Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 757 ggr
FemFem
2015-03-27 21:26

Hur se hälta?

Hallå! 😎

Jag är tyvärr fruktansvärt dålig på att se om/var en häst är halt. Jag skulle vilja bli bättre på det och undrar vad ni brukar titta efter? Lite basics liksom. Det känns som att hur mycket jag än tittar kan jag inte avgöra var hältan sitter.

Annons:
Sarah
2015-03-27 21:37
#1

Är också helt värdelös på att se. Sist min ena var halt var jag övertygad om att det satt högt i höger fram. Var i vänster hov :D Jag har gett upp. Jag ser att hästen är halt, sen ringer jag veterinär.

JoannaLi
2015-03-27 22:01
#2

Jag longerar i ett varv, skriver ner detaljerat vars jag tycker att det sitter, gör sedan samma sak i andra varvet, ber sedan någon på på en rak linje fram och tillbaka med hästen, skriver ner, känner igenom för att hitta ömhet eller värme, skriver, känner igenom kropp, skriver, och sedan kollar jag på hästen när den går löst, och skriver. 

Det här gör jag enbart om jag tycker att hältan är svår att pricka vars den sitter, annars gör jag en snabbare version. 

Efter att jag gått igenom allt så sätter jag mig ner och studerar mina anteckningar, och ser om jag har upprepat mig själv många gånger om en viss plats. När man sedan har en gissning som man tror på kan det ofta vara lättare att se om den sitter där eller inte, och gör den inte det så utgår jag efter tvåan och kollar efter det, osv. 

Lite krångligt, men det funkar för mig!

WornOut
2015-03-27 22:50
#3

Väldigt basic:
Om hästen är halt på ett framben höjer den huvudet när den belastar det benet. Är hästen halt på ett bakben höjer den den sidans korshalva mer än den andra när den belastar. Är hästen bara lite halt är det otydligare. Och för att veta vart hältan sitter (högt/lågt) behöver man känna, klämma och kolla mer på hur den belastar/böjer varje led.

Cezanne
2015-03-28 08:38
#4

Man ser att hästen går orent genom att se att den inte går i takt. Sen ser man vilket ben som är i otakt. Små hältor ser man genom att hästen inte vilar lika länge i steget på benet där den har ont. Var det sitter får man försöka lista ut genom att titta på hästen i övrigt och känna på den. Är den varm eller svullen någonstans? Är den jämn i muskulaturen? Har den något sår? 

Efter många år med hästar utvecklar man oftast en känsla för hältor där man på en gång ser om det är något i hästens rörelsemönster som avviker. Känner man hästen bra vet man också om hästen har några egenheter som kan påverka. T ex så kliar en av mina gärna rumpan mot trädgrenar. Hon kan klia så det blir sår på korset och det påverkar givetvis hur hon rör sig, så jag har lärt mig att inte bli orolig när hon går ojämnt med bakbenen på ett visst sätt eftersom sårskorpan som drar ihop gör att hon inte rör sig som vanligt.

Innan man blir alltför orolig när hästen börjar gå ojämnt bör man kolla den ordentligt och se om det finns en enkel förklaring. För många år sedan var en bekant väldigt orolig för en häst hade sprungit i hagen och börjat halta kraftigt. Började klämma runt på hästen, hittade inget konstigt och skulle ringa veterinär. Då lyfte en annan på hästens halta ben, och hästen hade trampat in en kotte i strålen…

Tusen
2015-03-28 12:37
#5

Lättast är det att lyssna hur hästen sätter ner hovarna. Försök springa med hästen på slät asfalt eller betong. Då hörs det väldigt tydligt. Då behöver man inte ens ha någon som står bredvid och kollar.

Upp till toppen
Annons: