Annons:
Etikettbeteende
Läst 3057 ggr
Katstad
3/29/15, 11:25 AM

Sparkas när man kratsar

Hej! 🙂

Har precis blivit medryttare på ett 8-årigt fullblod, har haft honom i 1 vecka ca. Är inte helt 100 på hur länge ägaren haft honom men ca 1 månad, hon var höggravid och en annan stalltjej provred hästen. Han togs ifrån galoppbanan 2012 och har sedan använts som ridhäst men såldes pga att den förra ägaren tyckte han var stark i galoppen och inte riktigt klarade av honom. 

Han är verkligen underbar i ridningen, gör allt för att förstå vad man menar och vill verkligen vara ryttaren till lags! Han är också underbar i (nästan) all hantering! Enligt de förra ägarna så skulle han vara snäll i all hantering, skoning m.m. Enda kruxet var att han var lite obalanserad när man ska kratsa bakhovarna och behövde lite stöd.

När hästen kom till stallet hade han en tappsko på höger bak och förra veckan skulle han skos om runt om.  Framhovarna gick hyfsat bra men hovslagaren fick verkligen inte röra bakhovarna! Han reste sig och ville verkligen inte bli rörd! 😕 Det var dock inte enda problemet… Det går inte att kratsa bakhovarna. Under veckan jag haft honom så har jag tyckt att han blivit värre. 

Han sparkas alltså när man ska kratsa bakhovarna, drar upp bakbenet mot magen och kickar mot en. I början så fick man ändå ett bra grepp och han slutade när man röt till men under veckan som gått så slutar han inte trots att man ryter ifrån! Jag som inte är så stor själv flyger mest efter som en vante om jag håller kvar, han kickar även efter en när man släppt hoven. Och jag har provat allt jag kan komma att tänka på! Att hålla kvar, att ryta, att ta upp hoven snabbt och bestämt, att ta upp hoven långsamt, försöka distrahera honom.. Ja jag har slut på idéer 🤔

Han har fått lugnande utskrivet av veterinär inför nästa skoning som ska bokas nu kommande vecka och förhoppningsvis kanske det bara rör sig om ömma fötter? Höger bak där han har tappat skon är värst att försöka lyfta.. Har även provat att klämma på honom lite överallt för att se om han har ont (är ingen expert) men han reagerade inte. Sedan kan det ju absolut vara så att han testar en också då han är relativt ny! 

Men.. jag måste ju kunna kratsa hovarna också! Har ni några tips på hur man kan göra eller på vad det kan vara? 🙂

Annons:
Katstad
3/29/15, 11:27 AM
#1

Kan ju tillägga att han är ofantligt känslig nu vid fällning, om det kan ha en påverkande faktor 🙂

Sealle
3/29/15, 12:03 PM
#2

Är det bara hovkratsningen som är problemet eller får du inte borsta eller ens röra vid bakbenen över huvud taget? Jag tog hand om en väldigt omogen unghäst förra sommaren som absolut inte lät en hålla på med hovarna eller bakbenen (nedanför hasen). Så fort borsten kom ner mot skenbenet så lyfte han på benen under magen (utan att kicka) och ifall man försökte ta tag i hoven för att t.ex. kratsa så började han kicka tills man släppte. 

I det fallet så var det bara en fråga om tillit. Jag var ny, han kom direkt från Tyskland (och man vet ju inte vad som hänt där) och var mer som en tvååring än en sexåring i mentaliteten. Jag löste problemet genom att bara ta det lugnt och låta det gå på hans villkor.  Jag började med att endast försöka röra nedre bakbenet/hoven med händerna, dvs när jag kände igenom honom eller "klappade" honom med jämna, smekande tag. När jag nådde nedanför hasen och han lyfte på benet så bara slutade jag och flyttade upp handen till flanken/bakdelen istället och fortsatte att "klappa"/smeka honom där. Samma sak på andra sidan, jag jobbade mig runt problemområdet och ifall  han lyfte på bakbenen (då pratar jag högt upp under magen som om han skulle kicka fast utan att faktiskt försöka) när jag kom för långt ner så respekterade jag det och lät benen vara. Efter bara någon vecka eller två efter att ha gjort det dagligen så insåg han att jag inte var en farlig människa som skulle flippa ur eller vara hårdhänt eller bestraffa honom, och jag kunde börja att röra nedre bakbenen och kotan och hovarna utan att han reagerade.

När händerna var helt okej så gick jag vidare till att använda borsten. Dvs att när jag ryktade honom och nådde nedre bakbenen så reagerade han först på samma sätt som förut (upp  med bakbenen) och då repeterade jag mönstret från tidigare, dvs att jag slutade borsta och gick istället vidare till att rykta på något annat ställe (typ flanken eller något). Det dröjde inte länge tills att han insåg att borsten var lika ofarlig som mina händer, och när jag kunde både röra vid skenbenet/hovarna med händerna och borsten så var det inga problem med att sen gå över till att kratsa hovarna. Han kickade kanske de första dagarna efter jag börjat kratsa hovarna och då var min taktik att jag lyfte upp hoven, han kickade (ibland lite, ibland värre) och så fort han var stilla släppte jag taget om hoven utan att ha försökt kratsa. När jag sedan kunde hålla hoven utan att han försökte kicka eller drog upp hovarna så långt han kunde så övergick jag till att börja kratsa.

Jag skulle säga att eftersom du är nybliven medryttare på honom så är det troligt att han inte fullt ut litar på dig. Och om han är nyinköpt så är ju stället nytt för honom också Jag skulle ta det väldigt lugnt och försöka bygga upp tilliten mellan er, istället för att köra på den hårdhänta metoden (ryta på honom, daska till på bogen/flanken när han missköter sig och på andra sätt bestraffa) 🙂 Det är iallafall min gissning och om han är känslig så tror jag att hårdhänta metoder bara kommer ha dålig effekt. Lycka till!

JoannaLi
3/29/15, 12:09 PM
#3

(Edit: Jag och #2 tänker väldigt liknande :) )

Kan du ge honom lite grovfoder när du ryktar? Det är alltid min första lösning på stressade hästar. Att äta lugnar ner typ 80% av alla hästar, så det skulle jag göra. Ge honom hö, och när han är lugn  och har kommit in i att äta (gör saker under tiden, t.ex. rykta) så börja tafsa på benen. Är han okej med att du tar på bakbenen alls? 

Annars skulle jag börja med det. När han äter så tafsa lugnt och metodiskt på hans bakben, börja uppe vid bäckenet och gå neråt. Så fort han reagerar så lägger du på minnet vars du är, och sedan går du till bäckenet och börjar om (du ska inte panikflytta händerna, utan ligg kvar precis där du är i en halvminut, och sedan går du upp). Sedan gör du om  det här om och om igen. Bara jobba dig ner tills han reagerar, och försök tänja på gränsen för varje gång. 

Om du kan så skulle du kunna ta någon dag där du inte försöker kratsa hovarna utan bara jobbar på att ta på honom (om hästen brukar vara full i sten i vanliga fall så måste du kanske, men det är lättast om du slipper stressa upp honom med det i början.)

När jag hittar områden som jag inte får ta på, med hästarna, så brukar jag ta fram min amatörkunskap av T-Touch och så går jag på området omkring, för att få till rätt rytm i mitt tafsande. (Jag försökte hitta något som kunde förklara bättre än jag, men icket.) Det jag gör då, är att jag sätter fingertopparna (jag kör vanligtvis tre, men man kan köra fem, hela handloven, armbågen, knät…) mot hästens hud, och sedan gör jag en cirkel medsols. Tänk dig en klocka. Du ska följa klockan runt i 1½ timme - så 270 grader. Hela rörelsen går för mig på någon sekund, men man kan göra det så långsamt man vill. Man brukar säga att en snabb rörelse sätter in energi i hästen, och en långsam rörelse tar ut energi (dvs lugnar, dvs troligtvis det du vill köra på). Sedan gör man det här på hela hästen, vanligtvis, eftersom att det är en typ av massage, men man kan också köra bara på ett område. 

(Att börja på halsen och jobba dig ner över till bakbenen sist skulle kanske vara en bra idé för dig, för hästarna brukar bli ordentligt lugna och avslappnade av det här.)

Usch, vad långt och förvirrande det här blev. Det är bara att fråga om något är oförståeligt!

Katstad
3/29/15, 6:27 PM
#4

Jag får röra vid bakbenen, borsta, spola och allt sånt! Det är bara när man ska lyfta hoven som han sparkas! "/ Jag får prova det ni föreslagit och lyfta successivt! Släppa och börja om när han vill börja kicka! :) Att han är ny tror jag också på, att han testar och inte är helt bekväm ännu.

Gronstedt
3/29/15, 6:51 PM
#5

"Han sparkas alltså när man ska kratsa bakhovarna, drar upp bakbenet mot magen och kickar mot en." Det där låter som shivering - är han kollad för det?

"I början så fick man ändå ett bra grepp och han slutade när man röt till men under veckan som gått så slutar han inte trots att man ryter ifrån." Om det är shivering är det ingenting han kan hjälpa och det hjälper absolut inte att ryta åt honom.

Katstad
3/29/15, 8:40 PM
#6

#5 Nej, jag förstår också att ifall det är något som gör ont så kan han inte hjälpa det. Men min första tanke var helt enkelt att det bara var dumheter och test. Har aldrig hört om shivering, ska läsa på lite om det och kolla upp det!

Annons:
Gronstedt
3/30/15, 10:10 AM
#7

#6: Shivering gör i allmänhet inte ont, det är en "nervstörning" som hästen inte kan styra. Det blir ofta värre om hästen inte arbetar som vanligt (kan förklara varför han inte gjorde det i början?) och kan bli bättre med arbete, riktad träning och stretching.

Om det är shivering, prova att stå vid sidan när du tar upp en bakfot. Följ med när han lyfter foten upp till magen, håll stadigt, stadigt, tryck hoven intill din kropp så att du ger så mycket stöd som möjligt. Håll kvar och följ med även om han kickar. När han slappnar och hoven sänks, fortsätt hålla stadigt och stöd hoven mot ditt ben medan du kratsar. Håll sedan kvar hoven och sätt mjukt ned den på marken (alltså inte bara att du släpper den, som man kan göra med en vanlig häst).

Om du ger så mycket stöd du kan och är så stadig du kan blir det lättare för hästen att slappna av så att den där ofrivilliga nervreaktionen släpper.

Allvarlig shivering kan göra at hästen har problem att alls styra sina bakben, så det är värt att kolla upp och jobba med. Lindrig shivering brukar egentligen bara märkas vid kratsning/skoning.

Lugnande vid skoning ges inte för att de inte ska "bråka" utan för att de ska bli så slappa att shivering-reaktionen inte utlöses.

Kriya
3/31/15, 1:22 PM
#8

En av våra hästar kickade också rejält när hovslagaren var hos oss sist. När vi masserade och kände på hästen, märktes vid länden att han ömmade där. När vi då i stället flyttade in honom i boxen, höll honom i ledigt grimskaft och fortsatte, så att han kunde vila och balansera lite mot väggen, så slutade han kicka. Summa: Om hästen har ont eller är stel någonstans kan den bli orolig för att trilla när man lyfter benen och försöker berätta det genom att kicka eller rycka undan hoven. Testa att lyfta upp bakhoven i boxen när hästen står nära väggen, alternativt om du står i gången, be någon ge handstöd på motsatt sida som bakbenet du ska lyfta och se om hästen känner sig stabilare när du lyfter. Många hästar är oroliga för att tappa balansen eller förlora sitt flyktmedel, dvs benet när man lyfter. Hästar "dummar" sig i regel inte när de inte vill lyfta hovar, de försöker "berätta något". Se till så att hästen står stadigt på de tre bärande benen också, innan bakhoven lyfts upp. Gäller att hitta orsaken och absolut inte bli arg. Ibland är det bra att filma hästhändelser så att man kan studera händelserna i lugn och ro för att försöka hitta orsakerna. Det är lätt att "i nuet", när det går snabbt - missa vad hästen försöker berätta genom sitt kroppsspråk, men det brukar framgå tydligt när man tittar på sina filmer.

Anon
3/31/15, 4:58 PM
#9

Tror man ska kolla en sån häst hos en veterinär, då det kan bero på smärta. Hästar som inte vill bli skodda på bakhovarna får tyvärr varningsklockorna att ringa för mig. När en hovslagare slår på hoven så går ju vibrationer genom en stor del av kroppen och har hästen då ont så vill den kanske inte bli skodd. 

Eftersom du också säger att hästen är underbar annars så kan man ju tänka sig att det inte rör sig om tjurighet från hästens sida.

Upp till toppen
Annons: