Annons:
Etikettridning
Läst 2316 ggr
Ridskummis
4/1/15, 2:13 PM

Hästen klev på min fot... rida?

För ca 1 timme sen råka en häst som är ca 1.70-1.80 lång kliva rakt på min fot oh sen dess har det gjort väldigt ont… Det har blivit som en liten bula mitt på foten och den har någon nyans av blå/lila. Det gör ont så fort jag rör på min fot dock kan jag gå relativt normalt en stund sen så börjar det göra mer ont. Det gör även ont när jag bara ligger ner vilket är förståeligt.. Frågar är tror nu jag kan rida även fast jag har ont i foten?

Annons:
Ridskummis
4/1/15, 2:16 PM
#1

Väldigt tacksam för snabbt svar!

BettaSplendens
4/1/15, 2:19 PM
#2

Alltså, jag tror du kan rida på som vanligt om det inte gör jätte ont. Jag skulle gjort det i alla fall, men avbrutit om jag kände att det blev jobbigt :)

edit: Jag missade det med bulan, kanske ska avstå då? Ev kolla upp det.

Reko
4/1/15, 2:20 PM
#3

Nej, uppsök vårdcentral. Kan vara något brutet.

Ridskummis
4/1/15, 2:37 PM
#4

#2 #3 jag tog precis på mig alla mina ridkläder och började gå runt i huset för att ta min utrustning och efter ett tag då började det göra jätte ont .. Ungefär lika ont som när jag blev kliven.

Zakaraa
4/1/15, 2:42 PM
#5

Du borde åka till hälsocentralen och kolla upp det omg. Det kan ha skett en skada som behöver åtgärdas. Behöver inte vara något brutet men kan vara en fraktur eller någon nerv som kommit rejält i kläm. Hästar är ju inte så lätta precis.

Jag antar att du inte hade stålhätta? Jag skulle uppsöka vård direkt i så fall.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

LinaN
4/1/15, 4:35 PM
#6

#5 stålhätta skyddar inte uppe på fotryggen.

men till TS, du känner bäst din egna kropp. du känner bäst din egna smärta. Ofta så blir fötter utsatta för våld i olika former, om du stått stilla eller suttit stilla en stund så kommer foten göra mer ont när du rör på dig.

Själv så vet jag att om jag blir trampad eller trampar snett och vrickar/stukar mig så måste jag hålla mig i rörelse annars svullnar det upp ännu värre. Sen är det högläge och kyla på foten som gäller så snart man kan. Brukar även linda foten för stöd och ett konstant tryck över det som gör ont brukar oftast lindra och göra mindre ont än att det kommer och går i takt med att man rör på sig. lite paradoxalt men det funkar!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zakaraa
4/1/15, 5:28 PM
#7

#6 Nej men stålhätta kan hjälpa mycket ändå även om man inte blir kliven just exakt på tårna. Sedan stod det ju inte heller exakt Vart på foten TS blev kliven därför nämnde jag denna skyddsutrustning.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

axa
4/1/15, 11:14 PM
#8

Har aldrig varit någon skada när jag blivit trampad, busponnysarna brukar ställa sig på mina fötter för att jävlas och flyttar sig inte ur fläcken utan lägger vikten på min fot istället om man försöker få bort de😂 Dom är härliga❤️

Hur gick det, vad gjorde du TS?

Inkanyezi
4/2/15, 7:33 PM
#9

Du kan mycket väl ha fått en eller flera frakturer på mellanfoten. Metatarserna är ganska klena och blir lätt skadade, men läker å andra sidan för det mesta rätt fort.

Det kan vara bra att inte utsätta foten för alltför mycket smärtande rörelser, men när man har skadat mellanfotsben brukar de inte behandlas på något annat sätt än med vila, möjligen med en elastisk binda om när man ska gå. Det finns särskilda fotbandage som ger stöd. 

Foten ska inte fixeras, men du kanske vill ta en röntgenbild för att se hur det ser ut, och om du går till vårdcentralen så kan du ju få ett utlåtande från en ortoped.

Ridskummis
4/3/15, 1:25 AM
#10

Update: jag gick ut och red och självfallet gjorde det ganska ont i början men som någon skrev här över så gick smärtan bort när man rörde sig. Dock när jag vakna dagen efter så gjorde det mer ont i foten när jag gick, dock så gjorde det inte ont när jag var stilla. Jag red även denna dag. Nu hoppas jag att jag ska kunna röra mig utan att det gör ont imorgon

Upp till toppen
Annons: