Jag drömmer lite grann om att bygga en lastvagn till lill-pojken (shettis) som sommarprojekt. Den ska användas lite grann som "vardagsvagn", och ska därför inte vara något speciellt, och ska framförallt vara praktisk.
Jag har ett par funderingar:
Hur lång borde den vara? Jag och min vän funderade direkt på två meter, men sedan började jag fundera på eventuellt 1,5 meter? Mitt mått, från knäveck till rumpa är 60 cm, och så vill man kanske ha en 40 cm's fotutrymme, så det skulle ge en meter ganska rätt av. Sedan vill man ju kanske ha plats för någon passagerare bak (som då får sitta vänd bakåt), och då funderar jag om det inte räcker med 50 cm utrymme därbak för dem?
Vad kan fördelarna/nackdelarna vara med en kortare vagn?
Hjul: jag ser att många använder bildäck, och det låter ju väldigt vettigt. Grejen är bara att de är ganska så dyra att köpa in (med en högstadieelevs mått mätta), och pappa tyckte att "skottkärredäck" borde räcka - dvs typ dessa: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Hjul/Svangbart-luftgummihjul-41125/ . Men de känns väldigt små? Möjligt/omöjligt, fördelar/nackdelar?
Vad ska man använda som kuskbock? Är det bäst att bara ställa sig och bygga en egen? Den motsättning som jag skulle kunna tänka mig att ha är att den blir tung, och jag vill ju hålla vagnen så lätt som möjligt. (Jag skulle alltså helst ha en bänk, men hursomhaver ska det finnas plats för två personer.)
Skaklar, användning av dem? Jag tänker väl främst draglinor, och det enda jag kom på att de ska användning till är att bromsa med, dvs att fästa bakselen i. Och eventuellt "ifall att draglinorna går sönder". Någon vidare anledning att ha dem? och måste de vara frigående (så att de pendlar), eller kan de sitta fast i vagnen/gångjärn?
Färg på vagnen - kan man måla den i någon klar färg, eller är det snyggast om den är träfärgad?
Som ni märker så är jag än bara i "drömstadiet" där jag kollar upp priser, och huruvida det ens är försvarbart, så alla idéer är välkomna - och ni är en välkomna att berätta att jag tänker helt åt helskotta.