Annons:
Etikettridning
Läst 6307 ggr
Anna O.
2015-03-29 15:28

Vad innebär det att vara medryttare?

Hej, jag ska bli medryttare. Vad innebär det mer än att rida o mocka? Tar man in hästen ur hagen också osv? Vill gärna veta eftersom jag ska bli medryttare, det verkar så kul att få testa på hur det är att ha en "egen" häst!

Annons:
elvirawz
2015-03-29 15:32
#1

Om man inte vet allt vad den innebär att vara medryttare kanske man ska börja vara skötare?

Som medryttare ska man göra allt som hästägaren skulle gjort den dagen, fixa mat, mocka, byta vatten, putsa, rida, ibland fodra hästar, ibland mocka hage, hämta in från hagen… :)

Ridmässigt tycker jag man ska ridit 4-5år och kunna det mesta praktiska :)

elvira.horseworld.se

isla
2015-03-29 15:34
#2

Det beror helt på vad du och ägaren kommer överens om. Jag skulle säga att antingen sköter man om hästen som om den vore sin egen och då betalar en liten summa eller inget alls alternativt betalar man en högre summa för att endast rida alternativt om man vill tävla också.

Anna O.
2015-03-29 15:34
#3

Självklart vet jag ju att man ska rida, mocka, göra iordning osv. Jag ville bara få reda på vad mer man behöver göra.. #1

isla
2015-03-29 15:35
#4

#1 Jag håller inte med dig. Klart man kan vara medryttare även om man inte vet exakt vad som förväntas av en plus att medryttare inte automatiskt innebär att sköta om hästen. Beror som sagt helt på vad man kommer överens om, även om det vanligaste helt klart är att skötseln ingår.

Anna O.
2015-03-29 15:37
#5

Jag vill gärna ha hästen som att det vore min egna,men det får jag ju ta med ägaren till hästen när jag väl hittar en bra häst. #3

Aleya
2015-03-29 15:40
#6

#5 hur menar du med att som om den vore din? Menar du betala som om det vore din?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sommarek
2015-03-29 15:44
#7

Se till att få ett bra kontrakt från ägaren så att ni båda två vet och är överrens om vad som gäller - då blir det inga tvivel från någons sida.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gronstedt
2015-03-29 17:04
#8

#0: Det bestämmer du och ägaren tillsammans när ni skriver medryttaravtal.

Hermelini
2015-03-29 17:17
#9

om jag var du skulle jag ha blivit medryttare när jag exakt visste vad som krävdes och förväntades av mig.

Förresten så är jag på jakt efter en nu :D

RegnbågeDino, Du är saknadHjärta10/6 2015 lämnade Dino ossRegnbåge

BlommaSov gott älskade vänBlomma

[134643]
2015-03-29 18:41
#10

#0 Jag är medryttare. På mina dagar ingår det att mocka, byta vatten, göra mat, fylla hönät, hänga ut hönät, fylla vatten i hagen, hämta in min häst ev annan häst också, rykta, visitera, rida. Med andra ord är det väldigt lite gulligull jämfört med resten. Att vara medryttare innebär mycket ansvar och det är tidskrävande, det är viktigt att man gör det man ska, är där de dagar man har tilldelat till sig och meddelar i god tid ifall man inte kan ta sin dag. Att vara medryttare är väldigt olikt att rida på ridskola. Det är många smågrejer som man gör när man är medryttare som man kanske inte har lärt sig på ridskolan. Med det sagt så är det också väldigt kul att vara medryttare om man hittar rätt häst och rätt ägare. Så tänk efter själv ifall du tror att du klarar av det, och ta det sen därifrån :)

Anna O.
2015-03-29 19:01
#11

Nej, men typ köpa saker till den och kanske hjälpa till med vissa kostnader. #6 Jag sitter rätt mycket och kikar, och kollar på vad som krävs M.m.. #9 Ja, det verkar jätte kul och spännande! Verkligen kul, att vara med hästar mer än en gång i veckan! :) #10

Linneahorse12
2015-03-29 20:07
#12

Oftast sköter du sysslor som mocka, fodra, byta vatten och rida. Men det beror helt på vad du kommit överens med ägaren om. Endel vill bara att man rider och endel vill att man gör stallsysslor. Endel vill ha betalt och endel vill inte. Men när du är där o provrider oså, passa på att fråga allt du undrar om. Fråga då vad som du ska fixa när du rider och så så kommer ni nog överens om något bra.

När det är min dag i stallet med min medryttarhäst så fixar jag allt som måste fixas en dag i stallet. Mocka, fixa mat, fodra, fylla vatten, ryckta häst, rida, sopa stallgång och så tar jag in på kvällen :)

lägg ut annonser på tex Hästloppisgrupper på Facebook och skriv hur din hästsituation ser ut. Att du kanske inte har en jättestor hästvana och skriv vad du är duktig på, Ha inte för stora krav på vad hästen skall kunna osv. Är du inte tex villig att betala något skriv då att betalningen blir i form av stallsysslor. Lycka till :)

Anna O.
2015-03-29 21:24
#13

Okej, tack för informationen. :) har suttit hela kvällen o letat.. Men hittar inga! Tålamodet får hålla sig kvar ett tag till :P #12 Försöker hitta två hästar, därmed min kompis också ska ha en medryttarhäst men hon är hästvan, hon har även haft hästar

Annons:
Chestnut
2015-03-29 22:18
#14

Jag som är hästägare med medryttare är jätteanti att ha "kompispar" som medryttare. om en av er är sjuk, kommer den andra åka ut iaf? om det inte passar så att ni har samma medryttardagar? Min medryttare betalar en avgift i månaden, har regler kring vad hon får göra med hästen, behöver inte göra stallsysslor men gör det oftast iaf och när jag varit sjuk har hon hjälpt mig med övriga hästar också. Vi rider tillsammans och månar precis lika mycket om hästen i fråga. För mig är det dock viktigt med saker såsom att man är över 18 år (tänk om något händer?), att man är väldigt hästvan (har unghästar bl a också) och att man har en hästfilosofi som är lik min egna.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anna O.
2015-03-30 08:15
#15

Jag letar efter medryttarhäst med min kompis, det kan hända nästan Lika mycket på en ridskola! #14

Gronstedt
2015-03-30 09:59
#16

#15: Ja, men på en ridskola är det inte hästägaren som privatperson som råkar ut för eventuellt juridiskt trassel om någon skadar sig.

Chestnut
2015-03-30 11:15
#17

Som #16 säger har ridskolor i regel försäkring som täcker ansvar bättre, det har inte en privatperson.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anna O.
2015-03-30 14:00
#18

Vill inte börja tjafsa om detta, det är jag, mina föräldrar och hästägaren som kommer fram till vad som är bäst! #16 #17

Wellcraft
2015-03-30 14:17
#19

Jag har varit medryttare på en hel del hästar minst sagt.
Allt från varmblod som jag fått i uppgift att omskola, till problemponnysar, islänningar och mitt nuvarande arabiska fullblod.

För mig har stallsysslor alltid ingått, vilket jag inte tackar nej till.
Jag söker inte en ridmaskin utan även myset i stallet.
Jag har fått betala en summa en gång i månaden (förutom när jag hade hästar som jag red till på ett eller annat vis).

Kruxet är att du ska inte bara klicka med hästen utan med ägaren också, att dela filosofi är oftast viktigt det med.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Rafflan
2015-03-30 15:01
#20

TS Vad det innebär bestämmer du och hästägaren

tex
*mockning, fixa vatten + mat
*borsta + rida
*ta in och ut från hagen
*mocka hagen
*stallpass (utsläpp, fodringar, intag, osv)
*ta emot hovslagaren och vara med när hästen skos

sedan är frågan betala eller inte betala, och det är nåt hästägaren avgör :)

#1 & #9 så ni vaknade upp en dag och visste då precis vad det innebär att vara medryttare?
skulle inte tro det, antagligen läst ni om det eller fick det berättat för er, och det är ju precis vad TS ber om här, att få det berättat för sig… sedan anser jag att man kan aldrig "veta vad det innebär" att vara medryttare då det är olika från hästägare till hästägare.

Annons:
Anna O.
2015-03-30 16:40
#21

Tack så mycket för all information! #20

Hermelini
2015-04-01 17:21
#22

 #20

Haha nää, men jag har lärt mig under 7 år ;)

RegnbågeDino, Du är saknadHjärta10/6 2015 lämnade Dino ossRegnbåge

BlommaSov gott älskade vänBlomma

Rafflan
2015-04-01 20:26
#23

#22 vad har du lärt dig? på ridskolan får man lära sig borsta, sadla, sköta utrustningen, mocka, packa foder och teoretiskt. Men det är ingen där som säger vad som "ingår" i att vara medryttare? ska man mocka då? ska man packa hö påsarna? ska man ta in och ut hästen? osv, det är aldrig någon som sagt det till mig på ridskolan, utan det kom jag överens om med ägaren till min första medryttarhäst, även om man läst sig till mycket så finns det mycket som man enbart kan lära sig genom praktiskt erfarenhet.

Och TS sa inget om vad hon kunde! hon frågade bara vad som innebar att vara medryttare ;)

Anna O.
2015-04-01 20:58
#24

#1 #9 JAG vet själv vad jag kan bli, man frågar för mer info. Om inte jag vet hur man kan sätta på en sadel på en häst, då kanske inte jag kan börja rida? (Nu var detta ett exempel) På tisdag ska jag iallafall kolla på en medryttarhäst. Man lär sig för att bli något!

Hermelini
2015-04-01 22:01
#25

Jag kritiserade dig aldrig… Snälla du

RegnbågeDino, Du är saknadHjärta10/6 2015 lämnade Dino ossRegnbåge

BlommaSov gott älskade vänBlomma

smellcaramell
2015-04-01 22:42
#26

Medryttare kan betyda så otroligt mycket, från att motionsrida en häst i skog o mark någon gång i veckan utan att göra något annat till att utbilda en häst från både marken och ryggen, mocka, ta in hästar, mocka hagar, vattna, fodra, hjälpa till när ägaren är på semester m.m. Du kommer inte få något bra svar här, enda stället du kan få ett korrekt svar på är hos hästens ägare! :)

[Sthlmshundarna]
2015-04-02 19:34
#27

Det är viktigt med avståndet också. Har varit medryttare på hästar som vart för långt borta och då tröttnar man.  Jag har inte ridit på väldigt länge nu eftersom jag tyckte det var för jobbigt och det var inte alls värt för mig. Däremot skulle jag nog tycka det var kul att rida på närliggande ridskolan någon gång i veckan, tar 5 min dit och man får allting "serverat", bara att rida :P  Då skulle jag samtidigt sagt till dem att ta bort all hästmocka som djuren lämnar efter sig (skämt åsido men det är sant…)

Tänkt på att under vinterhalvåret åker du till stallet sent från skolan, det är mörkt och kallt och du måste ändå mocka, fodra och rida. Få har ridhus och det är inte alltid man har lust att rida i mörkret mitt i kalla vintern och snöblåst.  Det är inte alltid så kul som man från början tror.

Annons:
Anna O.
2015-04-02 19:43
#28

#27 Hittade ett ställe som ligger 20 minuter bort, min mamma är som dig också i detta, hon vill inte att det ska vara så "långt" bort ifrån hon tycker fem minuter också räcker. Eftersom om man vill till manegen så ska man skritta 10 minuter för att komma fram till manegen. Är inte heller så intresserad av hästen, inte min favoritfärg o ras.. Men det återstår o se. Bor i Göteborg, och stallet ligger i Kungälv. (Bor rätt nära Kungälv)

[Sthlmshundarna]
2015-04-02 19:45
#29

#28 ras o färg borde inte spela någon roll, du ska nog välja efter hur den är o rida istället..

Anna O.
2015-04-02 20:13
#30

Jo, hästen var även väldigt busig och envis. Stod det på annonsen.. Och rasen är ju en sån! Uttryckte mig fel :/ #29

MsSofieG
2015-04-03 11:29
#31

#30 Vad är det för ras?

Anna O.
2015-04-03 11:49
#32

Detta är en haflinger, han är jättefin men han är väldigt busig och envis. #31

[Sthlmshundarna]
2015-04-03 13:23
#33

#32 Att hästen är busig och envis har ingenting med rasen att göra, du är helt enkelt för orutinerad bara. Vill du kunna hitta en häst ska du inte ha några krav förutom att den är lättriden för orutinerade medryttare, många privathästar kräver en del…Det är inte riktigt samma sak som att rida på ridskolan.

Anna O.
2015-04-03 13:29
#34

Jag, vet. Jag hade en haflinger som foderhäst och han var världens mysigaste. Jag vill inte ha en busig häst, jag söker gärna en lugn och trygg häst. Men det får bli det som blir helt enkelt :) #33

Annons:
[Sthlmshundarna]
2015-04-03 13:33
#35

#34 Men har du haft foderhäst borde du vara någorlunda rutinerad, det är ju ett större steg än att vara medryttare, då har man ju som en egen häst förutom att det står en annan ägare på pappret :)

Upp till toppen
Annons: