Annons:
Etikettridning
Läst 607 ggr
Anna O.
2015-03-29 12:57

Ni som kan islandshästar?

Hej, jag vill bli medryttare för islandshästar. Dock vet jag inte hur dom är, är dom snälla och lugna eller krävs det en erfaren och bestämd ryttare? Jag är tretton år och har ridit i 2 år, just nu gör jag i en 2:A grupp. Jag vill veta lite.. Är islandshästen svår att hantera? Vad tycker ni. (Förlåt om texten är rörig.

Annons:
Wellcraft
2015-03-29 14:56
#1

Alla islandshästar är olika, de är individer.
Men har aldrig träffat sura eller aggressiva isisar.
Utan alla har varit positiva & vänliga.
En del har varit lata, en del pigga, en del busiga. Det varierar helt enkelt, precis som med alla hästar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

BettaSplendens
2015-03-29 15:21
#2

Den jag har tagit hand om har varit ganska skarp med mycket humör.. Hon kunde få för sig att bestämma ibland så man var tvungen att vara tydlig, men annars var hon snäll :)

MsSofieG
2015-03-29 15:59
#3

Jag har haft hand om hur många olika isisar som helst. Jag skulle nog inte säga att islandshästar har ett speciellt humör eller temperament. De är individer och finns lika många olika personligheter där som i alla andra hästraser  🙂

[134643]
2015-03-29 18:51
#4

Varför vill du bli medryttare på just en isis? Som se andra redan sagt så är alla hästar individer. Även den snällaste av hästar kan behöva en duktig ryttare för den delen. Självklart ska man välja en okomplicerad häst om man inte är så erfaren, men som medryttare måste du ändå kunna hantera hästen i alla eventuella situationer. Alla hästar kan bli rädda och då krävs det en lugn och tydlig ryttare.

Anna O.
2015-03-29 18:57
#5

Vill inte just bli medryttare på en islandshäst, men der var en annons jag hade hittat bara! #4

Yuuuhanna
2015-03-29 21:24
#6

Det bästa är alltid att ringa och fråga! Som sagt är alla hästar individer och framgår det inte tydligt på annonsen av vad som krävs av ryttaren, skulle jag definitivt ta kontakt för att ta reda på det. :)

Annars är ett tips att du kan prova någon turridning/ ridskola med islandshästar om det finns i närheten. Även om individen i sig kan vara snäll att rida, är det alltid bra att lära sig lite om gångarterna på snälla verksamhetshästar först.


Annons:
Upp till toppen
Annons: