Annons:
Etikettfoder
Läst 923 ggr
emmythor1234
2015-03-25 16:28

Foder vid hård träning

Hej! Har lite frågor.

Om en häst tränas hårt, tävlingskondition, har man ett särskilt foder då? Eller räcker det med att hästen får betfor, pellets & fri tillgång till hösilage? 

Tacksam för svar! :)

Annons:
Linnea
2015-03-25 17:03
#1

Ett tillräckligt bra grovfoder täcker hela hästens behov men det är inte säkert att man kan få tag i sånt. Vilket kraftfoder/tillskott man då behöver beror helt på innehållet i grovfodret och vad som fattas i det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tiktak697
2015-03-25 18:51
#2

Bort med socker alltså betfor och pelletseldning de klarar sig oftast på det . Kolla sedan hur analysen är på grovfoder och tillsätt vad som saknas . Tex mineraler behöver de mer en betfor för att Kunna återhämta muskler leder brosk och skälet . Kan rekommendera steeljont mineraler och koppar och zink är de fattigt på i våra marker så kolla upp analys och tillsätt det som saknas . Betfor är inte så bra och bara ge någon pellets fråga dog varför först

Mvh Tiktak

Marttiz
2015-06-02 22:25
#3

Jag har varit på foderrådgivning för min häst som jobbas hårt men EJ behöver mer energi och jag fick tipset om lusern. Det jag köper är i pelletsform och man kan säga att det är som protein i pelletsform:) Det funkar super!!

Upp till toppen
Annons: