Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1088 ggr
stallostby
3/18/15, 9:20 PM

Ont i hoven

hej! Jag har en en häst som fått ont i hoven, den är varm och lite ökad puls. Halt i trav. Veterinär vet ej vad det är ( jag misstänkte hovböld), de trodde inte böld, gipsade hoven för att avlasta. Ett dygn senare sprang hon av sig det när hon smet, klarar inte boxvila! Sedan blev hon lite bättre men veterinär tyckte skor med sula. Ok blev direkt mer halt efter blivit bättre :(. Sedan dess inte bättre eller sämre. Vet. tyckte klinikbesök. (Hon har ej förs. för hälta, spelar iofs ingen roll) nu funderar jag på att ta av skorna igen eftersom hon var bättre innan. Men vad kan detta vara om det inte är hovböld?! Ingen feber, hon äter men visar lite missnöje ibland. Hon är även sulöm är det fruset i hagen har hon svårt att gå! Misstänker därför hovböld.

Annons:
ScarletMajesty
3/19/15, 12:14 AM
#1

Bett en hovslagare känna på hoven? Jag tycker också det låter som hovböld, prova ta av skorna om hon är bättre utan, möjligt att skorna trycker och gör det värre

Sarah
3/19/15, 11:12 AM
stallostby
3/19/15, 2:42 PM
#3

#1 ja hovslagaren var ju här och satte skor och sula. Idag ringde jag ut min hovslagare som kom direkt, tog av skon som jag önskade, OCH punkterade en böld direkt!! Precis där veterinären och framförallt hennes praktikant(?) kände svikt i sulan! Tur jag inte bokade in ett klinikbesök för detta, nu är hästen lättad, dock box några dagar, sedan omläggning och sko och sula på igen. Skulle litat på min magkänsla, men min hovis säger att vet. inte vågar skära i hovar. Och han får eg inte heller göra det.. (Vet. är underrättad)

ängsbacka
3/20/15, 5:37 AM
#4

Skönt att du hittade felet 😊

Upp till toppen
Annons: