markering att jag respekterar hans integritet. Det tar ofta längre tid första gången och brukar bli lättare om man har godis och inte bara kel att muta med, men det funkar alltid. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Minorca
2015-04-03 22:18
#4

Jag hade en häst på bete som var lite svår att ta emellan åt. Så jag började att leka friendlygame med repgrimman, och belönade med godis när de började sätta nosen i grimman, sedan gjorde svårare och svårare, tillslut håller jag upp grimman med höger hand i nackrepen, samt "nackrepsöglan" med vänsterhand så de får "krypa" under högerarm leta sig ner i grimman, en  liten godis. Därefter tog av grimman och backade hästen sen fick den komma fram igen och "krypa" i grimman. Det fick alla hästarna i hagen göra, en till två gånger per dag under sommarbetet. Tillslut kom alla när jag visslade och visade repgrimman.  Ibland vill hämta en viss häst som inte kom direkt då brukar jag leka med den som kommer först, då brukar de andra bli intresserade så de också kommer, så den man vill hämta kommer självmant.

Upp till toppen
Annons: