Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1479 ggr
Anna O.
3/28/15, 9:51 PM

Stackars hästar eller?

är det bara jag som får en klump i halsen när jag ser en häst få in ett bett i munnen? Jag tycker det ser hemskt ut, att stoppa in något i hästens mun så länge. Överreagerar jag kanske? Nej men, när jag red i torsdags så stack tungan ut på sidorna, ska det verkligen sitta så långt in o så spänt? Mår verkligen dåligt av att se hästar med bett. Förlåt, men överreagerar jag kanske?

Annons:
IngridSvensson
3/28/15, 9:56 PM
#1

Tycker också att det är hemskt. Du är inte ensam om det.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Anna O.
3/28/15, 9:59 PM
#2

Åh vad skönt och höra att jag inte är ensam om det, tänk folk som inte ens värmer det innan! Uusch): få ett iskallt bett i munnen! Nej, det borde förbjudas att ha bett. Dock har man ju bett för en anledning, men det borde finnas en bättre lösning än att ha bett. #1

Jazmin1e
3/28/15, 10:02 PM
#3

Jag tycker också det är hemskt. Slutade rida på ridskolan för några år sedan för dom inte alls brydde sig om munnen på hästarna. Hemska bett och tvinga en "såga" och dra skit hårt..grinade flera gånger efter en lektion  fyyy

Anna O.
3/28/15, 10:07 PM
#4

Jo, känner som dig. Hästen som fick bettet i munnen såg ju helt förtvivlad ut, alltså tungan stack verkligen ut, han kunde inte stänga munnen helt. Önskar verkligen bort det med bett. #3

[134643]
3/28/15, 10:14 PM
#5

Min häst slukar bettet. Hon står lös i stallgången, jag håller upp tränset och hon tränsar sig själv typ. Det tycker i alla fall jag visar rätt tydligt att hon inte har något emot ett bett. Hon är en bestämd dam med egna åsikter, hade hon inte velat ta bettet själv hade hon inte gjort det.

Sen finns det såklart häster som inte trivs med bett, bett som är för långa/för korta, som sitter för högt upp/för långt ner. Men alla hästar avskyr inte bett, det är inte synd om alla hästar som har ett bett i munnen.

Anna O.
3/28/15, 10:33 PM
#6

Nej, men jag tycker det är synd att hästar ska ha bett. #5

Annons:
[134643]
3/28/15, 10:38 PM
#7

#6 trots att hästen inte har något emot det, det inte skadar hästen och det ökar säkerheten för både häst och ryttare?

FemFem
3/28/15, 10:58 PM
#8

Alltså jag tycker inte att det är "fel" med bett så länge det inte är obekvämt för hästen. Och så länge man rider på rätt sätt! Ingen häst ska behöva utstå minsta obehag, bli dragen i munnen osv.

Gronstedt
3/29/15, 9:08 AM
#9

Ja, du överreagerar. Hästar behöver inte vara det minsta besvärade av bett och att hästen sticker ut tungan kan mycket väl ha mer att göra med hästens nacke eller rygg eller med ryttarens sits än med bettet.

Caf_Roy
3/29/15, 9:30 AM
#10

Rätt använt, med kunskap och respekt, är bettet ett bra hjälpmedel för att kunna kommunicera med hästen. Jag brukar jämföra bettet med en sån där liten öronsnäcka med radiokommunikation. Givetvis kan man kommunicera på andra sätt, genom att prata högt, teckenspråk med mera. Men att ha en tydlig kommunikationsväg där man hör vad den andra säger rätt in i örat är ju jäkla smidigt. Det förutsätter dock att snäckan passar i örat och inte trycker eller skaver, att den andra håller en jämn lågmäld ton och håller tyst när den inte har något att säga. Om öronsnäckan skaver och den i andra änden babblar på om helt orelevanta saker och skriker gällt när den vill något skulle inte jag heller vilja ha någon öronsnäcka. Det är alltså inte betten i allmänhet som är taskiga att ha på hästarna utan sättet de ibland används på. Precis som alla andra hjälpmedel. Om hästen har ett väl anpassat bett och kan lita på den som håller i tyglarna har den ingenting emot att ha det i munnen. Det är också svårt att hitta alternativa kommunikationssätt som är lika precisa och tydliga, varför bettet oftast är att föredra. Även för hästens del, eftersom den vill ha klara instruktioner så den inte behöver gå och gissa vad vi vill. När jag tränsar håller jag nackstycket i lagom höjd och hästen stoppar på egen hand bettet i munnen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Vikan
3/29/15, 6:10 PM
#11

Har inget emot bett så länge det används på rätt sätt och man inte sliter i hästens mun. Vissa bettlösa träns varianter kan göra minst lika mycket skada som bett om man använder det fel.

Cezanne
3/29/15, 11:08 PM
#12

Det gäller att kunna toka det man ser. En ögonblicksbild av t ex en tunga som sticker ut kan vara något helt annat än det man spontant tänker. Inget redskap är ju starkare än den hand som hanterar det. Det finns de som sliter och drar i bettlösa träns och de som finlirar med små förhållningar i ett bett. Jag tycker att man måste utgå i hur hästen upplever det, inte från sina egna principer,

Anna O.
3/30/15, 9:22 AM
#13

Visst, jag får överreagera. Men vissa hästar vill ju inte ens få i sig bettet, blir ju ännu ledsnare på folk som inte ens värmer bettet och trycker in ett kallt o munnen på hästen! #9

Annons:
Gronstedt
3/30/15, 10:02 AM
#14

#13: Det är inte värre än om du stoppar en kall gaffel i truten - i synnerhet när det är plusgrader. Det finns åtskilligt värre problem med hästar och bett.

natrualhorse
3/30/15, 12:26 PM
#15

Du överreagerar verkligen inte! Att bett skadar hästen är sant. Det finns massor med forskning på bett så det är bara googla(: Det trycker på lanerna i hästens mun och orsakar mycket smärta vid hårda händer. Visst spelar hur mjuk eller hård hand man har roll, men jag kan lova att det inte finns någon som alltid har sin hand stilla och aldrig råkar rycka till. Bett, har aldrig och kommer aldrig få plats i hästens mun. Hästar föddes inte med plats för en metallpinne i munnen så varför trycka in det? Om man inte vill rida på bett kan man välja ett bettlöst alternativ, sidepull, kapson, hackamore finns flera olika. Hackamore är dock starkt med en väldig hävstång så inget jag rekommenderar till den nya ryttaren. Jag rider på sidepull och tänker aldrig gå tillbaka till bett(:

Anna O.
3/30/15, 2:01 PM
#16

Tack så mycket att det var någon som höll med mig! Ja, det skadar och ser hemskt ut enligt mig.. om jag skaffar häst så blir det något annat än bett. Håller med dig. #15

Gronstedt
3/30/15, 2:10 PM
#17

#15: De föddes inte med sadel, grimma, skor, stall eller krubba heller, så varför använda det? Människor föddes inte med kläder, så varför sätta på det? Ska du generalisera så generalisera hela vägen!

#16: Varför fråga när du inte vill ha information, utan bara bekräftelse på att du har rätt?

Wellcraft
3/30/15, 2:14 PM
#18

Jag föredrar alltid bettlöst, hackamore är min bästa vän.
Fördömer dock ej folk som rider med bett, det är inte min sak att ondgöra mig över dem, alla gör som de vill och jag skulle inte uppskatta om någon ondgör sig på mig när jag kommer med mitt hack.

Kan vara en slump, men alla hästar som jag satt ett hack på har fungerat exemplariskt på det, förutom en häst. 
Jag har kört terränträning, hoppning & dressyr i hacket och jag upplever i princip alltid hästen som mer tillfreds & lugn.
När jag köper min pålle så blir det bettlöst (kanske inte just hack, finns mkt att välja mellan) först och främst.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

natrualhorse
3/30/15, 3:19 PM
#19

#17 Nu var tråden om bett och inte stall. Kan göra listan längre med att berätta sadelns effekt eller att hästarnas leder förstörs av att stå still för länge. Men som sagt är tråden för bett och inget annat(:

Caf_Roy
3/30/15, 3:22 PM
#20

Jag har provat hackamore på min häst. Han hade inget emot det, men vi fick svårare att kommunicera, speciellt de fina hjälperna. Numera har jag gått tillbaka till vanligt tvådelat när jag rider ut och odelat gummipelham för precisionsridning (dressyrträning och WE). Vi kommunicerar bäst på pelhamet, men jag har valt att ha ett mildare när vi rider ut för jag vet att jag inte är riktigt lika fokuserad ute på varje rörelse jag gör och han har överseende med mina små misstag på det mildare bettet. Dessutom vill jag inte riskera att någonsin behöva "dra i nödbromsen" (dvs bromsa honom i stället för att med fina hjälper be honom sakta ner) med pelhamet. När vi tränar förstår han bättre vad jag menar på pelhamet än han nånsin gjorde på tränsbettet eller hackamoret och visar inga som helst tecken på obehag, så jag skulle säga att min häst trivs bäst på det. Så det är upp till varje häst vad den trivs bäst på. Stackars häst blir det när ryttaren väljer bett efter vad ryttaren och folk på nätet anser vara bäst och inte tar hänsyn till om hästen gillade det gamla bättre. Eller om den är missnöjd med bettet och inte får byta till ett den gillar bättre. Givetvis blir det också synd om hästen om utrustningen används felaktigt, men det gäller all utrustning och inte bara bett.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Anna O.
3/30/15, 4:42 PM
#21

Jag ville få reda på om jag överreagerade! :) #17

Rafflan
3/30/15, 9:42 PM
#22

Klart att bett kan kännas konstigt, men hästarna vänjer sig snart. Precis som hästarna vänjer sig vid att ha sadel på ryggen, sadelgjord runt magen. Allt "konstigt" vi gör med våra djur vänjer dem sig vid och då har dem sällan problem längre så länge man inte gör dem illa :)

Upp till toppen
Annons: