Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1484 ggr
Linneahorse12
2015-03-23 18:13

Fatta galopp på varmblod! hjälp!

Rider nu en go kille på 12 år. Han är varmblod och tävlat monté.

Eftersom han tävlat i trav tycker jag att han lätt springer iväg i världens trav när jag ska fatta galopp. Har föröskt samla honom i traven och fatta galopp och inte jagat honom in i galoppen. Försökt från halt, skritt och trav men han är lika krånglig fortfarande, vad jag än gör.

Undrar nu om ni vet någon övning eller hur jag ska bära mig åt för att få galopp på honom. Det går ju oftast efter ett tag men tycker att han ska lyssna på galoppskänklen lite fortare så han slipper springa sig trött bara för att han drar iväg i trav..Så ge mig alla förslag ni har. :)

Annons:
Wellcraft
2015-03-23 18:41
#1

Uppenbarligen så kan han inte galoppskänkeln och då är det ju satans svårt.
Du får helt enkelt förstärka den och satsa på att bygga upp lite ryggmuskler så att han orkar.

Backar är alltid bra, de flesta varmblod fattar automatiskt galopp upp för en brant backe.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[134643]
2015-03-23 19:28
#2

En kompis till mig hade samma problem, hon lät helt enkelt hästen trava på i en jävla fart tills det blev lättare för hästen att helt enkelt fatta galopp själv, då gav hon fattning precis när hästen bytte gångart. Planen var att lära hästen galoppfattningen på det sättet :) Jag har dock absolut ingen aning om det här är rätt eller ett bra sätt att göra det på, vet bara att det var så hon gjorde c:

MsSofieG
2015-03-24 12:25
#3

Lär hästen att fatta galopp från marken, kör massa markövningar och sen när galoppfattningen sitter (med ett ord eller vad du väljer att träna in) så kan du överföra det till hästryggen. Har funkat bra på mina travare än så länge :)

PogoPedagog
2015-03-24 13:45
#4

Min häst lyckades inte lära sig fatta galopp förrän han kunde gå riktigt stadigt i form i trav och skritt och hade byggt mer mag- och ryggmuskler. Innan sprang han oxå in i galoppen, kanske behöver din häst oxå bygga mer muskler innan ni börjar jobba med galoppen?

Caf_Roy
2015-03-24 17:23
#5

Har du provat över ett litet hinder?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Linneahorse12
2015-03-24 22:53
#6

#5 Ja, det gick bra. https://instagram.com/p/t0UclQw63N/?taken-by=lunawierdo  Men tror han korsgalopperade eller något då det såg lite skumt ut haha

Han är svårare i vänster då det går ganska lätt att fatta i höger varv.

Men innan hinder är han väldigt olik. Ibland galopperar han, ibland trav. tror faktisk att han inte kan galoppskänklen jättebra. eller så är det jag som är otydlig¨^

Annons:
Caf_Roy
2015-03-25 03:56
#7

Prova att trava mot hindret (ju lägre desto bättre, men tillräckligt högt för att han ska fatta galopp över det) och ge galoppskänkel när han hoppar. När han landar i galopp, driv på om det behövs för att han ska få en frisk galopp och beröm. Se till att fortfarande ha skänklarna placerade som i fattningen när du driver på i galoppen. Bry dig inte om ifall det blir fel galopp, korsgalopp eller hur formen är. Steg ett är att lära honom att börja galoppera för en galoppskänkel, vilken galopp det blir är nästa projekt. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
2015-03-25 03:59
#8

Glömde skriva att traven mot hindret ska givetvis vara energisk med mycket energi utan att det går fort.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

emmythor1234
2015-03-25 13:48
#9

Först & främst skulle jag säga att du ska bygga massa med muskler så han orkar. Jag har haft samma problem med en av mina ridtravare. I förrgår fick jag höger galopp som jag aldrig fått innan.

Jag rider på en volt & fattar i ett hörn. Jag gör galoppskänkeln & ''håller'' tillbaks. Alltså: gör galoppskänkeln samtidigt som du har ett bra tag i han, & sen ge efter när han galopperar :) Hoppas du förstår. Glöm inte att berömma massor när han väl galopperar! :)

smellcaramell
2015-03-25 20:21
#10

Fick en övning när min medryttarhäst hade svårt att fatta vänster galopp:

Skritta runt på ridbanan, en bit innan hörnet innan långsidan börjar du trava(2-3 travsteg), styr hästen rakt mot staketet/hörnet ända tills ni nästan "krockar" då ger du galoppskänkel samtidigt som du gör en skarp sväng. På så sätt hjälper du hästen att få ut innerframben på ett sätt som gör att hästen vill galoppera istället för att slängtrava.

Självklart kanske hästen behöver musklas och liknande. Glöm inte att berömma hästen när den fattat galopp, innan den saktar av! Och trava i lugnt tempo in i svängen så blir det mycket lättare :)

Upp till toppen
Annons: