Annons:
Etikettbeteende
Läst 1584 ggr
Zakaraa
2015-04-01 14:54

Vad betyder beteendet?

Jag är anställd som stallskötare och ansvarar för att släppa ut och ta in hästarna och har stött på ett beteende jag inte riktigt vet hur jag ska ta det. När jag lägger på täcket på en av hästarna, en otroligt underbar grabb som är otroligt lugn, snäll och väldigt tålig. När jag ska ta tag och spänna fast fronten på täcket så kan man säga att jag står som om jag skulle krama honom.
Då lägger han huvudet mot mig som om kan kramar tillbaka, jag har aldrig varit med om det förut och undrar vad det egentligen kan betyda?

Eftersom han är den enda hästen jag mött som gjort detta kan jag inte riktigt läsa av det men han är så otrolig i alla situationer så jag kan (vill) inte tro att det skulle vara något negativt. Eller har jag helt fel?
Är det som en "kram" eller är det helt enkelt ett sätt att visa att han står högre än mig i rang?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
axa
2015-04-01 14:57
#1

#0 Detta går att lära hästarna, tror inte det är dåligt beteende. Är du nyfiken så kan du kontakta ägaren, de har oftast svaren om sina egna hästar.

JoannaLi
2015-04-01 15:05
#2

Min ena medryttarhäst kan göra det samma ibland. 

Just i täckespåtagning så betyder det för honom att han känner lugn, och han är ganska nöjd med att få komma ut igen. 

Annars kan han ibland göra det av "tacksamhet"/glädje när man har gjort något extra bra. T.ex. första gången vi red utan bett, eller dagen när jag blev sparkad av en annan häst i hagen och han skulle trösta, eller dylikt. Så vitt jag vet är det inget inlärt beteende, men han kan ju mycket väl ha plockat upp det från människor. (Hans ägare var 12 när hon fick honom, är väl inte omöjligt att hon kramat honom en del.)

Zakaraa
2015-04-01 15:08
#3

#1 Får fråga henne när hon kommer tillbaka från Danmark om hon stött på beteendet :) Både hästen och delägaren är där och tävlar just nu.
Han har inte varit hos oss så jättelänge, tror han kom i höstas någon gång är lite osäker på när han anlände då jag på den tiden jobbade i det andra stallet på gården.

Men han är otroligt gosig av sig och kommer gärna fram och trycker huvudet i famnen på en och vill att man ska klia pannan… Góaste hästen jag träffat :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Caf_Roy
2015-04-02 15:41
#4

Jag tror det är som när de lägger huvudet på ryggen på sin kompis och står och myser. Tryggt och trevligt att vara nära någon man gillar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Zakaraa
2015-04-02 20:10
#5

Tack för era svar :)
Det känns som att jag läst av honom ganska rätt ändå :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: