Annons:
Etikettbeteende
Läst 907 ggr
Belldur
2015-03-21 13:37

Nervös ensam

Hej, min häst blir alltid nervös och "skriker" i stallet när han blir ensam. Han har inga problem att stå på gången när hästkompisarna är i närheten, men så fort vi ska rida och jag tar in honom blir han nervös. Jag tycker att detta är ett problem för att jag tycker det är ganska otrevligt att va med han när han håller på så. Han blir alltid "hispig".  Jag blir inte rädd men ah, ni fattar vad jag menar. Jag orkar inte heller ta ut all utrustning bara för hans beteende. Har ni några tips på hur jag tränar upp han? Han är hur go o snäll som helst annars.

Annons:
Anna O.
2015-03-28 22:01
#1

Åh, en häst i mitt stall skriker så fort han är ensam eller ingen kommer och pratar med honom. Jag tycker det är rätt mysigt när en häst vill ha kärlek istället för en häst som inte vill att man kommer till den.

WornOut
2015-03-29 06:51
#2

Ignorera honom när han löjlar sig och beröm när han står tyst och stilla.
Min ena häst t ex, han trampar runt massa på stallgången. Han älskar att bli borstad, så om jag står och borstar och han börjar trampa slutar jag borsta, står han still börjar jag igen. En typ av beröm :)

Sarah
2015-03-29 11:37
#3

Är han alltid så när han är ensam med dig? Kan du ex gå en promenad ensam med honom? Grunden är ju att han inte är trygg i situationen, så du måste ju visa att det räcker med dig som sällskap. Öva, distrahera, och gör ledarskapsövningar.

Belldur
2015-03-30 19:57
#4

Han är inte alltid ensam, bara när jag är själv. Annars brukar jag rida med kompisar och då har ju de deras hästar med sig, men så fort vi blir ensamma i stallet blir han jätte hispig. Stöter inte på detta problemet när vi rider utan just bara när vi är själva i stallet. Har ni några bra tips på ledarskapsövningar? Tack!

Upp till toppen
Annons: