Annons:
Etikettövrigt
Läst 933 ggr
JoannaLi
2015-03-26 20:23

"Hästfritids" för en dag?

Vi är en klass 9 som har en uppgift att driva ett "Företag för en dag" och vi föll alla för idén med ett "hästfritids". Det är inget som vi prompt känner att vi måste göra, utan vi har "back up-plans" om det här inte är av intresse, men vi känner att det här skulle vara väldigt kul att få göra, och om det är av intresse kan det vara en rolig äventyrsdag. 

Vi är en grupp med från början fem medlemmar, men en är tyvärr borta. 

Vi är två personer med drygt tioårig hästvana, och två "till", vi har alla relativt stor vana vid yngre barn, tack vare småsyskon och jobb på dagis och dylikt. 

Vi tänker oss att vi leker lite stalljobb (mockning, fylla höpåsar, fylla vattenhinkar etc), lära oss att sköta hästar, eventuellt lite ridning med ledare, eventuellt leda en häst, eller bara en utomhusdag med lekar (med Hugo) och pyssel och målning (med Hedvig), på hästgård om man inte är intresserad av hästar. Naturligtvis bjuder vi även på en liten fikapicknick (ute vid fint väder, i stallet vid dåligt), där idén var kanske chokladbollar och saft?

Gården i fråga är en liten en, med tre boxar (och lika många hästar) ungefär en halvmil utanför stan. Det är en häst som skulle vara i fråga, en 23-årig pensionerad varmblodstravare, och mer väluppfostrad häst kan man få leta efter. 

Vi tänker oss antingen att man kommer och kan lämna av barnet ett tag för ett äventyr på egen hand (framförallt något äldre barn) eller att förälder och barn kommer tillsammans för en liten utflykt. 

Är det här något som alls skulle kunna vara intressant för föräldrar och barn? 

De orosmoment jag kan tänka mig direkt är: 

  • Vi är väldigt unga, och har ingen utbildning att peka på för att bevisa att vi är ansvarsfulla nog att ta hand om barn. 

  • Hästen är ganska stor (158 cm), vilket kan vara läskigt för barn och föräldrar

  • Gården ligger relativt nära en bilväg (men långt bort nog att man ska kunna inpränta i barnen att aldrig gå över en viss linje, och den är inte särskilt trafikerad dagtid)

  • Det är dagtid, under en dag mellan 8-14 dagen innan långfredag. 

  • Det är en aktivitet som kräver att barnen är en del vädertåliga, då t.ex. ridning och en del hantering sker utomhus, likväl som en del lekar. 

Vi tänkte oss 50 kr/timme, om det är av intresse, skulle det vara rimligt? För högt?

Annons:
[RC1393]
2015-03-26 20:45
#1

Tycker det låter som en bra idé! En tanke kan vara att ha en myndig person med er också ifall något händer. Det torde inte vara omöjligt, jag sitter i ungdomssektionen på min förening och vi gör liknande saker, dock på en anläggning där vuxna finns till hands under de timmar vi håller aktiviteter och en myndig person måste alltid närvara vid hästhantering. Jag har dessutom gått en utbildning men den gick jag nyligen efter att ha varit ungdomsledare i 3 år redan.

JoannaLi
2015-03-26 20:51
#2

#1 Jo, jag tycker också att det låter som en bra idé med en vuxen, men jag har bara så svårt att komma på vem som skulle våga vara i ett stall med oss och barn ^^ Nej, men, vi får klura på det :) Tack!

MoonysElin
2015-03-26 21:47
#3

Jag tycker absolut att det är en bra idé men ni behöver ha en vuxen ansvarig med er. Att föräldrarna är med är också en god idé om ni inte har erfarenhet av liknande aktiviteter tidigare. Men vuxen ansvarig tycker jag absolut att ni SKA ha. Annars himla rolig idé!

JoannaLi
2015-03-27 09:06
#4

Hur involverad måste den vuxna vara i själva hästhanteringen, tycker ni? För jag tror att vi ska kunna luska fram en vuxen som kan vara där och eventuellt ta hand om barn, men vi har nog en del problem att få fram en hästvan vuxen.

P4go
2015-03-28 17:32
#5

Vart håller ni till någonstans isf? :)
Hade kunnat ställa upp som myndig, är 21 och har 15  års hästvana. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

JoannaLi
2015-03-28 21:38
#6

Oooh, hade ju varit jättekul, men vi finns i Skellefteå? Jag vet inte, jag har fått intrycket av att vi sammanlagt är typ tre pers härifrån :S

Annons:
KPD
2015-03-29 17:45
#7

Jag tycker att det låter som en bra idé. Något jag tycker att ni ska kolla upp är försäkringsskyddet. Om det skulle hända något, vem står för det?

Åldern ser jag som ett mindre problem, om det finns någon myndig som är ansvarig. Många av dem som leder hästar på Skansen i Stockholm är omyndiga. Jag var 14, när jag började arbeta där, och jag var nog inte yngst.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

P4go
2015-03-31 13:08
#8

Lite väl långt!
Bor i Göteborg x)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

JoannaLi
2015-03-31 19:59
#9

#8 Haha, jo, jag hade för mig något sådant ^^ 

Nu blev det ingenting av det, då tidspressen blev för stor, och t.ex. försäkringsfrågorna blev för stora - men tack för alla bra svar! 

(Jag drömmer och klurar lite på om man inte kan ha det som sommarjobb, men det är en bra bit bort hur som helst :D)

MoonysElin
2015-03-31 22:14
#10

Synd att det inte blev av, men det är ju ingen omöjlighet för er att genomföra det ändå en annan gång, men inte inom skolan. Det är bra erfarenhet oavsett. Angående ansvarsfrågan skulle jag säga att ni behöver ha en vuxen ansvarig som kan ta ansvar om det behövs, men denna person behöver inte egentligen vara involverad i genomförandet, utan bara vara där som säkerhet OM något skulle hända. Jag är ofta denna vuxna person i hos oss (liten ridskoleverksamhet) och då är det inte så att jag står och vaktar den underåriga som håller i aktiviteten men jag finns där vid frågor och om något händer och vet om är jag är ansvarig så jag håller så klart lite extra koll och frågar om jag undrar något. Hoppas att ni hittade något annat kul att göra istället! :-)

Chestnut
2015-04-01 09:25
#11

Tänk bara på att om du klurar på det som sommarjobb på att du förmodligen måste ha tillstånd från länsstyrelsen =) försäkring etc kan man avtala genom att barnens målsman skriver på att papper om aty denne är fullt ansvarig vid olyckor. Tror aty det skulle vara en jättebrs idé att barnen måste ha med målsman själva.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: