Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1508 ggr
Anon
3/27/15, 8:37 PM

Konstig hälta vid igångsättning(LÅNGT)

Det känns som att jag i princip bara startar trådar om sjuka hästar här, men just nu är det så mycket problem. För det första vill jag säga att vi ska till klinik på onsdag. Men jag vill höra era spekuleringar och erfarenheter kring detta ändå. Kan dra hela historian från början och så kan ni kanske kommentera. Förstår att det är i princip lönlöst att gissa, men jag är naturligtvis orolig och då känns det bättre att diskutera det. 

Allt började för några år sedan. Hästen nickade med huvudet i traven i några dagar. Då tänkte jag i ärlighetens namn inte på det, eftersom det gick över på några dagar. Det här var en period när jag red lite mer än vanligt och hästen hade inte så bra kondition. Jag tänkte att hon kanske blivit sparkad och eftersom det gick över så slutade jag fundera. 

För några månader sedan började jag rida hästen efter att hon gått på ett par månaders vintervila. Hon kändes jättefin! Pigg och mjuk och allmänt fräsch. Efter kanske en vecka av ridande började hon nicka med huvudet i traven. Det handlade bara om några steg hit och dit och jag drog till slut slutsatsen om att hon var öm i hovarna eftersom hon ännu inte fått på sig några skor efter vilan. Dock försvann nickandet efter några dagar utan att hon hade skor. Sedan fick hon på sig skorna igen och återigen slutade jag tänka på det då jag även där tänkte att hon kanske var öm i hovarna eller fått sig en spark, alternativt träningsvärk (?). Kanske dumt av mig att tänka så andra gången. Men när hästen känns så pigg och det försvinner på bara några dagar så försvinner ju ens oro. 

Efter att hästen blivit tränad och ökat i kondition, blev hon plötsligt blockhalt i ett bakben. Svullen över hasen och vi hittade ett litet sår. Veterinären trodde på infekterat sticksår och när hon fick pencillin gick hältan över på två-tre dagar. Sedan fick hon vila en vecka för säkerhets skull. Eftersom hon verkade så fräsch testade jag i förrgår att longera henne för att se om det fanns någon hälta kvar. Då nickade hon med huvudet i traven igen.. Idag kom en veterinär och konstaterade engradig hälta på ett framben som blev tvågradig efter att hon böjt frambenet. 

Det enda mönstret jag ser i detta är att hon nickar i traven när hon har tappat muskler och vilat. Men grejen är ju att det inte alltid blir så. Tidigare har hon bott i ett annat stall, men flyttat till detta stallet över somrarna. Nu bor hon i detta stallet året runt. Det är bara i detta stallet som man sett hältan, i det andra stallet hände detta aldrig även om hon även där vilade eller hade perioder med mindre muskler. Dessutom kommer inte hältan direkt efter vilan, den kommer några dagar efteråt. Förutom denna gång när den kom så fort hon började trava när jag longerade. Ska som sagt till klinik men ja.. någon som har någon kommentar eller fundering?

Annons:
Upp till toppen
Annons: