Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1078 ggr
[mitzylinnea]
2015-03-13 23:25

Varning sår! (x) övningar från marken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bomba mig med förslag man kan göra från marken med en häst som ska hålla igång lite muskler men inte är ridbar. Han har ju som ni ser på bilden ett otäckt sår och får börja promenera lite nästa vecka. Så ja vill ha tips på övningar som håller honom fortsatt stark då han är rätt muskulös nu :)

Annons:
[Jennah]
2015-03-13 23:54
#1

Skulle nog tömköra mycket i skog och mark. Hade jag haft möjlighet hade jag lagt något skydd över såret och simmat hästen, men den möjligheten har ju varken jag eller de flesta andra. Så tömköra säger jag :)

Linnea
2015-03-14 11:07
#2

Ser ut att behöva sys.. vad säger veterinären om motion? Egentligen borde den kunna ridas i typ skritt men inte alltför länge och inte alltför knagglig terräng. Ingen galopp oavsett motionsform. Lugnt och stilla. Långsam trav över lite bommar kanske men mest slät mark.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
2015-03-14 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

såret kan ha vart för gammalt för att sys, då är det bättre det är öppet och får läka innifrån. så vart det för Harry i somras iaf.  Däremot så lades det om dagligen och tvättades noga dagligen. 

Han skrittades större delen av tiden, 20-60min åt gången på plant underlag för att behålla de muskler som fanns.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Caf_Roy
2015-03-14 15:33
#4

Om en övning påfrestar såret gör det ont, så i princip alla övningar som inte orsakar smärta eller obehag är okej. Så det är bara att prova sig fram vad som inte gör ont.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[mitzylinnea]
2015-03-16 20:32
#5

Jag tog en simpel promenad med han idag o de va som att gå med en gummiboll i snöre! 😂 tömköra är ju smart! :D han är pigg o glad, men som nån innan slrev är såret för gammalt för att sys… bandaget byts varrannan dag och han står på sjukbox/sjukhage. vet sa att vi skulle börja ta promenader/ta de lungt denna vecka i sen trappa upp med hjälp av sunt förnuft! :)

Upp till toppen
Annons: