Annons:
Etikettridning
Läst 1694 ggr
Talidass
3/22/15, 5:51 PM

Ponnystorlek? Bara funderingar

Hoppas jag lagt inlägget rätt nu, annars får admin flytta det :)

Om några år när jag är klar med skolan och börjar jobba hade jag tänkt skaffa häst. Jag har inga ambitioner att tävla på någon nivå alls, i så fall bara pay & jump och liknande. 

Jag är ganska kort 160cm och väger ca 55-56kg, när jag red på ridskolan var jag alltid den yngsta i min grupp (och kortaste) och fick således rida de små ponnyerna. Jag kunde fortfarande rida shettisen när vi gick i grupp III eller om det till och med var III/IV. Slutade rida på ridskola 2009.

Jag har ridit storhäst ibland, hade en medryttarhäst på 165cm i ett par månader.Men jag känner att de är alldeles för stora för mig. Om vi säger att jag inte blir kär i en övervuxen ponny på 150cm utan köper en riktig ponny, kan jag rida C-ponnys? Eller är jag för stor? 

Nu dröjer det några år innan jag skaffar häst men hur tänker ni?

MVH, Talidass

Annons:
hannaj98
3/22/15, 6:04 PM
#1

Det beror ju så klart på ponnyn men om den är hyfsat viktbärande och det känns bra så tror jag inte det borde vara några problem. Tycker jag i alla fall :)

PogoPedagog
3/22/15, 6:24 PM
#2

I nuläget kan du rida c-ponny tycker jag men den övervägande majoriteten går ju upp några kg när de passerat tonåren. Få människor väger ju t.ex samma som när de var 17 även om de har samma längd. Så om du ill behålla hästen länge är det kanske bättre att satsa på en rejäl d-ponny eller en liten häst.

Talidass
3/22/15, 7:23 PM
#3

Kan tillägga lite: jag är nu 19 år och läser på universitetet, klar om cirkus 2,5 år. De kilona jag gick upp i tonåren pga sköldkörteln har jag gått ner så där ligger jag ganska stabilt. Tränar några dagar i veckan men jag lär nog inte väga 60kg igen, det mådde jag inte bra av. 

Skulle en maxad C i så fall fungera? Alexandra Wirgart rider sin Noemi som bara är C ponny, hon är visserligen bred av sig men ändå. Vad tror ni?

smellcaramell
3/22/15, 7:58 PM
#4

jag rider c-ponny och är 165 lång o väger typ 60kg, inga problem alls, men då är det en viktbärande och maxad c-ponny där ägaren satt som maxgräns på 80kg tror jag det var. Hans grövre bror hade iallafall en maxgräns på 100 kg :)

Linnea
3/23/15, 3:01 PM
#5

Jag är 156 cm kort och väger 47 kg (är snart 30 år). Jag har ett russ på ca 135 cm.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Talidass
3/23/15, 3:19 PM
#6

Då borde det ju inte vara några problem för mig att ha c ponny  :)

Annons:
Tusen
3/25/15, 3:59 PM
#7

C-ponny borde passa dig utmärkt. 

Inom ponnymontén tävlar man om man väger runt 55-53 kg och är under 160 cm lång och då är det B-ponnys. 
(Anm. Maximala tävlingsvikten är 60 kg inkl. alla utrustning till ryttare och häst, vilket blir c:a 53-55 kg utan all utrustning)

Linnea
3/25/15, 5:04 PM
#8

#7 Synd att det är åldersgräns :)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sealle
3/25/15, 5:13 PM
#9

Om jag var du skulle jag köra på D-ponny, men det beror ju också på hur långa ben du har. Jag kan t.ex. rida större C-ponnyer rent viktmässigt, men mina ben hänger enligt mig för långt ner under magen så jag har svårt att rida "ordentligt" eftersom jag måste dra upp knäna för att komma åt magen med hälarna :) Men ligger fötterna bra till så borde det väl gå.

Talidass
4/30/15, 1:16 PM
#10

#7 Lite synd bara att jag är över 18 :(

#9 Jag har jättekorta ben, köper byxor i strl 34-36 och de är alla _minst_ 10cm för långa, haha

D-ponnys kanske hävdar sig bättre i olika sporter än C-ponnys om jag nu skulle vilja mäta upp den… tål att tänkas på i minst två år till 😂

[scrappy]
5/1/15, 9:16 PM
#11

Jag skulle satsat på en d-ponny.

Chestnut
5/3/15, 7:57 AM
#12

Titta på C- & D-ponnyer och gå seden efter individen, haka inte upp dig på mankhöjd. Sen om du vill tävla och är över 20 så får du tävla mot stora hästar i vilket fall (och där kanske en d ponny har fördel i t ex hoppning för att räcka till på relaterade avstånd jmf mot en mindre ponny). I mina ögon är du absolut inte för stor för varken C eller D ponny.

Med vänliga hälsningar
Chess

philippazon
5/3/15, 9:05 AM
#13

Jag är 163cm ungefär och väger 40kg, jag kan rida min shettis utan problem. visst jag är galet lång men han bockar om kring med mig och racear ändå. Jag har tävlat b-ponny fram tills nu, men då han är nätt så är jag på gränsen för honom nu. Jag har precis köpt ett tinkersto i form av en c-ponny, det är ju ett alternativ eftersom cobar kan va små men ändå kraftiga :) 

Så länge man kan rida hästen i en bärande form så ser jag inget problem att du rider c-ponny, men som sagt den får inte tappa muskler då så det krävs att man kan rida hästen i korrekt, bärande form, i mitt tycke då. 

Om jag var du skulle jag åka och provrida lite olika hästar och se vem du fastnar för. Kolla på kraftiga c-ponnyer och alla olika storlekar på d-ponnyer, kanske inte de mest nätta, men de brukar ändå vara för tävling ;) Kolla också på kallblods kategorin på hastnet, där hittar du kraftiga hästar, de flesta ligger runt 150 och neråt. 

Stort lycka till med ditt häst letande, som sista grej innan jag går måste jag varmt rekommendera stallroempke.com , ett otroligt trevligt och välskött försäljningsstall, där jag lånar min tinker från just nu. Du har alla möjligheter att hyra, eller köpa, eller köpa sen hyra, kanske hyra och sen byta om det känns fel. De har alla möjliga olika sorts hästar, allt från kraftiga c ponnyer till stora hästar, alla på olika utbildningsnivå. 

Kolla in sidan vettja!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
Tusen
5/3/15, 12:04 PM
#14

#8 och #10 Åldersgränsen för ponnymonté är 25 år.

Upp till toppen
Annons: