Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1504 ggr
fearless
3/15/15, 11:31 PM

Sko eller ej?

Föreställ dig att du har en häst med följande hovar; - "Mjuka" - lätt för att få hålväggar - lätt för att få hovbölder - ömmar något på grus. (2 vita hovar & 2 svarta) Hovarna tillhör en arab. Hjälper det att sko för att minska risken för hovböld o för att hästen ska slippa ömma eller ökar det risken för hålväggar? Går det att sko en hov med "mjuka" hovar? Hur hade ni gjort??

Annons:
Stallmima
3/15/15, 11:46 PM
#1

Jag skulle skott på

[Susanne M]
3/16/15, 7:49 AM
#2

Jag skulle absolut sätta på skor.Har du en riktigt bra hovslagare?Prata med honom/henne.De brukar kunna fixa det mesta.

Tiktak697
3/16/15, 8:15 AM
#3

Hitta vad som är grunden till detta kolla socker intage en hovformspecialtist och hästen måste ständigt utsättas för olika underlag föf att kunna bygga upp sig . Socker och förrycker stärkelser gör hoven sval Nhuck smulig och känsligt . Finns stor risk för att hoven blir värre och svagare vid skoning min na häst fick ömate sulor av skoning och svagare horn hovbölder oftare . Medan andra går bra på skor men den med dålig kvalité fick en bra hov formspecialtist och är på väg att bli riktigt mycket bättre . En hov. Pöste va frisk för att kunna skos . Min skodda häst är jätte fin aldrig problem men den med dåliga hovar går barfota hade jag skot den skulle den va otroligt lidande idag se över höstens kost och motion . Fö den måste göra sig av med vad den får i sig

Mvh Tiktak

PogoPedagog
3/16/15, 9:29 AM
#4

Vad har du för hagar? Har du fina dränerade hagar med varierande underlag har du nog goda möjligheter att kunna få ordning på hovarna även utan skor. Har du inte det tror jag det är bättre att sko.

Värt att tänka på är att hästen behöver gå på liknande underlag i hagen för att klara av att ridas på det sen. Våra hästar har fått börja gå mkt på vår gårdsplan som är hårt, nerkört grus på och nu är de mkt mindre ömfotade än när de mest gick i gräs/ lerhagar.

[Jennah]
3/16/15, 8:40 PM
#5

Håller med #4 men har man hemskt leriga hagar är det nästan bättre o va barfota. Har en häst som tappat kanske 2-3 skor på 8,5 år. Denna vintern har hon stått i ett nytt stall med kaotiskt leriga hagar och plötsligt har hon tappat 5 skor på några månader. Då är det nästan bättre o va utan, det är ju alltid en risk när de flyger av…

fearless
3/18/15, 3:59 PM
#6

Hästen ifråga har alltid haft dessa hovar, oavsett ägare. Hört att fullblod ofta har svagare, men vad jag tror om det vet jag inte. Hur som helst så är det en häst jag ägde tidigare som det gäller men som kommer tillbaka i april och då funderar jag på att sko henne med tanke på tidigare erfarenheter av hennes hovar.

Annons:
fearless
3/18/15, 4:01 PM
#7

Kanske ska tillägga att jag är FÖR barfota, skor inte annat än om det är nödvändigt och försöker åtgärda på annat vis innan men nu börjar jag överväga att sko. Men undrar om det kommer funka att sko en sånhär hov? Eller kommer skon falla av gång på gång tror ni? TS var säkert luddigt, ber om ursäkt i såfall .

Tiktak697
3/18/15, 7:55 PM
#8

Troligtvis falla av med sådana hovar, skaffa en ordentlig hovformspecialtist och se över hästens fodersgat mycket socker och stärkelser gör att hästen får känsliga mjukna öns smuliga hovar och om de inte får ur sig de de fått i sig också och om de ej utsätts för olika underlag

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: