Annons:
Etikettridning
Läst 850 ggr
dendärduvet
3/31/15, 8:05 AM

Sälja till rädd ryttare

Jag är 23 år och har grundläggande kunskaper i ridning. Red på ridskola till gymnasiet började (slutade vid 16 år). Efter det har jag ridit hos privatpersoner sporadiskt med ibland upp till ett års uppehåll. Nu var det ett år sedan jag satt på hästryggen pga att jag har tappat tilliten till hästar.

Red senast hos ett äldre par med 2 fullblod och 1 varmblod. Dessa hästar var inridna men hade stått orörda i många år. Paret som ägde dem var enligt mig inte hästkunniga och hästarna hade samlat på sig olater och rädslor.

Dessa hästar slängde av, sparkade, bet mig och det slutade med att jag, efter en allvarligare avtrillning, inte vågade sätta mig upp på dessa hästar igen.Alltså, jag har tidigare varit självsäker i min ridning/hantering av hästar, men känner att den tilliten för hästar försvunnit efter arbete med dessa hästar.

Så nu till min fråga. I framtiden drömmer jag om egen häst, trots att jag är både ringrostig och osäker. Är det helt omöjligt att hitta någon som vill sälja en häst till mig? Jag kommer inte vilja provrida innan köp då jag som sagt blivit aningen rädd och vill istället ta med hästen hem och börja arbeta från marken innan jag sitter upp. Så om du hade en guda snäll häst som kunde ridas av alla, skulle du avstå från att sälja till mig pga av att jag är lite osäker och helst inte provrider på plats?

Jag uppskattar ärliga svar =)

Annons:
Gronstedt
3/31/15, 8:14 AM
#1

Om jag skulle sälja en häst skulle det inte vara viktigt för mig att den skulle bli riden alls, men jag skulle vilja förvissa mig om att köparen kan hantera hästen på sätt som jag och hästen tycker är bra. Om köparen skulle visa det genom att till exempel tömlongera, lösarbeta eller köra hästen skulle det gå lika bra - ridning är inte allt.

Men jag skulle dra öronen åt mig om köparen visade sig rädd och osäker i hanteringen. Speciellt som de flesta hästar snart lär sig att köra över människor som är alltför försiktiga och undfallna i sitt agerande mot dem.

PogoPedagog
3/31/15, 8:18 AM
#2

Ja, jag skulle inte sälja tillndig. När hästen flyttar blir de flesta oroliga och behöver en riktigt trygg ledare för att må bra. Däremot kanske jag skulle kunnat lämna ut på foder eller haft dig att komma till mig och rida ett tag först. Då skulle jag kunna kontrollera att du ibte gav upp o sålde vidare efter en kort tid. Jag tycker du ska hitta en trygg medryttarhäst först istället, verkar riskabelt att släpa hem en häst du inte ens provridit och inte riktyigt rätt mot hästen.

Caf_Roy
3/31/15, 9:51 AM
#3

Man brukar som säljare vilja se så att köparens sätt att använda hästen på stämmer överens med ens egna värderingar och där ingår ridning likväl som skötsel. Jag håller med föregående, eftersom du är osäker bör du lära känna hästen i en miljö där den är trygg. När du sen är bekväm med hästen kan du ta hem den. Skriv kontrakt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

LinaN
3/31/15, 11:31 AM
#4

Jag hade inte sålt till dig om du var rädd och inte vågade hantera hästen både från marken och uppsuttet/i vagn beroende på hästens utbildning.

Däremot så det klokaste du kan göra är att söka rätt på en medryttarhäst med en engagerad och omtänksam hästägare som hjälper dig att komma tillrätta med dina rädslor. Många gånger så kan det hjälpa bara att man har någon med sig som står på marken för att öka tryggheten.

Hade en medryttare som i början var lite osäker i galoppen. De första 2 gångerna hon galopperade så hade jag satt fast hästen i longerlinan med repgrimman under tränset. rent praktiskt fanns det inget jag skulle kunna göra för att hon inte skulle drutta av om hästen börja bocka, men rent psykologiskt så kände hon sig tryggare trots jag påpekade att jag inte kan göra något om olyckan var framme.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dendärduvet
3/31/15, 11:36 AM
#5

Tack för era svar!

Jag är i grund och botten hundmänniska och arbetar med olika hundar som utbildad hundinstruktör. Har två hundar som båda tävlas på elitnivå i 2st grenar. Den nivån kommer man inte till om man inte är bestämd, konsekvent och målinriktad. Har mycket fint ledaskap på mina hundar då dessa är väldigt samarbetsvilliga och underbara i min närhet men kan vara aningen svårare för andra att gå ut med m.m. Så bra ledarskapsegenskaper vet jag att jag har. Har tidigare även hanterat hästar lätt och självsäkert så jag vet att kunskapen och känslan finns där, behöver bara hitta en eller några hästar som jag kan få tillbaka tilliten för så hoppas jag att att allt löser sig.

Har kontaktat en ridskola och ev finns det plats för mig att börja i en vuxen nybörjargrupp. Känns såklart tråkigt att nöta allt från början men vad gör man inte XD 

Jag skulle såklart aldrig köpa en häst utan att ha någon typ av provperiod först, det bästa hade ju som ni skriver varit något/några års fodervärd först!

Gronstedt
3/31/15, 11:47 AM
#6

#5: Att rida på en bra ridskola med bra hästar är nog ett klokt första steg. Speciellt om du får hantera hästarna mycket utöver ridningen.

Angående att du tränar hund, så har jag sett många som tränar sina hundar på sätt som jag aldrig skulle släppa i närheten av min häst, även om det säkert fungerar för dem och deras hundar. Att vara alltför bestämd och målinriktad eller tävlingsinriktad är heller inte alltid en fördel, eftersom jag tycker att det är fråga om två individer som ska vara överens om var målet är. Så det är inte sagt att dessa egenskaper skulle meritera dig som hästköpare i mina ögon.

Annons:
dendärduvet
3/31/15, 3:08 PM
#7

Att jämföra mina egenskaper i hundträning var kanske dumt. Men å andra sidan har jag inte träffat många ryttare som skulle få träna mina hundar heller, så ja det var dumt, förlåt. Däremot vet jag inte vad du tänker när du hör ordet "bestämd". När jag sa att jag var bestämd menade jag inte på något sätt att vara nertryckande på djuret (vilket jag antar att du förstod det som då du påstod att jag inte samarbetar med djuren) , utan jag menade mer att jag är rakryggad, självsäker m.m. Dvs jag daltar inte, blir hunden/djuret rädd så daltar jag inte utan är bestämd (självsäker) och visar att jag är inte rädd.  Antar att det var fel ord att beskriva en egenskap med men men, kankse ordet stark ledare skulle vara bättre.  Jag vet många som kan sätta sig på en okänd häst och rida ett felfritt varv på hopptävling. Den som får min hund felfritt genom en agilitybana (hinderbana) ska ha en stor applåd. 

Så på samma sätt som det finns olika sätt att träna hästar så finns det även olika sätt att träna andra djur. =)

Och det är lite kul faktiskt att om man pratar om att vara en bestämd ledare så tar alla det så negativt. Jag ser mig själv som hundarnas chef (chef=ledare), och inte fasiken vill jag att min chef ska skälla på mig, bestraffa mig, tvinga mig att göra saker jag inte vågar eller vara fysiskt våldsam. Jag vill inte känna att jag gör det min chef ber mig om för att jag annars är rädd för att få banne. Jag vill göra det min chef ber mig om för att vi är ett arbetsteam där hen har den bestämmande rollen och för att jag vill göra honom/henne nöjd och för att jag i slutändan får någon typ av belöning. Jag vill ju såklart ha en chef som vet vad hen gör, inte velar och är osäker, som är glad, positiv och ger mig beröm när jag gör rätt. Hen ska vara tydlig i instruktionerna och inte begära någonting av mig innan hen lärt mig vad arbetsuppgiften går ut på.  Hen ska gärna uppmuntrar mig till att ta egna initiativ och berömma när jag  utvecklas åt rätt håll. Jag vill våga misslyckas för jag vet att jag inte bestraffas utan får ett "ojdå nu blev det fel, försök en gång till, jag hjälper dig!" Visst finns det de som fortfarande kör på "alfa-hane"-metoderna men känns ändå lite gammalt ;) Men än en gång, det var fel att  ta upp dessa egenskaper som ett argument till att jag har ett bra tänk till att skapa en fin relation med en häst en dag. =)

Gronstedt
4/1/15, 10:27 AM
#8

#7: Det ser ut som om du missförstått vad jag menade. Jag antar inte alls att du skulle vara speciellt "nedtryckande". Ibland är det nödvändigt att vara "nedtryckande" och inget fel i det - vissa ageranden är helt enkelt inte tillåtna. Det har ingenting att göra med att djuret skulle vara skrämt till underkastelse eller att man kör några ""alfa-hane"-metoder".

Det jag menar med hundträningsmetoder som jag aldrig skulle släppa i närheten av min häst är dessa människor som hela tiden har godis i handen och stoppar i hunden så fort den gör något, som hela tiden har uppmärksamheten på hunden i stället för med hunden. Jag har förstås ingen aning om ifall du tränar så.

Vad jag menar med att man kan vara för bestämd är att man inte som människa helt kan bestämma vad som är "rätt håll" att utveckas åt eller vad som ska vara målsättningen för häst och människa tillsammans. Hästen måste också vara med och bestämma, både vad målet ska vara, beroende på hästens talanger, fallenheter och intressen, och hur vägen dit ska se ut.

JoannaLi
4/1/15, 12:41 PM
#9

Jag skulle kunna sälja till dig, men då vill jag att du visar att vi har liknande filosofier inom t.ex. lösträning & markträning. Det är viktigast för mig. 

Så länge du visar vad du huvudsakligen kommer att göra med hästen, och det ser okej ut, så absolut :)

Rafflan
4/1/15, 4:33 PM
#10

Ta häst på foder för senare köp om ni passar vore ju den perfekta lösningen :)

Upp till toppen
Annons: