Utbildning & träning

Bygga muskler runt knäna/bakbenen, tips?

2015-03-11 11:16 #0 av: Rafflan

Hästen har sedan tidigare problem med bakknäna och det är viktigt att han hålls musklad bak, speciellt runt knäna, men han har nu stått på vila sen början av året pga ögonproblem, men nu är han frisk och kan sättas i träning igen.

Tips på övningar för att bygga bakbensmuskler, speciellt runt knät?

Det jag tänkte på själv var ju att:
*tömköra rakt över bommar.
* tömköra över bommar på böjt spår?
* tömköra i form.
* är övergångar emellan skritt-trav-skritt-trav, bra?
Fick även tips om att ha liknande pessoa sele fast INTE ha den kopplat i munnen och genom det få in rumpan mer för att träna rätt utan att fel belasta bakbenen? (var en person som håller på med rehabilitering som tipsade om det)

Säg inte "skritta ut i skogen", han har haft kuperad hage att röra sig i och busa hela viloperioden så att skritta i terräng skulle inte ge nåt om jag inte skrittade typ 5 timmar/dag. Detta är ingen lat herre, han har rört sig massor i hagen under vilan så han är inte helt utan muskler, dock väldigt muskelfattig runt bakknäna :P

Anmäl
2015-03-11 12:54 #1 av: Caf_Roy

Klättra i backar?

Anmäl
2015-03-11 13:18 #2 av: Rafflan

#1 finns inga direkta backar där vi står utom normalt terräng i skogen :)

Anmäl
2015-03-11 19:14 #3 av: Caf_Roy

#2 Inte ens ute i skogen någon stans? Du kan ju rida upp en ny stig. Annars öppnor, slutor och andra samlande övningar.

Anmäl
2015-03-11 22:20 #4 av: Rafflan

#3 inga branta/riktiga backar, finns som sagt små "kullar" men det har han redan i hagen som han springer upp och ner för varje dag ;)

Tack för tipsen :)

Anmäl
2015-03-12 08:17 #5 av: Solveig Strömbom

Att gå i skogen ÄR bra men då ska det var tunt träd i blåbärsriset, lyfta på fötterna för stenar o träd o rötter etc. Alltså inga stigar utan ren natur.

Sedan har du Stig H Johansson s träningsråd som han använder.

 Börja med att leda hästen nedför en liten sluttande "backe". Hästen ska gå sååå sakta att den nästan stannar. Man får lära hästen, för i början stannar den.

Gå saaakta nedför, vänd  gå uppför som vanligt gå sedan nedför igen. Upprepa 1-2 g per gdag. Sedan kan man öka lutningen på backen. Gör likadant när man är ute och rider.

Vad som händer är att du stärker musklerna runt knäleden. Speciellt en muskelgrupp som heter Quadriceps femoris.

Det är samma effekt som när du sitter som en stol mot en vägg.

 Lycka till

Anmäl
2015-03-20 19:28 #6 av: Zahara

Bommar, då får man lyfta fötterna, även cavaletti bommar. Mycke samlingar osv. Beror på hur utbildad han är.

Anmäl