Annons:
Etikettövrigt
Läst 598 ggr
The_snow_falls
2015-03-31 16:25

Uteritt i 36 timmar

Hej alla :)

Jag läser till fritidsledare och kommer att nu i slutet på min utbildning genomföra en examensuppgift som går ut på att vi ska ge oss ut i skogen under ca 36 timmar. VI får lägga upp det hur vi vill men vi ska försöka klara oss så mkt själva som möjligt. Vi har varit ute och vandrat i utbildningen så jag har koll på min egen överlevnad men har nu tankar på att ta min häst med  mig ut på den utflykt. HAr ni några tankar om vad man borde tänka på? Har börjat kolla upp vattendrag, möjligheter till att stängsla upp en liten hage för natten, vindskydd för oss båda och en möjlighet att få tag i hö under em/kvällen. Men tänker om ni har några goda tips på något som jag kanske missar annars :) 

Kan bara tillägga att jag har en oerhört snäll häst som har varit med på både det ena och andra tidigare ;)

Annons:
LinaN
2015-04-01 16:31
#1

Beroende på tid på året så är det olika vad du kan och behöver i matväg för hästen. Om du går med på att låta din häst beta under tiden som ni förflyttar er så agerar han som mest naturligt det går, dvs födosök under rörelse. Viss överenskommelse krävs ju, hästen får beta, men inte stanna. Jag gör så med min häst på sommarhalvåret när vi är ute, annars skulle vi inte komma långt om jag tvingade honom att inte äta. Han till o med travar o käkar samtidigt ibland ^^

Så är det bara grässäsong så finns det ju mat överallt. speciellt om man kan ha med sig lättstolp och miniaggregat för elstängsel.

annat att tänka på är ju att ha med en sadelfilt som torkar lätt och snabbt, bomull är värdelöst, bättre med ullfilt som transporterar bort fukten. backup-utrustning om något går sönder. Tex jag rider aldrig ut utan att ha repgrimman under tränset, för i värsta fall kan jag sätta tyglarna i repgrimman o rida istället. givetvis kolla så att allt är i gott skick innan man ger sig av.

däremot det viktigaste ä'r att se till att både du och hästen är i kondition, att skritta 12h per dygn är segt för rumpan och räkna inte med att rida hela tiden utan att du sitter av och går bitvis också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2015-04-02 11:09
#2

Betänk att du inte kan låta hästen kliva omkring och beta hur som helst, eller för den delen sätta upp stängsel, på annans mark, så prata med markägarna där du ska rida. Beroende på när du kommer kan det rentav hända att du får tillstånd att släppa hästen och sätta upp tältet i en färdig hage 🙂.

Upp till toppen
Annons: