Annons:
Etikettdistans
Läst 1539 ggr
Lizelda
3/10/15, 5:41 PM

Inför långritt

I sommar så planerar jag att ge mig av på långritt med min yngre syster och våran gemensamma kompis. Dock så är det lite saker jag behöver komma på lösningar till innan vi kan genomföra det.

För det första, känner någon till en bra väg där man kan rida? Tänkt tanken typ Vänern runt (eller om det är Vättern, ingen koll på sjöarna…) eller något annat liknande men det ska ju bli lite äventyr och måste gå att köra vagn där också!

Andra frågan, hur bra kondis behöver hästarna vara i? De vi har hemma just nu är inte igångsatta alls utan är två pensionerade tanter (18 och 19 men rätt pigga!) som går och lunkar runt här hemma. Planen är inte att rida fem mil om dagen utan 1,5-2, beroende på hur varmt det är och hur mycket vi orkar.

Tredje frågan. Det är inte särskilt spännande att rida här där inte särskilt mycket är nytt så vill ju iväg en bit och då är ju frågan, hur sjutton tar man sig iväg med en vagn, två hästar och en ponny utan att det kostar skjortan? Bör även tilläggas att ena hästen inte gillar att lastas särskilt mycket…

Fjärde frågan. Hur ska vi utfodra dem? Då de inte är igång så har de klarat sig utmärkt på bara hö men ska man ge kraftfoder direkt när de sätts igång? Och hela tiden eller bara de dagar de rids?

Femte frågan. Jag vet, många frågor men vill vara ordentligt förberedd! Om man mestadels skrittar, hur många dagar orkar hästarna, och ryttarna, vara ute? Både jag och min syster är skogsmullar och är ofta iväg på typ scoutläger och dylikt så vi är vana vid att sova ute länge, hur det är med vår kompis vet jag inte.

Sjätte och sista frågan, vad tycker ni att man ska ha med sig? Jag har gjort en lista med saker men har säkert missat något :)

Tror det är alla frågor just nu, hoppas någon orkar läsa och svara!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Rivary013
3/10/15, 6:30 PM
#1

Hej!

Hur länge har ni ungefär tänkt vara iväg? Ifall ni tänkt rida runt nån av sjöarna så är det ca 30 mil runt Vättern och 54 (tror jag) runt Vänern. Så med två mil om dagen får ni räkna med att vara iväg 15-32 dar. Ska ni vara ute så pass länge är det nog hög tid att lägga upp en träningsplan för både hästar och ryttare ;) Ett tips annars är att det finns ridleder i Tiveden och kring Kinnekulle. Jag är osäker på hur många mil ridvägar som finns, men tror att man kan rida lite olika rundor. Då kanske man kan ha ett ställe som "basläger". Kring ridlederna finns det ställen där man kan övernatta och äta, typ "bed and box" :) Det kanske kan vara ett bra sätt att testa på och få allt med logistik och sånt att funka under ordnade former. 

Min granne har även pratat om någon arrangerad långritt på 7 dar som går nånstans Hökensås-Borås.

Rivary013
3/10/15, 6:36 PM
#2

Länk till info om ridlederna i Tiveden

http://www.ridledertiveden.se/

Lizelda
3/10/15, 6:50 PM
#3

Ojdå, lite väl långt runt sjöarna! Min tanke var väl typ en till två veckor ungefär. Ska kolla länken, såg mysigt ut!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
3/10/15, 7:06 PM
#4

Tyvärr lite långt då jag bor utanför Borås.. Vill inte heller ha en arrangerad långritt då vi vill på ett eget äventyr :) Men hittade en ridled som ska gå runt Tidaholm (om den finns kvar) som inte verkade så illa

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Rivary013
3/10/15, 9:35 PM
#5

Okej, omkring Tidaholm-Hökensås-Mullsjö kan du säkert få ihop en trevlig långritt!

Upp till toppen
Annons: