Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 826 ggr
Caisaostergren
3/17/15, 10:45 AM

BETT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett PRE sto som är väldigt typisk en PRE… Alltså "släpper" bettet, jag har svårt att få ett bra o jämt stöd. Just nu har jag ett rakt eggbett som har funkat bra hittills men nu när jag ändrat ridningen (tar lite mer i henne) så får jag känslan av att hon tycker det är jobbigt/obehagligt i munnen! Har ni något tips på bett som skulle kunna passa?

Annons:
Linnea
3/17/15, 1:25 PM
#1

Menar du att hon inte bjuder fram till bettet? Om hästen är självbärig behöver den inte jämn kontakt och det kan kännas som att hästen släpper bettet. Kan också vara så att den går bakom hand. Kan du förklara lite mer?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PogoPedagog
3/17/15, 1:47 PM
#2

Undrar samma som ovan. Tycker de allra flesta idag sitter med på tok för mycket häst hängandes i bettet. På bilden ovan är ju iaf tygeln sträckt och det är väl gott nog? Jag läser just nu en bok där de påpekar väldigt bra att hästen ska söka kontakt med tygeln, inte stöd.

PogoPedagog
3/17/15, 6:49 PM
#3

Annars är jag tyvärr inte så bra på bett men enkla saker du kan testa och se om det gör skillnad är:

Plocka bort nosgrimman en vecka och se om det är trycket på kinderna hon inte gillar.

Plocka bort pannbandet och dra bak nackstycket lite för att se om det är trycket mot öronen hon ogillar.

Vår ena häst var svår att tränsa men utan pannband och med ludd bakom öronen blir det bättre.

JoannaLi
3/17/15, 7:00 PM
#4

Bettlöst? 

Gjort under får vår panschis som inte för något i världen villa söka kontakt med handen :)

Caisaostergren
3/18/15, 6:54 AM
#5

Eftersom jag inte får detta stödet, så blir hon väldigt vinglig, har svårt för att hitta takt osv… När jag väl får det, vilka är ganska korta stunder, då bjuder hon på bra hittar en fin jämn takt och slutar vingla, dessutom när hon släpper bettet kurar hon in huvudet o börjar "bita" sig i bringan. Alltså finns det alla anledningar till varför jag behöver ett stöd!

Caisaostergren
3/18/15, 6:54 AM
#6

Eftersom jag inte får detta stödet, så blir hon väldigt vinglig, har svårt för att hitta takt osv… När jag väl får det, vilka är ganska korta stunder, då bjuder hon på bra hittar en fin jämn takt och slutar vingla, dessutom när hon släpper bettet kurar hon in huvudet o börjar "bita" sig i bringan. Alltså finns det alla anledningar till varför jag behöver ett stöd!

Annons:
Linnea
3/18/15, 12:46 PM
#7

Hon går alltså bakom hand? Min gör det ibland i låga tempon för att det är bekvämt och han jobbar inte som han ska då. Latar sig lite helt enkelt. Brukar hjälpa att öka tempot och göra lite tempoväxlingar så han sätter igång rumpan och slutar maska. Kan också vara så att hon är muskeltrött när hon gör så. Rid intensivt några minuter, ta en liten paus på lång tygel och rid igen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elvirawz
3/18/15, 4:39 PM
#8

Testa novabett eller bettlöst!

elvira.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: