Annons:
Etikettridning
Läst 917 ggr
OsterlindM
2015-03-28 20:16

Stackars häst

Jag red en häst förut hos en släkting till mig. Hon hade bara stått i hage i några år när jag tänkte sätta igång henne. Jag tänkte sätta igång henne långsamt eftersom hon var så omusklad och hade ingen bra kondition. Longerade och skrittade på banan och gjorde lite övningar i skritt. Efter någon månad var hon redo för lite trav men endast på långsidorna eftersom att man märkte på henne hur jobbigt det var i svängarna (kan tillägga att ridbanan är mycket liten) men i samma veva blev min ekonomi dålig så kunde inte fortsätta. Nu, cirka 4 månader senare har en annan tjej på 15 år börjat rida henne och hon lägger upp videoklipp nästan varje dag på hur hon travar på små små volter. Eller ja, hon travar med frambenen men nästan skrittar med bakbenen för att hon tycker det är jobbigt. Och det är trav non stop och nästan endast på volter. Och volterna är pyttesmå med tanke på ridbanans storlek. Och det är bara ridpass på banan och aldrig ut i skog och mark. Varför inte ut och klättra lite och bygga upp muskler på det viset istället för att trava runt en massa varv på en superliten ridbana. Jag känner att jag stör mig sjukt mycket på det här men jag tänker bara på hästens bästa. Är mitt tänkande rätt eller fel? Överreagerar jag kanske bara? Jag vill veta vad ni tycker! :)

Annons:
[Stockholmsbruden]
2015-03-28 21:44
#1

Klart du ska säga till henne hon skadar en häst!!! Uppmuntra henne att byggs upp luskler i skogen och varför osv

PogoPedagog
2015-03-28 22:06
#2

Det är ju antagligen inget hon gör för att vara elak. Hon vet väl inte bättre utan gör det jhon tror är bra för hästen. Försök på snällast möjliga sätt tipsa henne om vad som är ett bra sätt att träna upp en häst på. Lyssnar hon inte kan du börja skrämmas genom att berätta vilka skador felaktig träning ger.

WornOut
2015-03-29 06:48
#3

Hästen har alltså varit igång i snart ett halvår? Varför skulle det vara något fel med att trava på volt? Är det en väldigt, väldigt gammal häst?

Annars ser jag inte problemet.

Gronstedt
2015-03-29 09:09
#4

Att hon bara lägger ut filmer på vissa övningar bevisar kanske inte att hon inte gör andra övningar?

OsterlindM
2015-03-29 13:27
#5

Och nu har hon lagt upp bild på när hon hoppar den andra hästen som absolut inte är igångsatt och är 21 år gammal med en gammal skada i bakbenet..

Gronstedt
2015-03-29 17:03
#6

#5: Du kanske ska prata med ägaren om hästarna,  i stället för att skriva här?

Annons:
WornOut
2015-03-30 13:54
#7

Det dör den nog inte av :)

Rafflan
2015-03-30 21:49
#8

Prata med ägaren då det är svårt att veta hur hon rider enbart genom fb och liknande.

Upp till toppen
Annons: