Annons:
Etikettbeteende
Läst 748 ggr
[exotic]
2015-03-19 21:49

Bajskir

Berätta allt ni vet om rasen. Era erfarenheter mm.

Annons:
axa
2015-03-20 11:26
#1

Tips; googla.

smellcaramell
2015-03-20 12:22
#2

Det finns så oändligt många varianter av basjkiren, allt från de som är lugna skogsmullar som man kan kasta upp en tvååring på själv till de som är ettriga som varmblod. De finns de som lätt kan hoppa hinder på en meter, och de som helst inte hoppar alls! Jag rider i ett stall med bara basjkirer och tycker det är väldigt skönt att de är så "självgående", de går på lösdrift = behöver inte mocka box varje gång man rider, de har fri tillgång på grovfoder = behöver inte tänka på att jag ska packa hö och ge dem, de går orakade och har väldigt mycket vinterpäls = man behöver inte köpa täcken, osv.

Det som jag dock tycker är rätt typiskt basjkirer är att om någon ställer krav när de hellre skulle stå och äta så är de rätt bestämda och hittar på hyss som den "vanliga" ridskolehästen kanske inte hittar på. Till exempel när jag började rida basjkirer så kände hästen att jag inte vågade vara så bestämd som jag skulle behövt vara så så fort han fick chansen så stack han, hoppa in i skogen så jag for av och liknande, sen stod han och titta på mig o undrade vad jag gjorde nere på marken ungefär, sen fick jag några verktyg med mig som gjorde att jag kunde stoppa honom innan han kommit in i skogen, då vart han en ängel som jag kunde rida bara genom att använda röst och eventuellt vikt(fick han till och med att svänga på röstkommando)

Sen är det ju väldigt skönt att de kan gå i princip vart som helst, vi brukar till exempel rida rakt över steniga kalhyggen utan problem, eller gå upp för en slänt om man möter andra hästar på en smal stig, något som jag aldrig skulle göra med hästar jag ridit förut!

Upp till toppen
Annons: