Annons:
Etikettkörning
Läst 7000 ggr
JoannaLi
2015-03-15 21:14

Lastvagn? (Lång text!)

Jag drömmer lite grann om att bygga en lastvagn till lill-pojken (shettis) som sommarprojekt. Den ska användas lite grann som "vardagsvagn", och ska därför inte vara något speciellt, och ska framförallt vara praktisk. 

Jag har ett par funderingar: 

Hur lång borde den vara? Jag och min vän funderade direkt på två meter, men sedan började jag fundera på eventuellt 1,5 meter? Mitt mått, från knäveck till rumpa är 60 cm, och så vill man kanske ha en 40 cm's fotutrymme, så det skulle ge en meter ganska rätt av. Sedan vill man ju kanske ha plats för någon passagerare bak (som då får sitta vänd bakåt), och då funderar jag om det inte räcker med 50 cm utrymme därbak för dem? 

Vad kan fördelarna/nackdelarna vara med en kortare vagn? 

Hjul: jag ser att många använder bildäck, och det låter ju väldigt vettigt. Grejen är bara att de är ganska så dyra att köpa in (med en högstadieelevs mått mätta), och pappa tyckte att "skottkärredäck" borde räcka - dvs typ dessa: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Hjul/Svangbart-luftgummihjul-41125/ . Men de känns väldigt små? Möjligt/omöjligt, fördelar/nackdelar? 

Vad ska man använda som kuskbock? Är det bäst att bara ställa sig och bygga en egen? Den motsättning som jag skulle kunna tänka mig att ha är att den blir tung, och jag vill ju hålla vagnen så lätt som möjligt. (Jag skulle alltså helst ha en bänk, men hursomhaver ska det finnas plats för två personer.)

Skaklar, användning av dem? Jag tänker väl främst draglinor, och det enda jag kom på att de ska användning till är att bromsa med, dvs att fästa bakselen i. Och eventuellt "ifall att draglinorna går sönder". Någon vidare anledning att ha dem? och måste de vara frigående (så att de pendlar), eller kan de sitta fast i vagnen/gångjärn?  

Färg på vagnen - kan man måla den i någon klar färg, eller är det snyggast om den är träfärgad?

Som ni märker så är jag än bara i "drömstadiet" där jag kollar upp priser, och huruvida det ens är försvarbart, så alla idéer är välkomna - och ni är en välkomna att berätta att jag tänker helt åt helskotta.

Annons:
Gronstedt
2015-03-16 09:06
#1

Angående hjul, så kolla vilket varvtal de är avsedda för. En shettis knatar på fortare än vad man kör med en skottkärra, så det är inte säkert att de hjulen klarar det. Det är alltså inte däcken som är problemet där, utan lagringen.

Enklaste vagnen är en fyrkantig låda, och enklaste kuskbocken är en bräda mellan sidolämmarna på önskat ställe. Om du bygger så kan du också enkelt lägga till/ta bort bräder beroende på hur många som vill åka.

JoannaLi
2015-03-16 19:38
#2

#2 Mycket sant, det var något sådant som jag var lite tveksam över, men inte kunde formulera. Tack! 

Ang däcken: Skulle det funka med cykeldäck - eller blir de för veka? Jag tänkte mig typ den mindre sortens, typ 24" (det fanns jättemånga billiga cyklar ute till försäljning som man skulle kunna slakta för hjulens skull)

Gronstedt
2015-03-18 08:51
#3

Cykelhjul tål en hel del, men de är byggda för att belastas rakt uppifrån på båda ändarna av axeln, så de måste monteras i något slags gaffel för att det ska bli bra. Du får också fundera på lasten - en rejäl cykel ska utan vidare klara 100-150 kg fördelat på 2 hjul, men med kärrans egen vikt och ett par personer och lite last så blir det snart minst så mycket. Mountainbike-hjul bör klara betydligt mer, men då är det inte så billigt längre. Bör dock finnas att få tag i begagnat.

Lizelda
2015-03-18 10:58
#4

Jag köpte hem en gammal prärievagn för ett par dagar sedan som jag börjat renovera då den var i väldigt dåligt skick. Rejäl som fan men själva trä't var så murket att jag var tvungen att göra om allt. Vagnen passar en stor häst så den är ju mycket större än din kommer bli men min är ca 4 meter och jag tror att 2 meter blir utmärkt för dig, inkl kuskbock. Min vagn är byggd med rejäla gummidäck (kanske till och med bilhjul?) och har en ordentlig anordning i järn som underrede. Där är det satt reglar som brädorna sedan är satta på. Och kuskbocken var en intressant sak, jag vet inte riktigt hur man ska förklara den. Det var två metallsaker som var fastskruvade i vagnen och sedan var det några brädor skruvade som golv. Sedan gick dessa metallsaker snett uppåt och där hade man fäst en skiva. Rejäl och bra och dessutom såg den inte så illa ut :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

JoannaLi
2015-03-18 16:33
#5

Tack för otroligt bra svar #3 och #4! 🤗

Efter att jag hörde om cykelhjulet så läste jag någon annanstans att det hellre var att rekommendera moppedäck eller mc-däck? Så då klickade jag runt lite på blocket, och trillade över en del som sålde billiga moppar som inte funkade, så dem skulle man kanske kunna be slakta en moppe för ett par hjul? 

Eller blir det samma sak som med cykeldäcken, att ta helst ska ha en gaffel?

Gronstedt
2015-03-18 21:00
#6

#5: Även moppehjul ska nog ha en gaffel, annars blir det ett meck att tillverka axel och lagring att hänga upp dem i. Men det behöver inte vara så svårt, om man ändå håller på att svetsa ett underrede.

Annons:
Upp till toppen
Annons: