Annons:
Etikettdressyr
Läst 2196 ggr
Evelina.J
2015-03-11 00:40

Stum och hård i munen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu tagit över träningen av en travare min mamma låtit en annan tränare köra. Jag har nu börjat rida dressyr på han.. jag har tidigare tömkört han och då har han legat på rätt mycket, gjort halter och avsaktningar, igångsättningar för att få han lugnare och mjukare. Har galopp tränat han under sadel i sand vid några tillfällen. när man hoppar upp och rider är han så stum, tung och hård i munnen. De är som att försöka rubba på en vägg. Aldrig ridit en sån häst innan. Jag vill ju helst både rida och köra min hästar på tre delat eller mildare.  Han är nyligen kollad i munnen och vart hos vet och kollat övriga hästen och där var inget fel.

Ett sånt bett som är på bilden har andra tränaren tränaren och tävlat han på för att han blivit så stark sa han.

Tidigare så bet han sig mycket i munnen de har han inte gjort på länge nu.

Har ni för tips för att få fram de mjuka hos han ingen?

Annons:
[Susanne M]
2015-03-11 09:05
#1

Min travare var också ganska stum och stel i munnen förrut,men

jag bytte till ett Nova bett. Ett mjukt rakt bett i polyuretan.

Jag kände skillnad direkt. Jag tycker att man alltid ska prova med snällare bett först och inte alltid gå på dem skarpare sakerna. Och vad jag förstår så verkar du tycka som jag. Prova.Jag köper mina bett på Hööks.

Lycka till

Anon
2015-03-11 10:33
#2

Tycker också att ett snällare bett kan göra stor skillnad. Känns som att vissa hästar väljer att trycka emot smärtan istället för att gå undan för den, dvs de blir starka i munnen och går emot bettet. Vissa kan ju även försöka fly från smärtan, dvs de sticker mer ju mer man drar i munnen. Ett Nova-bett kan vara en bra idé! Kolla vad de kostar på Börjes, ibland är de billigare än hööks även om man tänker på fraktpriset också.

Gronstedt
2015-03-11 10:39
#3

#2: Det behöver inte ens vara fråga om smärta, alla hästar går naturligt mot tryck och många travare och galoppörer lär sig att hänga sig på bettet och springa och att tygeltag betyder "öka".

TS, använd ett milt bett och fortsätt jobba med övergångar och tempoväxlingar. Ta så lätt det bara går i tygeln och belöna omedelbart med rejäl eftergift för minsta korrekta reaktion. Så fort hästen hänger sig på bettet så ta snabbt tillbaka och ge lika snabbt efter, så att det inte finns något där att hänga sig på. Med tiden kommer hästen att lära sig vad bett och hand betyder under ryttare.

Evelina.J
2015-03-11 11:00
#4

jag funderade med på att rida rakt ut i skogen så han kanske släpper de där med bettet  lite för han får fötterna att tänka på i stället?

Anon
2015-03-11 11:45
#5

#4 Kan funka, men jag hade nog testat att byta till ett Nova först. Kolla om det finns begagnade ifall du inte vill betala så mycket, men se till att de är i rätt fint skick så det inte är massor av vassa kanter osv. :) 

Men visst, testa att rida i skogen! Jag troooor dock att det handlar om ett mer grundläggande problem och att det finns mer grundläggande lösningar liksom. Och jag tycker det där bettet ser väldigt läskigt ut haha :/

Ett annat tips förresten!!! Sätt på honom en grimma så att den sitter ungefär som ett bettlöst ska göra. Sedan kopplar du på tyglar, men sedan sätter du dit ett träns också så att du har en "nödbroms". Då har du två tyglar och kan testa hur han reagerar med tryck mot nosryggen istället för i munnen, men du kan samtidigt dra i din nödbroms om han inte fattar alls!

Evelina.J
2015-03-11 11:54
#6

Ja jag vet inte vad förra tränaren gjort. Jag vill ju inte han ska hänga sig på betet när jag kör häller utan han ska ju kunna bära upp sig själv när han travar fort  med, sen kan han ju behöva stöd men de är ju en annan femma.

#5ska se om jag hittar nått sånt bett och  prova de du sa med grimman :)

Annons:
Linnea
2015-03-11 13:11
#7

Du kan prova en enkel grej när du rider. Gör halt och se till så hästen är helt lugn. Lägg lite tryck på tygeln. Han kanske börjar hålla emot då men vänta ut honom. Han kommer troligen börja undra vad du vill och prova olika saker för att komma undan trycket. När han släpper efter i nacken/halsen så ger du eftergift direkt och skrittar framåt på lång tygel. Mycket beröm. Gör om flera gånger. På det viset lär han sig att ge efter för trycket istället för att gå emot. Det är dock inte helt säkert att det funkar och det kan ta en stund för vissa hästar men om det funkar så lär de sig rätt snabbt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elvirawz
2015-03-11 16:59
#8

Novabett!

elvira.horseworld.se

Evelina.J
2015-03-11 17:12
#9

#7 jag ska absolut prova

heljoh
2015-03-12 12:53
#10

mina travare rids på sidepull, det har funkat för oss. Och ibland varierar jag med Novabett. Men viktigast har varit med alla travare jag tränat att inte ta i tygeln nästan alls.

Upp till toppen
Annons: