Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 15525 ggr
[Sthlmshundarna]
3/23/15, 7:09 PM

PLOCKA UPP ERT HÄSTSKIT

Hej! Är så j*vla trött på allt hästskit där jag bor. Finns en ridskola i närheten och hästarna skiter på vägarna men ingen plockar upp. Är inget trevligt att gå förbi hästskit VARJE DAG.

Är det inte krav på ridskolor att de tar upp skit efter sina djur? Ska ta och prata med dem i helgen, är så himla förbannad alltså. FY FAN FÖR ÄCKLIGT HÄSTSKIT!! 😡😡😡

Annons:
khaleesi
3/23/15, 7:18 PM
#1

Ska man ha med sig en grep och en sopsäck när man är ute och rider då så man kan plocka upp skiten?

VildaVittra
3/23/15, 7:20 PM
#2

#0 Äsch, gå ut med en spade och ta tillvara på det, helt suveränt gratis gödsel. Hundarna brukar ju annars rösta på att det är deras middag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 7:20 PM
#3

inte vet jag, ska jag behöva se ert hästskit varje dag?? Varför tror du man ska plocka upp hundskit, som är mycket mindre?? För att det är ÄCKLIGT och ska INTE FINNAS UTE PÅ VÄGARNA.

IceTee
3/23/15, 7:21 PM
#4

#3 men om du inte har någon egen lösning tycker jag inte att du bör klaga på problemet

Medarbetare på Skor iFokus

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 7:22 PM
#5

#2 Jag bor i lägenhet, ridskolan ligger centralt precis vid ett villaområde/lägenheter, så nej ingen vill ha ert hästskit. Finns inga bönder här.

PLOCKA UPP

Sealle
3/23/15, 7:23 PM
#6

#1 Haha .. 

Det jag har lärt mig är att om hästen skiter på en väg så får man hoppa av och sparka ner det i diket/till kanten om det inte finns något dike. Det är dock något jag lärt mig som privatryttare.

Om det är en ridskola som orsakar det så handlar det ju oftast om säkerhetsrisker. Är man som ensam vuxen ute och är ansvarig för 12 ungar på hästar så kan jag tänka mig att det inte riktigt är möjligt att stanna ledet för att hoppa av och sparka undan, eftersom det medför en stor risk för olyckor.

Annons:
[134643]
3/23/15, 7:24 PM
#7

#3 Lite hästskit har ingen dött av! Vi brukar sparka ner skiten i diket om vi har ork, men det är så himla jobbigt att sitta av bara för att sparka skit haha. Det kan du ju ge som förslag på ridskolan? :)

Moalinn
3/23/15, 7:24 PM
#8

Att sparka ner det i diket/mot kanten är självklart för de flesta men att plocka upp det? Nja, vet inte hur det skulle fungera?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

VildaVittra
3/23/15, 7:25 PM
#9

#5 Och denna lägenhet har inte ens minsta lilla blomma? Man måste ju inte vara lantbrukare för att odla direkt och helt förvånande så måste inte blomgödsel komma ur en 50 liters säck eller flaska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3/23/15, 7:26 PM
#10

Kanske denna finns i xxxxxxl? 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 7:28 PM
#11

Hästarna brukar gå i en park, omringad av lägenheter. Parken är alltså som människors "gård", och där vill man ha det rent och fint. Det är inte mitt problem om hur man löser det, JAG ska inte behöva lida av att de inte plockar upp efter sina djur.  De får gå ut med någon skottkärra och plocka upp skiten efter att de ridit där då, så att skiten inte ligger kvar för alltid. Kan ju inte vara så svårt att ta med sig en skottkärra och ta bort det!!

Sealle
3/23/15, 7:29 PM
#12

#10 De finns ju såna där som vagnhästar har när de är ute och kör i stan. Man kanske kan införskaffa sådana och fästa de mellan hästrumpan och hästen bakom, istället för i vagnen? 😃

VildaVittra
3/23/15, 7:32 PM
#13

#11 Vilken park är det? Jag kan inte dra mig till minnes att det finns någon sådan i Sthlm.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sealle
3/23/15, 7:34 PM
#14

#4 Om det inte kan vara så svårt kan väl du göra det ;) 

Allemansrätten rekommenderar ryttare att "hålla rent" efter sig för god stämnings skull, men det är inget krav att sparka undan/plocka bort hästbajs efter sig. Hur stor är denna park? Om den är stor nog för att vara lön att rida i så måste den ju vara ganska stor, och knappast "gårdsstorlek".

I vilket fall. Tror tyvärr att du kommer få leva med hästbajsen men det du kan göra är väl som sagt att gå och prata med ridskolan och se om ni kan komma fram till någon lösning. Dock skulle jag tipsa om att du är mer trevlig och artig och mindre gormig, för om du pratar med hästfolket som du skriver här kommer de tycka att du 1) är en idiot 2) göra absolut 0 för att göra hästbajset till mindre av ett problem. Bara ett tips, då av erfarenhet hästmänniskor (eller egentligen alla människor?) sällan är samarbetsvilliga om icke-hästmänniskor kommer och är otrevliga :)

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 7:35 PM
#15

VildaVittra, vad är det du inte fattar? Jag vill inte ha något gödsel, och helst inte stora högar av det! Det luktar för djävligt och förstör för oss andra!

Det kanske är en annan sak på landet, men detta är CENTRALT, 5 min från T-banan finns det skit. Kan de inte plocka upp efter hästarna får de rida i någon hage eller ridhuset, eller flytta ridskolan. Finns INGEN URSÄKT för att andra ska störas av deras bajshögar. Varför ska man som hundägare behöva plocka upp skiten och sen kommer de med sina 500kg tunga djur och bajsar 30ggr samma storlek och låter det ligga kvar??

IceTee
3/23/15, 7:37 PM
#16

Stör det dig så mycket får du höra av dig till kommunen

Medarbetare på Skor iFokus

VildaVittra
3/23/15, 7:38 PM
#17

#15 På landet? Jag frågade om vart i Sthlm det var, varför svarar du inte?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katstad
3/23/15, 7:40 PM
#18

Fast… Vad vill du få ut av att skriva det här bland hästmänniskor som uppenbarligen inte vet vilket ställe du menar? 😐

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 7:41 PM
#19

#16 Får göra det, men tycker det är OTROLIGT RESPEKTLÖST att dessa människor inte visar respekt för oss andra! Jag trodde det var djurägares ansvar att se till att djuren inte stör andra människor!

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 7:45 PM
#20

VildaVittra, jag vill inte säga vart eftersom jag bor i närheten, tycker inte det är sådant som man ska skriva på forum. Räcker och veta att ridskolan ligger vid en T-banestation och hästarna skiter i närheten av hyreslägenheter. Sen spelar det ingen roll exakt VART i Stockholm den ligger.

Annons:
Sealle
3/23/15, 7:51 PM
#21

Vad vill du att vi ska göra då? :P Tror vi har gett dig alla möjliga svar vi kan, finns liksom inget vi kan göra utan att förklara varför de inte plockat upp efter sig, haha. Du kommer ingen vart med att försöka ventilera bland hästmänniskor som ändå inte kommer ha samma synvinkel som du.

VildaVittra
3/23/15, 7:58 PM
#22

#20 Jo det spelar stor roll. Det enda ridhuset i närheten av innestan är försvarets om det ligger kvar. I övrigt ligger de inte vid parker utan stora grönområden som järvafältet och där bajsar rådjur med. 

Psst, bönder kan vara uppvuxna i Stockholm och bott där fler år än du levt. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sealle
3/23/15, 7:59 PM
#23

#17 Jag tror det är Enskede Ridsällskap, är den enda ridskolan jag kan komma att tänka på i Stockholm som ligger nära en T-bana station.

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 7:59 PM
#24

Trodde ni skulle upplysa mig om hur det låg till, och eventuellt skulle ni som rider bland hus förstå att andra blir irriterade på eran hästs avföring.

Ska ringa och fråga, men som jag har fattat det så är det lagligt att låta skiten ligga kvar även i tätbebyggd område?? Jag har lust att slänga mitt skräp på deras gård nu, är ju precis samma sak.

För övrigt så ser man att den här ridskola inte ens har plats för sina hästar för de går i små fyrkanter, kan ta 5 steg och sen tar det stopp. Det bryr jag mig inte om i och för sig men tycker det är mycket märkligt att man har en ridskola så pass centralt när man inte kan ta hand om djuren och bara stör andra människor.  Då får man ta sina j'vla hästar och flytta någon annanstans 😡

Sealle
3/23/15, 8:04 PM
#25

Många ridskolor nu för tiden har bara små fyrkanter till hagar just för att kommunen bara bygger närmre och närmre och tar mark från dem, så de knappt får plats. Så var fallet med min ridskola, vi gick från att ha 20-talet ridvägar till att ha 2 och en halv (grusväg som bara gick att skritta på), på 10 år då kommunen bara byggde fler och fler hus. Om det nu är Enskede Ridsällskap (vilket jag tror) så grundades dem 1946 och jag är ganska säker på att när stallet byggdes så var det inte lika trångt som det är idag :)

Och sen hoppas jag på allvar att du inte tror att bajs (naturligt + gödsel) är samma sak som skräp, men det tror jag inte heller.

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 8:15 PM
#26

Ska ringa och fråga för det är inte ok att de håller på så här! Tyckte om hästar förut men hatar dem nu eftersom jag måste se deras skit varje dag. Tänker bara på äckligt hästskit nu varje gång jag ser en häst.

IceTee
3/23/15, 8:17 PM
#27

#24 du har blivit upplyst om hur det ligger till? Ja, det är lagligt att lämna det då man inte kan plocka upp det när man rider. Man kan plocka upp efter sin hund utan problem när man går med den. Dessutom luktar inte hästbajs i närheten av lika illa som hundbajs eftersom hästar inte är karnivorer vilket gör att lagen är skriven så (självklart är det individuellt vad man tycker, men det är varför lagen är skriven som den är) 
Att slänga ditt skräp hos dem är olagligt då det är på deras egendom, hoppas du är medveten om det.

#25 jag googlade vad Enskede ridskola låg, och där ser jag inga parker i närheten, bara ett grönområde… Ser jag fel? 🤔

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Linnea
3/23/15, 8:20 PM
#28

Det finns en viktig skillnad mellan hund- och hästbajs. Hästbajs regnar bort, det som ev blir kvar är små höbitar. Hundbajs… ja det ligger liksom kvar i evigheter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sealle
3/23/15, 8:20 PM
#29

#27 Alla andra ridskolor jag kikade på Google Maps hade stora grönområden som omöjligt kunde tolkas som en "innergård" så jag utgick ifrån att det var Enskede. På deras hemsida står de också att de har en "fin ridväg" mellan stallet och T-banan (där det finns ett litet grönområde), så jag antog att det var det. Men jag bara gissar ☝️

IceTee
3/23/15, 8:21 PM
#30

#29 ja, så kanske det är! Jag bara spånar lite här

Medarbetare på Skor iFokus

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 8:22 PM
#31

aja, nu har ju alla fattat att jag pratar om Enskede ridskola så spelar ingen roll längre. De rider i Enskedeparken, ligger lägenheter där.  Och hästarnas skit stinker som f'n. Borde vara olagligt att ha stall så nära hus.

thea_thea
3/23/15, 8:23 PM
#32

Det är äckligt med hästbajs, min hund älskar att rulla sig i det och jag trampar hela tiden i något skit men samtidigt tänker jag på när jag red mycket. Det är rätt så jobbigt att sparka/sopa undan det och rätt så äckligt också, men inte så jäkla svårt. Fast kan erkänna att jag inte tog bort hästbajs efter mig så ofta… Hör av dig till ridskolan och fråga så löser det sig säkert :)

Sealle
3/23/15, 8:26 PM
#33

#31 Tydligen byggdes själva stallet som ridskolan drivs i år 1860 så om någonting borde det vara förbjudet att bygga lägenheter så nära inpå ;)

IceTee
3/23/15, 8:27 PM
#34

Blev bara förvirrad när det inte står att det är en park där på google maps! Nåja

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
PogoPedagog
3/23/15, 8:28 PM
#35

Eller…..så borde det vara olagligt att ha hus så nära stall? Vad kom dit först?

Men jag tycker oxå du kan ringa och fråga om de inte kan köra med skottkärra någon gång i veckan och mocka utmed vägen.

Linnea
3/23/15, 8:32 PM
#36

Kommunen kan ju då bygga ett nytt stall till dom. Stallet var där innan husen

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 8:36 PM
#37

Alla som säger att stallet var där först, det är viktigare att människor får bostäder än att det ska finnas hästar i centrala Stockholm. Vi har en bostadsbrist och det sista vi ska göra är att ge plats åt hästar. Hästar ska vara på landet.

Sealle
3/23/15, 8:47 PM
#38

Eller så kan ju du flytta ut på landet där det är gott om plats. Om något tycker jag det är viktigt att det finns hästar i centrala Stockholm för alla de barn och ungdomar som har svårt att nå till naturen när den är så otillgänglig i en storstad.

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 8:53 PM
#39

#38 människor bor där det finns jobb, det är viktigare att kunna ta sig till jobbet än till ridskolan.

Sealle
3/23/15, 9:01 PM
#40

#39 Där ridskolor är finns det någonstans för barn och unga att spendera sin fritid, de håller sig undan från alkohol och droger och lär sig samarbete och ledarskap som är nyttigt i arbetslivet.

För att inte tala om de som har sina jobb på ridskolan, unga som gamla.

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 9:10 PM
#41

Det bor MÅNGA fler människor runt ridskolan som måste ta sig till jobbet än vad ridskolan har ridlärare. Så om du slår ut det hela så skulle vi förlora på att flytta bostäderna.

Annons:
Sealle
3/23/15, 9:21 PM
#42

Påminn mig igenom om hur ridskolan hindrar din framfart till jobbet? Är det så mycket hästbajs på parkvägen att det svämmar över och fysiskt blockerar din väg? Måste du slå dig fram genom varm, stinkande hästskit varje morgon tills du svettas som en gris och armarna värker?

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 9:51 PM
#43

Klart det inte hindrar mig från något, men det ska vara rent och trevligt i bostadsområden. Jag vill inte leva runt en massa bajshögar eller vara tvungen att flytta.

Sarah
3/23/15, 9:55 PM
#44

Vore det inte mer lämpligt att du hör av dig till ridskolan istället för att spy galla här? Lektionshästarna där är inte ute i parken så mycket, det är oftare privathästarna. Iaf var det så då jag red där.

Caf_Roy
3/23/15, 10:46 PM
#45

När ridskolan byggdes låg det inga bostäder i närheten. När bostäderna byggdes tog man bort ridvägar och hagar för ridskolan. Den har alltså redan fått lida för att människor vill bo nära stan, men den har stått ut med det, för staden växer runt den. Men du kan väl inte mena att den ska tvingas flytta för att folk bygger bostäder i närheten? Det skulle ju vara som att bygga ett hus vid en flygplats och sen kräva att flygplatsen måste låta mindre eller stänga för att du störs av ljudet. Då stallet stått där sedan 1860 tvivlar jag på att du inte visste om att det fanns hästar i området när du flyttade in, så om hästskiten nu stör dig så mycket borde du tänkt på det innan du flyttade till den enda plats i Stockholm där du behöver passera hästskit för att ta dig till tunnelbanan. Ryttare är enligt lag befriade från att behöva plocka hästbajs (polisen gör det inte heller när de rider runt i innerstan), de rider bara på allmänna vägar där de har laglig rätt att rida, det är inte så många som störs av hästbajs då det regnar bort på ett par dagar och luktar mindre än hundbajs, det skulle kosta ganska mycket att ha någon anställd att plocka upp det och sist men inte minst var de där först. Störs man så av hästbajs kan man låta bli att flytta dit. På grund av dessa anledningar tror jag att du kommer ha svårt att få någon sorts sympati från ridskolan om du går dit och försöker få dom att plocka upp efter sig. Jag hör på dig att detta är en stor stötesten för dig, och även om vi inte förstår hur det kan vara en så stor sak för dig är den uppenbarligen det. Då ridskolan har rätten, historien och opinionen på sin sida finns det tyvärr ingen större möjlighet för dig att påverka problemet utifrån. Du är tyvärr hänvisad till vad du kan göra på egen hand för att hantera situationen. Skulle det hjälpa om du gick en morgonpromenad och sparkade ner skiten i diket så du slipper se den när du ska till jobbet sen? Skulle du kunna övertala dig själv att det inte är en så stor grej, att du kan gå runt? Skulle det hjälpa att sätta dig in i deras situation och inse hur opraktiskt och omständigt det vore att ta hand om skiten när de inte behöver och det är väldigt få som bryr sig? Om inget av detta hjälper är det dags att fundera på om du stör dig tillräckligt mycket på det att det är värt att flytta. Låt inte ett problem du inte kan göra något åt förstöra för dig, din lycka är värd mer än så. Fatta ett beslut och bestäm dig för att nackdelarna är värda att stå ut med, det är en skitsak i det stora sammanhanget och inte värt att offra någon glädje över.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 11:22 PM
#46

Att ridskolan står där gör mig i praktiken inget, så länge de plockar upp sitt skit från vägarna som alla andra medborgare. Tänker de skräpa ner kan de flytta till landet där det bor så få människor att ingen bryr sig.

Caf_Roy
3/24/15, 4:05 AM
#47

Jag tror att vi redan har etablerat att hästskit inte hör till den sorts skit som man enligt lag och hävd behöver plocka upp. Har man möjlighet är det att föredra att sparka ner den i diket för att vara lite extra omtänksam, men det är inte något man behöver göra. Jag förstår att du önskar att det vore annorlunda, men så är inte fallet. De ridande poliserna som patrullerar Stureplan om helgerna plockar inte heller upp efter sig. Sen har vi återigen det här med att det inte är ridskolan som flyttat in till stan och borde anpassa sig, det är stan som brett ut sig till ridskolan. Bygger man hus bredvid ett stall får man räkna med att det är hästskit på vägen utanför. Stallet låg på landet när det byggdes och om stan har något emot att det ligger lite hästskit på vägen får den låta bli att expandera runt ett stall. Du må önska att ryttarna ska ha någon sorts moralisk eller laglig skyldighet att plocka upp efter sig, men så är inte fallet. Förr i tiden färdades alla med häst och vagn och ingen skulle nånsin ha kommit på tanken att kusken eller ryttaren skulle stanna och städa efter hästen. Nu är de flesta hästar utbytta mot bilar, men seden att hästar har rätt att bajsa på gatan lever kvar. Det är så det är och inget du kan göra något åt. Jag förstår inte varför du flyttade dit från början om det stör dig så mycket, men det är faktiskt bara att gilla läget eller flytta. Ryttarna har lagen, traditionen och allmänheten på sin sida. Gillar du det inte är det faktiskt bara ditt problem.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

pebb
3/24/15, 7:01 AM
#48

Jag förstår inte varför du tar upp det här eftersom ingen här kan göra något åt det. Prata med ridskolan på ett trevligt sätt och se om dom kan lösa problemet. Men det finns inget som säger att dom måste ta upp efter sig och vad gäller hundägare så tycker jag att det är 50/50 på om dom tar upp efter hunden eller inte.

Annons:
Inkanyezi
3/24/15, 8:39 AM
#49

Jag tror att problemet är kraftigt överdrivet. Jag cyklar förbi där åtminstone två gånger i veckan i båda riktningarna och brukar ta olika vägar, bland annat genom parken som ligger närmast tunnelbanan och parken mellan den och gården. Just i de parkerna har jag inte sett någon hästskit, och jag har inte heller sett att folk rider där i någon större utsträckning.

Ridskolan har visserligen vuxit sedan jag var barn. Jag kommer ihåg när den brann, det gamla huset. Det var hemskt. Men då fanns i alla fall ungefär lika många hästar, eftersom Mjölkcentralen strax intill också hade stall och körde ut mjölk till butikerna med häst i slutet av fyrtiotalet. Då var Valla gärde ett stort öppet fält, och villaområdena intill ridskolan relativt nybyggda.

Hästskit förekommer, ja. Mest närmast ridskolan och ganska sällan på andra håll. Att det skulle vara ett stort problem tror jag bara inte på, utan jag ser Sthlmshundarna mer som en kverulant. Om det inte vore hästarna så skulle det säkert finnas något annat att klaga på. I parken vid Enskede gård är i alla fall hästskit inte något större problem. Faktiskt har jag också sett att folk som har koloniland mellan gårdsbyggnaden och ridhuset plockar upp hästskit för att lägga på sina odlingar.

Men, ursäkta handsken, det är ett skitproblem. Det mynnar säkert i att Stockholmshundarna inte vill plocka upp efter sina hundar och är avundsjuk på att man inte måste ta upp efter en häst.

Gronstedt
3/24/15, 9:02 AM
#50

TS, vem var där först - ridskolan eller de boende? Eftersom det var ridskolan, så är det oerhört respektlöst att flytta dit och börja gorma. Du borde ha valt att bo på ett ställe där du inte hatar din omgivning. Ditt resonemang är lika löjligt om de som bygger hus nära ett flygfält eller flyttar till en lägenhet nära kyrkklockor och sedan sätter igång och väsnas för att de själva har valt att utsätta sig för bullret.

För övrigt finns det förmodligen ett nyttjandeavtal för den berörda marken - börja med att kolla det.

MajsenB
3/24/15, 10:42 AM
#51

Hahah detta är ju bara roligt att läsa. Argumenterar som en arg liten femåring :')

liiwiish
3/24/15, 5:52 PM
#52

#51 - Håller med, riktigt underhållande 😃

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

KPD
3/24/15, 7:06 PM
#53

Det är märkligt att hästspillning bara ses som ett problem utanför innerstaden. Jag har aldrig hört någon klaga på Östermalm. Där kör hovstallets hästar på Strandvägen, vaktparaden går Sturegatan, och det fanns åtminstone tidigare ridvägar i Narvavägens och Valhallavägens alléer. Också en del av Erik Dahlbergsgatan och Tessinparken har ridvägar.

Nu bor jag i Skåne. I Malmö har ridande polisen varit tydlig med att det inte finns någon skyldighet att plocka upp efter hästarna. 

Jag har faktiskt svårt att se att litet hästspillning skulle kunna utgöra ett så stort problem.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

ScarletMajesty
3/24/15, 7:47 PM
#54

Ts får det nästan att låta som om det är en gödselstack hon behöver gå igenom..

Inkanyezi
3/24/15, 8:26 PM
#55

Det kanske är värt att nämna, att när jag var barn brukade det vintertid hamna hästskit lite här och var i alla parker och på trottoarer också, eftersom de plogades med häst. Gatukontoret hade ett stall ganska nära Enskede Gård och alla parkvägar plogades och sandades med häst.

Mittemot där jag bodde fanns en tid ett kafé - det ligger nu ett kafé på den platsen igen - och där brukade gubbarna som sandade ta rast. Då ställde de sina hästar på gatan utanför med en säck hö på mulen medan de fikade. Det hamnade en del hästskit på gatan precis utanför vår port.

Jag saknar faktiskt den tiden. Vi barn tyckte det var väldigt intressant med hästarna. Någon gång, ända in i början av femtiotalet, kom mjölken till mjölkaffären i samma hus med häst och vagn. 

Jag har aldrig tyckt hästskit är vare sig särskilt äckligt eller något större problem. Men jag förstår att den som har hundar som gärna äter den och rullar sig i den kan vara måttligt förtjusta. Men om det kan vara till någon tröst, så är problemen värre här ute på Lidingö, särskilt i början av oktober, för då har vi löparskit överallt i skogen.

Annons:
Linnea
3/24/15, 8:28 PM
#56

Hellre hästskit än avgaser!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Imokey
3/24/15, 8:53 PM
#57

#56 Håller med dig helt totalt!

Salish
3/24/15, 11:22 PM
#58

lmao på hela den här tråden. Det regnar bort och det finns inget TS kan göra.

viktoria91
3/25/15, 10:29 AM
#59

I icke tätbebyggda områden behöver man inte plocka upp. Har aldrig hoppat av för att sparka undan då jag inte behöver det lagligt sätt! Gissar på att ridskolan har något avtal med kommunen. Är det ridväg behöver man inte plocka upp.

Rafflan
3/25/15, 12:01 PM
#60

hahaha detta inlägg gjorde min dag 😃

Du har en ca 4 kg hund, klar som f*n att det är lätt att plocka upp skit efter den, den bajsar nog mindre än mina katter. Vi rider på 500 kg hästar, ska vi rida runt med ica kassar med häst skit har du tänkte dig? hur ska det funka rent praktiskt? och vart ska vi göra av det sen? slänga dem i soptunnorna för hundbajs? 2 påsar hästskit sen är soptunnan full, vart ska du då slänga ditt hundbajs?

Är du så känslig, rasta din hund på nåt annat ställa då ;)

Är det på vägen tycker jag dock man ska sparka ner det i diket så ingen bil behöver köra i det eller människa gå i det :)

Inkanyezi
3/25/15, 12:30 PM
#61

#60 Jag misstänker att jag har närmat mig "pudelns kärna" så att säga, i inlägget där jag nämner att många hundar älskar att äta hästskit och att rulla sig i den, gnugga sig emot den och helt smörja in sig i den väldoftande geggan. För den som har en sådan hund kan det upplevas som TS beskriver det, rent ut sagt äckligt.

Sedan kan man ju diskutera om det är hunden som är äcklig när den vältrar sig i dyngan eller hästen som släpper den ifrån sig. Som hundägare är man ju tvungen att anpassa sig på något sätt, och jag kan försäkra att orienterarskit och löparskit i spåren runtom ön där jag bor är ett mycket större problem för stackars hundägare än hästskit. Människoskit upplever åtminstone jag som betydligt mer äcklig än hästskit, och många fler hundar blir alldeles lyriska av väldoften.

Så i de parker som TS anger förekommer knappast någon hästskit, men de enstaka gånger hon kommer i kontakt med hästskiten irriterar den henne mycket, mest troligt eftersom hennes hund är så förtjust i att äta den och smörja in sig, inte för att den bara ligger där på marken.

Så jag kan trösta TS med att om det råkar vara någon skit i just den parken, och som inte ligger på en ridväg, så kan det mycket väl handla om människoskit, eller varför inte hundskit, som någon annan hundägare har struntat i att ta upp. Det är ganska lätt att ta den lilla hunden på promenader där man inte stöter på någon hästspillning, också i Enskede Gård.

Frida&Chira
3/25/15, 12:36 PM
#62

Haha jobbigt att vara så bitter över hästbajs xD

Annons:
IceTee
3/25/15, 1:53 PM
#63

Om hunden rullar sig i hästskit kanske man ska ha den kopplad så man har koll på den…

Medarbetare på Skor iFokus

juliajuldurevaldsson
3/25/15, 4:37 PM
#64

Hästar bajsar mer än människor. Men jag tycker iallafall inte att man ska låta bajset ligga kvar mitt på vägen, man kan ju iallafall skjuva det åt sidan, i diket alltså det brukar jag gära. JAG tycker hundbajs är äckligare men det är ju min åsikt… Jag tycker fortfarande inte att man ska låta något bajs ligga kvar mitt på vägen som om det inte är någonting! Prata med dom. Alla har sina egna åsikter.

smellcaramell
3/25/15, 4:54 PM
#65

jag tycker att har man sadel och möjlighet att komma upp på hästen igen - då SKA man hoppa av och sparka skiten åt sidan, rider man däremot barbacka(då kommer man kanske inte upp igen) så finns det inte så mycket att göra. Jag tycker även att det är varje enskild persons skyldighet att undersöka detta innan, har man inte gjort efterforskningar om området man ska flytta till när det ligger en ridskola så pass nära anser jag att man får skylla sig själv. Det är typ som att klaga på snö när man bor i Sverige, eller värme om man bor i öknen. Klart det kommer snö i Sverige och är väldigt varmt i öknen och om man inte gillar det ska man inte klaga då det är ditt eget val att välja var du ska bo.

VildaVittra
3/25/15, 4:56 PM
#66

n fråga till de som tycker hästskit är äckligt, äter ni champinjoner? Vet ni om att det är ren hästskit man odlar dom i?😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tiktak697
3/25/15, 5:23 PM
#67

Hud skit är så jävligt mycket äckligare så de äter vad som helst tillskurnas från häst skit som bara är av gräs/Hö som också är gräs 😂 Har du ingen lösning är de inte vågat problem. Jag bor i Stockholm ganska centralt men de går rådjur och älgar här ser massa nytt skit varje dag stora som små högsr vem ska plocka upp den skiten ? Dessutom cå står min häst lite centralare och där dina de också häst och älg skig vem ska plocka efter älgarna? Jo vi löser de genom att skjuts alla så slipper vi de hör stora samhällsproblemet som. Förstör samhället 😂 På viltket sött blir stakars du lidande gå runt skiten inte i den lilla vän du är väl vuxen har väl både fötter och hjärna eller 😂 ar du kapaciteten att gå du t den är problemet bort blåst 😏👍😂

Mvh Tiktak

Bruhn
3/25/15, 5:31 PM
#68

 Om  hästen skiter o det finns ett dike så sparka ner det där. Svårt att komma upp igen  ? Ställ hästen i diket så blir det lättare. Inget dike?? Ta med ett par engångshandskar och en icaplastkasse. Hoppa av hästen o plocka upp skiten. Sen kan man kasta det i närmaste soptunna eller tömma ur skiten i närmaste dike. Ff svårt att komma upp?  Leta på något att stå på typ sten, vägsugga eller annat upphöjt

Tiktak697
3/25/15, 5:33 PM
#69

Haha bea sagt 66 och sant 😂 En skar till Enskede gård var där föst de borde snarast vara olagligt att bygga så nära ett stall och de har blivit av med massa mark . Höstarna var där Först . Varför flyttar man dessutom till ett sådant område om man inte tål lite häst skit då får man skylla sig själv

Mvh Tiktak

Annons:
Rafflan
3/25/15, 5:34 PM
#70

#61 har hundar själv och dem är med i stallet, rullar dem sig i skit finns det nåt som kallas dusch och schampo, förebyggande finns det alt lydnad eller koppel, problemet löst ;)

Men förstår TS problem lite, bor man i stockholm och asfalt så är man nog inte vann vid saker som hästar, häst skit, osv. Då kan man nog se det som ett problem :)

IceTee
3/25/15, 5:39 PM
#71

Folk pratar om vägar, men vad jag förstår det som är det i en park som TS har problem med att hästarna bajsar

Medarbetare på Skor iFokus

Rafflan
3/25/15, 5:40 PM
#72

#71 park, motionsspår eller liknande ska man också sparka bort hästbajsen tycker jag :)

IceTee
3/25/15, 5:44 PM
#73

#72 låter väldigt jobbigt att sparka bort hästbajs ur en park tycker jag :/ dock har jag inte häst och rider väldigt sällan, så jag vet inte…

Medarbetare på Skor iFokus

[134643]
3/25/15, 5:48 PM
#74

#72 Det är asjobbigt att sitta av varje gång hästen skiter, för hästen också om det är en hög häst och det inte råkar finnas en pall eller lämplig sten i närheten. Då sparar jag hellre på häst och utrustning och stannar på hästryggen. Skiten regnar bort i vilket fall som helst

Rafflan
3/25/15, 5:52 PM
#75

#74 oj vad matar du din häst med?
på en 1-1,5 timmes tur bajsar min häst max 1-2 ggr och man rider ju inte på vägen hela tiden så på vissa ställen behöver man ju inte hoppa av :)

[134643]
3/25/15, 5:57 PM
#76

#75 Vad trevligt att du antar att min häst skiter mer än din bara för att jag inte vill sitta av när den gör det, och du vet heller inte om jag rider på en väg eller inte för den delen. Att sitta av en gång per ridtur är en gång för mycket för mig, helt enkelt

Annons:
Rafflan
3/25/15, 6:03 PM
#77

#76 var mest att det lätt på ditt inlägg som din häst bajsade 5 ggr/ridtur ;) , men det är fler än du som tycker det är jobbigt att sitta av och på så inge konstigt i att tycka så. Och endel har ju hästar som man inte kan sitta av och på igen pga olika orsaker (har ridit en sån häst ett par ggr, den kan ställa sig på bakbenen när man sitter upp ibland så ingen man krånglar med i onödan liksom)

[134643]
3/25/15, 6:05 PM
#78

#77 Haha nää, jag är bara lite bekväm av mig 😃 Nej men precis, det kan ju faktiskt finnas anledningar utöver lathet 😉

[Mathildaqdt]
3/25/15, 6:27 PM
#79

Jag vill inte låta elak och jag har inte läst hela tråden men ridskolan fanns förmodligen där innan lägenheterna (den var startad 1946 om jag kollade rätt) och när man flyttar till ett ställe nära en ridskola så får man tänka på 'konsekvenserna' innan man flyttar dit. Det är iallafall min åsikt :)

smellcaramell
3/25/15, 8:16 PM
#80

#68 kan vara svårt att komma upp om man inte har någon sadel, till exempel kan det vara snö som gör att man inte kan placera hästen på ett sådant sätt att man kan komma upp, man kan ha en häst som är livrädd för vattnet som kan finnas i ett dike, om man befinner sig i en park(iallafall här i min stad) så finns det endast bänkar och staket som man kanske skulle komma upp från, staketen är alldeles för ostadiga och skulle inte vara så uppskattat om jag klev på bänkarna med mina skitiga skor om folk ska sitta där sedan.(klättra på statyer är inte heller så uppskattat. Man kan ha en häst som blir stressad av uppsittning på främmande platser, hästen kan tidigare ha blivit skrämd av en bil som körde förbi som en galning och tutade samtidigt och därmed är det kanske en säkerhetsrisk att hoppa på/av och liknande.

Hästar är djur, högst troligt fanns ridskolan där innan lägenheterna och absolut innan de som bor i området flyttade dit och därmed tycker jag det är OK att inte sparka undan skiten om man rider barbacka, har en stressad häst eller det är på så sätt att uppsittning från marken gör ont på hästen.

viktoria91
3/25/15, 8:22 PM
#81

#68 Jag hoppar aldrig av för att sparka undan skit, det klarar inte min kropp. Och dessutom behöver jag inte det.

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
3/26/15, 9:40 PM
#83

Jag vet inte om man borde se det som lågvattenmärket. Själv finner jag den i TS utbrott om hästspillning.

Jag passerade som vanligt Enskede Gård på min vanliga tur till Svedmyra, och tog vägen genom parken för att få en uppfattning om hur pass mycket hästskit det kan handla om. Jag cyklade på en av ridvägarna, och fick vid möte med häst kliva av och passera ekipaget gående. På ridstigen såg jag inte någon spillning alls, och inte heller vid sidan, eller på någon av de övriga parkvägar som jag korsade.

På återvägen tog jag allén, vilket jag ofta gör, och där låg faktiskt en hög. Jag vet av erfarenhet att det som hamnar där brukar bäras in till kolonilanden strax intill, så det lär inte ligga där länge.

Jag rider inte själv annat än på tvåhjulingen, men jag tycker fortfarande att TS beskrivning av problemet är grovt överdriven. De platser där jag brukar se mer av spillningen är faktiskt på allén, men framför allt på den inhägnade platsen som används av ridskolan, och i viss mån på vägen intill själva ridhuset. Det rids faktiskt inte överdrivet mycket utanför ridhusets område, och på de cirka sextio år som jag har sett den här platsen tycker jag snarare att ridning utanför har minskat. Förr var det ganska vanligt att möta ridande i Hemskogen mellan Stureby och Enskedefältet, och också ute på Valla gärde. Sedan industriområdet byggdes där har jag aldrig sett någon ta den vägen med häst.

Annons:
[krysopras]
3/27/15, 11:32 AM
#84

Jag tror att det är nåt konstigt fel på en om man kan reta upp sig så till den milda grad på hästskit. Och om man tror att hästskit och sopor av plast o likn svårnedbrytbara material är jämförbart,  så tar man fullständigt fel. 

Jag brukar plocka upp hästskit och lägga i min kompost ibland. Eftersom jag har hund har jag alltid (komposterbara) bajspåsar i fickorna. 

Jag tror det är bra för folk med lite hästskit, särskilt då för folk som bor i stan och som tror att alla djur är som i Disneyfilmer. Välkommen till jordklotet. Inte lika snyggt och luktfritt som på tecknad film, men det är inte du heller.

Wony
3/27/15, 12:20 PM
#85

Jag själv har inget problem med hästskit, även om jag förut bodde i närheten av ett stall. De använde sig av cykelvägarna som ridvägar, men de höll sig i kanten och om de hade möjlighet så hoppade de av och sprkade undan det. Var det en nybörjartur med ledare fick någon av ledarna göra det. Gick det inte alls (t ex barbackatur och svårt att ta sig upp på hästryggen igen) så tog de snällt en promenad senare med en grep och flyttade på skiten ner mot diket.

Sedan är det stor skillnad på människobajs (vi äter allt möjligt som är obehagligt och det kan både stinka och locka hundar till sig), hundbajs (mestadels kött=luktar förfärligt) och hästbajs (äter mest hö=luktar mindre)

[Silverräv69]
3/27/15, 10:02 PM
#86

Jag har större problem med äcklig hundskit för att hundar är köttätare och deras skit luktar lika illa som vårt av allt protein och fett i deras kost. Hästskit är bättre för både miljö och natur då den är strikt vegetabilisk. Att du personligen inte gillar det kan inte ridskolan göra mycket åt, du kan välja andra grönområden att ströva på. Tror inte heller parkskötarna för gatukontoret vill ha mer jobb. Man ska inte klaga såvida man inte är villig att göra och framföra lösningen, det är vad jag fått lära mig.

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
3/29/15, 8:05 PM
#88

#87 Är det begåvat att inte se humor i inlägg och se vad det var jag svarade på? Det var ju nämligen inte TS inlägg utan det faktum att folk tyckte hästskit var äckligt som inlägget kommenterade.

Och är det kunnigt att jämföra gödslet på åkrarna med den obrunna några dagar gamla hästskit man odlar champinjoner i?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
3/29/15, 8:46 PM
#89

Går vi varvet runt, så finns det varianter på hur man mognar ost också.

Men min fru äter varken champinjoner eller franska ostar, för hon tycker faktiskt att de är äckliga, av vad skäl det nu vara må. Så både ost och svamp får jag ha för mig själv.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
VildaVittra
3/29/15, 9:01 PM
#91

#90 Du vet att obegåvat är en synonym till enfaldigt? Ett ord du valde att använda. Så kom inte och försök vara moralens väktare, jag vände nämligen dina egna ord emot dig. 

Och läs gärna #66 så ser du att frågan är ställd i plural, alltså allmänt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
3/29/15, 11:59 PM
#93

#92 Saknar argument? Ja den var ny. Är du bara ute efter att bråka?

Jag har humor, det har uppenbarligen inte du, gå vidare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

crimson
3/30/15, 12:55 PM
#94

Känner att denna tråden har spårat ur fullständigt, men tänkte jag skulle dela med mig om min åsikt om det hela, jag med.

Jag förstår att TS kan ses som otrevlig med att "skrika" ut hur äckligt det är med hästbajs på vägarna, men jag ser inte det som en anledning att svara så drygt och otrevligt. Blir faktiskt lite ledsen över att det är en så hostile environment här, och förstår vart hästvärlden får sitt dåliga rykte ifrån. Synd, tycker jag, då jag älskar hästar, de är fantastiska djur.

Hoppas att ingen tycker jag hoppar på dem, jag tyckte bara stämningen var så himla tråkig i den här tråden. Bara för att TS formulerar sig på ett otrrevligt sätt, betyder det inte att man måste gå till offensiven på en gång, det är väl snarare en chans att visa att man inte tänker sjunka till den nivån?

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Rafflan
3/30/15, 1:44 PM
#95

#94 fast alla var inte offensiva, många började prata ang att sparka undan skiten åt sidan eller inte. Och tog upp varför det inte går att plocka upp skiten. osv :)

crimson
3/30/15, 2:12 PM
#96

#95 Jag vet, men de flesta var rätt otrevliga och majoriteten verkar tycka att det är för jobbigt att sitta av för att sparka undan osv.

Jag säger inte att TS har rätt, men jag tycker att alla förlorade den här disskusionen.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Gronstedt
3/30/15, 2:18 PM
#97

#96: "majoriteten verkar tycka att det är för jobbigt att sitta av för att sparka undan". Menar du att folk är otrevliga för att de inte anser det nödvändigt att utföra en svår, potentiellt riskfylld och helt onödig handling?

Annons:
Rafflan
3/30/15, 2:18 PM
#98

#96 fast tycker man det är jobbigt att sitta av och sparka undan den och man faktiskt inte gör det så skriver man ju det. Det har inget med respekt att göra eller liknande utan mer sanning. Och jag hatar när alla i en tråd låter som "miss perfect", bättre att folk är ärliga :)
Det finns inge rätt och fel, hästägare kan sitta av och sparka undan skiten, men det duger ändå inte åt ts, då kan hon rasta hunden i ett annat område men det kan hon inte = dead-end :)

crimson
3/30/15, 2:40 PM
#99

Nej, jag menar inte att de är otrevliga för att de inte vill sparka undan skiten, det var mer sättet de uttryckte sig som var väldigt fientligt enligt mig.

#97 Det finns flera tillfällen man kanske faktiskt är TVUNGEN att sitta av när man rider, och om man inte vill ta den risken så kanske det är en idé att ha sällskap när man är ute och rider med någon som kan vara mer bekväm med denna manöver.

#98 som sagt, jag har inte sagt att ts har rätt. Jag säger inte att alla måste uttrycka sig perfekt hela tiden, men man kan väl ändå försöka att inte gå till fullt angrepp?

Det är allt jag har att tillägga i diskussionen, så jag tänker avlägsna mig nu. Ha det så bra!

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Gronstedt
3/30/15, 2:50 PM
#100

#99: "Det finns flera tillfällen man kanske faktiskt är TVUNGEN att sitta av när man rider, och om man inte vill ta den risken så kanske det är en idé att ha sällskap när man är ute och rider med någon som kan vara mer bekväm med denna manöver." Vad har det där med diskussionen att göra? Naturligtvis kan det finnas skäl att sitta av ibland, och då får man som ryttare ta konsekvenserna av det. Det betyder det knappast att det finns någon anledning att göra det när det inte behövs.

IceTee
3/30/15, 2:52 PM
#101

#99 Precis, det finns tillfällen där man kan bli tvungen att sitta av hästen, vilket är riskfyllt. Så varför göra det mer än vad som är absolut nödvändigt? Det handlar om en park/ ett grönområde, inte en väg. Dessutom regnar det bort

Medarbetare på Skor iFokus

Rafflan
3/30/15, 3:05 PM
#102

Men herregud ni får det att låta som att sitta av och på en förenat med livsfara??? tror (hoppas iaf?) det är otroligt  få hästar där det är ett problem att sitta av och på, och att dessa personer tränar på sina problem. Så anledningen att inte hoppa av är nog oftast med pga bekvämt, tex hästen är hög så svårt att komma upp, eller liknande, eller det är jobbigt att sitta av och på.

crimson
3/30/15, 3:31 PM
#103

#100 Jag tog bara upp det eftersom du sa "Menar du att folk är otrevliga för att de inte anser det nödvändigt att utföra en svår, potentiellt riskfylld och helt onödig handling?". Jag tolkade det som att du menade att anledningen till att man inte sitter av och sparkar undan är för att man inte känner sig säker med manövern att sitta av.

#101 i en park/grönområde och på ridvägar är det klart att man inte behöver ta bort bajset, men känner personligen att det är vanligt hyfs att skjuta undan bajset från gångvägar som i första hand är till för gående eller cyklande m.m.

Meningen med mitt inlägg var inte att reta upp er, jag ville bara uttrycka att jag tyckte det var synd att ni gick på ts så hårt som ni gjorde. Ber om ursäkt ifall ni blev upprörda.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Caf_Roy
3/30/15, 3:58 PM
#104

#102 Min häst är väldigt snäll och väluppfostrad, bättre än de flesta. Jag kan "parkera" honom och han går där han ska bredvid mig även när han är nervös eller uppspelt. Grejen är att om jag ska ställa mig och sparka hästskit måste jag dela min uppmärksamhet mellan hästen bredvid mig och skiten vid mina fötter. Ska jag göra det behöver han vara lugn nog att "parkera" (dvs stå lugn och avslappnad för egen maskin utan att jag behöver passa på honom), för även om han kan gå fot när han är uppspelt kan han inte stå stilla och avslappnad. Han kan bli rädd för något eller otåligt dansa runt ett par steg. Visst kan jag hoppa av och stå still med honom, men då måste jag vara uppmärksam på omgivningen så jag snabbt kan korrigera om han skulle bli rädd eller vilja röra på sig, gå på någon som vill passera eller svänga ut rumpan i gatan. Det kan jag inte göra om jag sparkar hästskit. Jag kan helt enkelt inte hålla koll på hästen, omgivningen och det jag håller på med på marken på en gång. Att tro något annat är att be om en olycka. Skulle vi vara ute på en lugn promenad eller han av annan anledning råkar vara lugn nog att parkera brukar jag hoppa av och sparka undan om jag tror att det kan komma någon som bryr sig innan den regnat bort. Ibland måste jag gå av även om han är uppspelt och hittills har det alltid gått bra, men det är inte värt risken för att sparka hästskit. En enda lös häst skulle kunna göra mycket värre skada än någon mängd hästskit, springa ner folk och orsaka trafikolyckor. Hästar är stora starka flyktdjur och vi ryttare är extremt noga med säkerheten. Både för vår egen men framför allt för omgivningens skull.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
[134643]
3/30/15, 5:00 PM
#105

#103 Jag sitter inte av för att sparka hästskit då jag inte ser någon mening med det. Visst, skiter hon precis framför någons brevlåda gör jag väl det, men inte annars. Om det gör mig till en hemsk människa får det väl vara så, men jag tänker inte slita på häst och utrustning bara för att vissa människor anser att hästskit på backen är det värsta som finns

crimson
3/30/15, 5:14 PM
#106

#105 Jag sa aldrig att någon var en hemsk person, jag sa inte heller att hästbajs var det värsta som finns. 

Du kanske inte ser någon mening med det, men det finns andra som gör det. Du gör så klart som du vill, men tycker det är synd att så många känner som du gör.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

[134643]
3/30/15, 5:21 PM
#107

#106 Det sa jag inte att du sa heller 😉 Men du skrev att det var vanligt hyfs, och tja, då har inget hyfs helt enkelt. Själv anser jag att det är hyfs att inte svära, använda capslock och flera utropstecken, men det gör ju tydligen ts. Jag känner väl också lite att så man frågar får man svar. Ts kunde faktiskt lugnt frågat vad hon hade för rättigheter och vad vi hade för tips när hon skulle gå och prata med ridskolan, men det gjorde hon ju inte.

Gronstedt
3/30/15, 5:22 PM
#108

#102: Ingen har väl antytt att det är förenat med livsfara? Men det ÄR förenat med viss risk och med visst obehag för både häst och ryttare, i synnerhet om hästen är hög eller osäker eller nervig och om ryttaren är kort eller orörlig, så varför göra det när det inte finns någon anledning?

#106: Varför är det synd att så många följer reglerna? Är det inte mer synd att så många klagar över dem som följer reglerna? De som inte står ut med hur reglerna ser ut borde kanske starta ett politiskt parti eller en lobbygrupp för at få reglerna ändrade i stället för att klaga på dem som följer dem?

crimson
3/30/15, 5:42 PM
#109

#108 känner personligen att lagar och regler är helt olika saker. Skulle inte heller säga att bara för att lagen säger att man inte måste städa upp efter sig på hästrygg betyder det inte att man följer lagen genom att inte göra det. Det är inte olagligt att städa upp efter sig heller, sist jag kollade.

Den här konversationen leder uppenbarligen ingenstans. Båda sidor av diskussionen kommer bara bli argare och argare på varandra tills någon ballar ur. Jag tänkte lämna er med en bild som jag tycker är lite fin, och hoppas att ni har en bra dag :) 

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Rafflan
3/30/15, 5:51 PM
#110

#104 om du inte kan hålla hästen med en hand och sparka häst skit med foten samtidigt måste du träna din häst helt enkelt.

jag brukar leda 2 hästar samtidigt om minst 1 av dem är snäll, kan även gå ut och gå med hunden i koppel samtidigt som jag leder hästen i grimma och grimskaft och kommer det nåt, tex en bil, måste jag kunna hantera hunden och hästen samtidigt vilket inte heller är några problem så länge minst 1 av djuren är uppfostrade så man bara behöver fokusera på en av dem.

Hästar kan bli rädda/otåliga även när ryttaren sitter på och det är farligt det med, så det är inte farliga att vara bredvid enligt min åsikt. Det är i det stora hela väldigt farligt att rida ut över huvud taget, det är säkrast att rida i paddock eller ridhus för där kan man bara skada sig själv eller hästen. Och det är mindre risk för bilar och andra plötsliga saker dyker upp i ett ridhus eller paddock.

smellcaramell
3/30/15, 7:29 PM
#111

#99 Ibland kan hästen av någon anledning bli rädd för något som den i vanliga fall inte brukar bli rädd för, exempelvis en bil. Om man då befinner sig i ett trafikerat område/en stressande miljö från hästen är risken stor att hästen inte lugnar sig. Dessutom är risken stor att hästen "stress bajsar" och då är det en stor säkerhetsrisk att sitta av "bara" för att sparka  undan lite hästskit. Faktum är att majoriteten av alla hästar känner en viss osäkerhet vid på/avsittning (inte så konstigt i och med att man leder och rider de mycket längre tid än man sitter på/av) och att då sitta av om hästen redan är stressad anser jag är en onödig risk, speciellt eftersom att det typ alltid finns möjlighet att gå runt bajshögen på ett eller annat sätt om man absolut inte vill kliva rätt i den. ;)

Sen har jag varit tvungen att hoppa av en häst totalt två gånger under alla år jag ridit. En gång var när vi var mitt ute i skogen och min väns stigbygel fastnade i ett träd, och en gång var när vi red och letade hästar som rymt och jag fick hoppa av för att fånga in dom, så så många tillfällen då man är tvungen att hoppa av kan inte jag se.. 🤔

Annons:
[Biancalice]
3/30/15, 9:25 PM
#112

TS Det borde vara olagligt att bosätta sig så nära en ridskola när man har så ont av det!

Själv har jag alltid hoppat av och sparkat undan skiten och tycker att alla som har möjlighet borde göra likadant. Jag vill inte heller gå i hästskit, bara för att jag har häst. Men i ett ridskoleled finns det säkerhetsregler att följa som är viktigare än att plocka bajs och en del kanske rider på nerviga hästar, unghästar eller liknande som gör det svårare att sitta av varje gång.

Caf_Roy
3/30/15, 11:29 PM
#113

#110 Jovisst kan jag det. Jag har gjort det många gånger, även när han varit både rädd och uppspelt. Han är som sagt väldigt väluppfostrad. Hittills har det alltid gått utmärkt och jag utgår från att det kommer fortsätta göra det, men då det är ett flyktdjur på över 600 kilo vi pratar om väljer jag att dra min gräns för vad jag gör av välvilja en bit ifrån gränsen för vad som är farligt. Är han lugn är det inga som helst problem. Är han uppspelt eller orolig kan jag sitta av om jag måste. Jag har till och med varit tvungen att släppa fokus från honom och lita på att han sköter sig utan att jag ser på. Det har gått jättebra. Men hur snäll han än är skulle jag aldrig drömma om att släppa fokus från ett uppjagat flyktdjur på över ett halvt ton i onödan. Det hoppas jag du inte gör heller. Det är nämligen så att hemligheten bakom att inte råka ut för onödiga olyckor är att dra sin gräns för vad man gör utan att vara tvungen en bit ifrån gränsen för vad som kan vara farligt. Att leda flera hästar handlar om att kontrollera flocken i rörelse med sig själv som ledare. Det är inte alls samma sak som att stanna med en stissig häst och pyssla med annat. I stallmiljö tar jag utan problem två stissiga, eller tre om en håller sig på sin plats själv. Där behöver man inte ha koll på varje rörelse utan bara på riktning och placering. Dessutom är hästarna i rörelse och slipper bli frustrerade av att vänta. Jag vet att jag tar väldigt hårt på det här med säkerhet, men så orsakar jag inga olyckor heller.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Wellcraft
3/31/15, 7:05 AM
#114

Rider jag på gångvägar så går jag åt sidan mot diket om hästen ska skita.
När jag gick på ridskola fick vi sitta av och sparka undan skiten om vi inte hunnit styra undan.
Inte jobbigt alls, varken för hästarna eller för mig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Inkanyezi
3/31/15, 11:45 AM
#115

En grej kanske vi har missat när det gäller hästspillningen, då den har ganska stor betydelse för mångfalden i vår natur och av det skälet också är bra för våra odlingar. Jag och VildaVittra har lite grann närmat oss det när vi nämner champinjoner och mogning av ost. Trädgårdsodlarna i Enskede Gård tycks också känna till det, kanske rent intuitivt, men hästgödseln, också från färsk obrunnen spillning, är ett bra sätt att hålla jorden frisk. I parken som har nämnts här har den alldeles säkert stor betydelse för all växtlighet, och gör att grönskan i den här parken är tätare och friskare än på många andra ställen.

Och just VildaVittras och min reaktion på att den skriks ut som äcklig, bottnar i att den i själva verket är väldigt sund och kanske nödvändig för kretsloppet som behövs också för hundar och människor. Hästspillningen ger näring åt tusentals mikroorganismer, där kanske just svamparna är de som är bäst kända och specifika för just hästskit. Naturen är väldigt komplex, och en del svampar ingår också i vår föda. Hästarna äter de sporer som slungas ut från slungsvamp i spillningen och fastnar på gräset, vilket sluter ett kretslopp som mycket snabbt bryter ner spillningen, men som också är av nytta för växterna runt omkring den. Svampar löser ut näring ur mineral i jorden, så att mineralerna kommer in i kretsloppet och kan användas av växterna.

Redan efter mycket kort tid genomkorsas hästens spillning av miljoner hyfer av slungsvampen. Flera svamparter ingår i nedbrytningsprocessen, och om det är lagom fuktigt går det fort, så hästspillning ligger inte "i evighet" som har nämnts av TS. Den försvinner så klart inte heller, utan den ombildas till nya växter via jorden som den bryts ner till. För kretsloppet är det viktigt att hästen får beta gräs, och att spillningen får hamna i vår omgivning. 

Jag är snarare oroad över att vi inte längre har hästspillning i samma utsträckning som förr, och att mångfalden på många håll utarmas. Vi har under en följd av år sett att insekternas antal har minskat, och speciellt så värdefulla insekter som bin och humlor. Också andra mindre insekter är viktiga i kretsloppet, och en minskning av insekterna påverkar också växterna och direkt däggdjur och fåglar som lever på insekter. TS utbrott har onekligen en viss koppling till Tyst Vår av Rachel Carson.

http://www.bioresurs.uu.se/bilagan/pdf/Bi_lagan_nr2_2013_oktoberuppslag.pdf

Kriya
3/31/15, 1:01 PM
#116

Tycker att inställningen hos trådstartaren är överdrivet negativ. Det finns många fördelar med att barn som bor i stan får lite kontakt med djur och värdefullt att hästar får finnas med i deras synfält. En sådan fördel överväger lugnt nackdelarna med hästspillningen. Tycker att många i vårt moderna samhälle har kommit väldigt långt från djuren och naturen och bara ser det besvärliga i existensen av andra levande varelser än människor. Precis som om hundar och hästar vore aliens. Finns många barn som varken får ha djur eller ens komma i närheten av djur (bortse från dem som är allergiska). Det är sorgligt. Hellre lite hästbajs och även hundbajs på gatorna än ett totalt djurlöst samhälle. Tycker det är värre med alla människor som dumpar skräp, slänger snus och cigarettfimpar och förorenar vår miljö på alla tänkbara sätt. Var lite positiv, se i stället hästspillningen som en vacker symbol för att de underbara hästarna också får ha en plats i vårt samhälle. :)

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
4/17/15, 12:24 PM
#118

#117 Nu ber jag dig sluta med dina otrevligheter. 

Visst får man tycka att jag inte är rolig, men måste man sura öppet över det? (Nej, du behöver inte svara på den, faktiskt föredrar jag om du aldrig skriver svar på mina inlägg på HELA iFokus hädanefter)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
crimson
4/17/15, 1:41 PM
#119

Fattar inte varför någon skulle vilja återuppliva denna tråd, it's a lost cause. Let it rest in peace.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
4/17/15, 8:11 PM
#121

#120 Tyckte du skrev att man visade att det var skämt genom att lägga in en smiley, kikade på inlägget ifråga och vad finns där? Joooo, en smiley. Alltså förstår ju de som inte vill missförstå att det var humoristiskt. 

Varför inte läsa inläggen du vill sura över? För surade gjorde du, dålig dag den dagen och valde ut mig kanske? 

Och faktiskt så kan jag spärra dig från flera sajter om jag vill, så mycket var din "rätt" till att bete dig illa värd, iFokus är nämligen inte en demokrati utan sajtvärdarnas "vardagsrum".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

philippazon
4/17/15, 8:28 PM
#122

Gud ts. lugna ner dig. om man bosätter sig nära hästar får man leva med att det kanske är häst skit, eftersom det inte är lag på att hoppa av och sparka undan det. och ska det vara så svårt att ta dina två ben och gå runt det?

Jag tycker du bör lugna ner dig, och inte säga så otrevliga ord om våra fina djur. hör av dig till ridskolan, men tänk på hur du uttrycker dig. man kommer ingevart med ilska.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
4/17/15, 8:48 PM
#124

#123 Jösses, det kom från rätt käft som återupplivade en död tråd enbart för att hacka på mig och ha sista ordet. 😂 Och återigen, jag skrev ALLMÄNT, dvs till flera. 

Drucken? Du anklagar mig för personangrepp, men själv tycker du det är helt okej att antyda på att jag är alkoholist. Jösses amalia, bristande självinsikt  av gigantiska mått. 🤔

Nej, det var inget hot, utan fakta, du har nu vunnit avstängning på mina sajter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

natass
5/1/15, 11:25 PM
#125

Hahah vad gör lite hästbajs? Mysig lukt o mysiga djur :D

Annons:
philippazon
5/3/15, 9:15 AM
#126

hahahaha :D #125 !! :D <3

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Upp till toppen
Annons: