Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3573 ggr
Belldur
3/21/15, 10:34 AM

Bettlöst träns?

Hej, jag är sugen på att prova bettlöst träns till min haflinger valack på 14 år. Just nu så rider vi med tvådelat bett. . Finns det något jag bör tänka på när jag rider med bettlöst? Jag har inte gjort det så många gånger. Kan ni länka till något bra träns? Behöver inte vara billigt då jag vill ha ett träns med god kvalitè.  Är det bättre med ett tryck på nacken istället för på nosryggen? Vad är bekvämast? Skriv utifrån era egna erfarenheter. Tack på förhand!

Annons:
Lizelda
3/21/15, 10:39 AM
#1

Har också funderat över det, följer :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anon
3/21/15, 10:44 AM
#2

Det enda jag verkligen inte kan rekommendera är Hööks bettlösa träns, detta: http://www.hooks.se/produkt/bettlost-trans-claridge-houser/44596/44597/ . Det ger nästan ingen eftergift och låter man hästen gå på lång tygel så flänger tyglarna runt helt galet mycket eftersom de där ringarna som sitter på tyglarna är lite tunga och skapar en gungande effekt. Det kan verka frestande att köpa ett så pass lättåtkomligt bettlöst men nej, köp inte. 

Sedan har jag ridit med Hööks läderkapson som bettlöst http://www.hooks.se/produkt/lader-kapson/50275/50276/  . Den är jag väldigt nöjd med och jag upplever den mild mot hästen och väldigt enkel att ge rätt signaler med. 

Det du ska tänka på? Träna på ett inhägnat område först. Du vet aldrig hur din häst kommer reagera. Dessutom känns ett bettlöst ofta lite mer "trubbigt", dvs det kan kännas lite svårare att till exempel ställa hästen minimalt om du inte redan har en väldigt mjuk och lydig häst. Men fördelarna överväger helt klart nackdelarna, att låta munnen vila på en häst är verkligen jättebra!

Belldur
3/21/15, 10:51 AM
#3

Tack för tipsen! Ja, han är tränad mycket i NH med förra ägaren, men efter det bara riden med bett, tänkte eftersom att han är väldigt stark för att bara rida i grimma känns det skönt med "lite mer".

JoannaLi
3/21/15, 1:54 PM
#4

Jag rider i stallgrimma, funkar utmärkt. Men om det är för svagt, så en repgrimma annars? 

Annars finns det sidepulls, omvända sidepulls, hackamore, indianhackamore, halsring… Jag rekommenderar verkligen PlayLoveLearn.se, hur nöjd som helst med mina grejer därifrån. Där kan du klicka dig runt och kika lite :)

Annars finns t.ex. Naturhunden.se där de också har några bettlösa alternativ, tror jag. 

Säger annars som #2 att köp för allt i världen INTE http://www.hooks.se/produkt/bettlost-trans-claridge-houser/44596/44597/ Köpte mitt begagnat, hade den en gång på hästen under en promenad där jag inte ens tog i det, och det var så värdelöst att det inte är sant. Jag vill inte ens sälja det vidare eftersom att jag inte vill att någon annan ska ha det ^^

Belldur
3/21/15, 2:24 PM
#5

Tack för svar #4 ! Nej, det hööks tränset verkar inte bra, utifrån vad jag hör här. Men ett jag hört ska vara bra är ps of sweden`s hackamore sport revolution. Har ni hört nått om det? Jag har massa repgrimmor så kan ju prova. Men jag har en skräck och det är att jag råkar bryta av nosryggen på hästen. Men jag har hört att det är inte så stor chans.

JoannaLi
3/21/15, 2:41 PM
#6

#5 Nej, ett bett gör väl en hel del skada också, så jag tror inte att man ska oroa sig så hemskt mycket för det :) Se bara till att utrustningen sitter rätt, så ska det inte vara några problem alls :) 

Tyvärr har jag inte hört något om PS-tränset, men enda skillnaden jag ser är att den har en rem som är mer effektiv för att förhindra sidostyckena att gå in i hästens öga. (Jag ska inte säga att man kan improvisera ihop en sån rem hemma med typ en sporrem eller dylikt, men… *visslar oskyldigt* Sedan är ju PS-tränsen fantastiska, om man har råd med dem.)

Annons:
Belldur
3/21/15, 3:07 PM
#7

#6 Jag köper helst ett lite dyrare träns som jag vet funkar och är värt pengarna än andra lite billigare träns som går sönder och man får köpa nya oftare.  Tillslut blr ju det dyrt också. Menar inte att det inte finns billiga alternativ som är bra, vet många butget märken som har suverän kvalité.

smellcaramell
3/21/15, 3:31 PM
#8

om du vill prova att rida i repgrimma och har provat på inhägnat område och sedan vill prova det på uteritt men känner sig osäker kan man alltid ha ett vanligt träns under första gångerna tills man är säker på att hästen lyssnar, så har jag gjort när jag ridit hästar jag inte riktigt känner :)

JoannaLi
3/21/15, 3:37 PM
#9

#7 Jo, naturligtvis är det ju så, jag menade bara att om du redan har ett bra träns hemma, så skulle det för mig kännas mer värt att göra i ordning det så att det passar när det behövs, än att köpa helt helt nytt bara för att ha hackamoret på :)

Belldur
3/21/15, 4:12 PM
#10

#8 bra tips! Ska prova

Belldur
3/21/15, 4:12 PM
#11

#8 bra tips! Ska prova

Wellcraft
3/21/15, 5:34 PM
#12

Hade en haffe på foder Frosty, var väldigt stark men med rätt ryttare så funkade han bra i både hackamore, repgrimma och enbart grimma och grimskaft.
Oftast får man vara bestämd men snäll i början, hästen tar oftast bytet på ett bra vis och man ser väldigt ofta hur hästen också tycker det är skönt att vila munnen.

Jag föredrar hack, dock är det ganska skarpt men det beror på vad man har för häst också, många hästar hänger på hack och då står man där med en hel häst i nävarna.
Annars rekommenderar jag helhjärtat repgrimma.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Belldur
3/21/15, 7:42 PM
#13

Precis sån är min haflinger också. Men bara man är lite bestämd så fungerar det utmärkt. Tack för kommentaren#12

Annons:
Anon
3/21/15, 11:49 PM
#14

Tycker att du ska fundera på varför du vill ha bettlöst. Är det enbart för att låta munnen vila? Då är ju ett hackamore ett rätt säkert val. Är det för att förfina dina hjälper, ändra lite på din syn på ridning eller kanske jobba lite med er relation så kanske det är bättre med en mildare variant.

Kriya
3/22/15, 8:12 AM
#15

Vi rider alltid bettlöst på båda våra två ponnyer och använder "snälla" hackamore, typ center hackamore utan skänklar och mini hack. Fungerar jättebra. Den nätbutik som jag föredrar och som jag har kommit att beställa allt mer från, som har många alternativ på "snälla" men effektiva bettlösa lösningar är Kapson. Ring dem och be om råd och tips, de är så hjälpsamma och trevliga och säljer väldig bra kvalitet och har mycket genomtänkta produkter.  www.kapson.se

MoonysElin
3/22/15, 11:02 AM
#16

Jag har ett Micklem multibridle där man både kan rida med bett eller bettlöst, finns tre olika bettlösa varianter med olika styrka. Det ger ju variation och större chans att hitta något som passar när det går att variera, tänker jag. Är du ute efter ett skarpare bettlöst så finns ju, som så många redan nämnt, hackamore så klart.

Lizelda
3/22/15, 3:32 PM
#17

Jag fick testa att rida med ett i ljusbrunt läder med någon nosremaktig sak typ som såg ut att vara gjort av tråd eller något sånt. Ingen aning om hur bra det var men fint var det i alla fall!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Belldur
3/23/15, 11:02 PM
#18

Tack för alla bra råd/tips, känner mig verkligen lite mer säker nu än innan1

Upp till toppen
Annons: