Annons:
Etikettridning
Läst 781 ggr
swealotta
3/29/15, 2:49 PM

Galoppfattning

Hejsan! Nu är det så att vi håller på med kadriljträning inför en uppvisning och så ska 4 av oss stora galoppera. Hästen jag har är oerhört lat och får knappt fram honom. Senaste gången skulle vi testa att galoppera 3 gånger, första gången galopperade han bara några steg och travade resten, andra gången svarade han direkt och skötte sig super. Men tredje gången så sparkade han istället bakut mot en annan häst och ville verkligen inte. Plus, när han väl kommer fram i galopp så går det ybersakta så får liksom sitta och driva hela tiden för att han inte ska sakta av igen. Som sagt, har testat med både sporrar, spö och utan och är nu orolig över uppvisningen. Frågan alltså. Har ni några tips hur jag kan få han att lyssna på fattningarna bättre?

Annons:
JoannaLi
3/29/15, 2:50 PM
#1

I och med att han sparkade bakut i kombination med "latheten" så låter det för mig som om det handlar om smärta.

swealotta
3/29/15, 3:08 PM
#2

#1 Eftersom han gör det när han vill så kan jag inte påpeka smärta. Han har alltid varit lat och brukar inte vara med på alla lektioner eftersom han inte är tillräckligt "pigg" Han är en gammal ridskolehäst och han har lärt sig att om man bara sitter å sparkar så behöver han faktiskt inte bry sig eftersom ryttaren antagligen ger upp. Han kan gallopera när han väl vill men som sagt, han är lat samt ganska gammal. Sökte bara efter tips hur han kan lyssna bättre ..

JoannaLi
3/29/15, 3:43 PM
#3

#1 Men även om han kan galoppera så betyder inte det att det inte gör ont, det kan bara betyda att han vet att det blir mer obehagligt om han inte gör det, genom att ryttaren blir arg. 

Nej, jag kan inte ge några tips när jag tror att han har ont.

swealotta
3/29/15, 9:40 PM
#4

#3 Vill inte starta någon diskussion men tror bara jag känner han och hans ägare bättre hahah.. :) Sa bara som det låg till! Om det gör ont så är det ju lite konstigt att han ENDAST reagera fåtal gånger på just det.

JoannaLi
3/29/15, 10:09 PM
#5

#4 I och med att du inte vill diskutera, så ska jag naturligtvis respektera det, jag vill bara uttrycka att jag inte håller med, och hade han varit min så hade jag nog kollat upp det - men så är jag lite hypokondriker när det gäller djur också :)

Chestnut
3/29/15, 10:30 PM
#6

Rent spontant låter det inte som en lämplig häst att ha med på kadrilj. För att öka "alertheten" i svaret på t ex galoppfattning så är det att få hästen kvick som gäller men också att få den motiverad. Mycket övergångar, lösgörande, lite "bus"…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[134643]
3/30/15, 12:42 PM
#7

Jag kan bara svara för mig själv, men jag rider själv en häst som har mycket mer "whoa" än "go" haha. Det som brukar hjälpa med henne är att man först fattar galopp och ställer sig upp och låter henne galoppera på som hon vill utan krav. Jag brukar även tjoa och heja på lite så att hon tycker att det är lite roligare också 😉 Massa beröm! Nästa gång sitter jag ner i galoppen och är noga med att verkligen driva med sitsen, innan hon saktar av så gör jag det och så fokuserar vi på något annat. Jag brukar göra en massa olika tempoväxlingar och övergångar så att hon inte alltid känner att när hon får galoppfattningen måste hon galoppera i flera år typ haha. 

Men hur det går med en ridskolehäst som ska vara med på en uppvisning vet jag inte 😃 Om smärta är uteslutet så kanske det helt enkelt är bäst att vid galoppfattning driva på rejält och när du känner att han saktar av så använder du pisk på honom för att få fram honom. Att han ska sakta av när du ber honom, inte när han känner för det. Var väl typ så vi red på min ridskola, nu har jag privathäst så jag vet inte riktigt :3

swealotta
3/30/15, 4:28 PM
#8

Okej! Tack för svaren :')

smellcaramell
3/30/15, 7:38 PM
#9

Jag brukar uppleva det som så att vissa hästar inte vill galoppera om man som ryttare bara sitter och tragglar för att få igång/hålla galoppen. Om man som ryttare är "pepp" och tänker "gud vad kul med lite fart" så brukar det kunna bli mer fart på hästen.

 Ett exempel är när jag och en vän red i paddocken och hon inte fick igång sin häst i galopp fast hon hade mig som drag hjälp, så vi bytte häst och jag fick efter två försök igång hennes häst i galopp i bra tempo, men hon fick nu istället inte igång min häst i galopp ens mot ett hinder! Skillnaden var att jag hade en "positiv" men bestämd inställning till galoppen medan hon bara satt och bad hästen gå framåt lite halv entusiastiskt. 

Galoppera gärna på lite slapp tygel så hästen verkligen får möjlighet att sträcka ut halsen också! Vet många som sitter och håller hästen hårt i munnen i galoppen och jag brukar jämställa detta med att någon har bakbundit dina armar och sedan ska du försöka springa, det blir helt enkelt inte lika lätt! :)

Upp till toppen
Annons: