Annons:
Etikettkörning
Läst 1941 ggr
Lizelda
2015-03-09 20:07

Börja köra?

Jag letar häst och tror att jag hittat den perfekta nu. En gammal travare vilket är bra då jag vill lära mig köra och har fått känslan av att det inte är så väldigt svårt. Har en granne som kör med sina ponnys så ifall det inte går för fem öre så kan jag fråga henne men vill inte störa henne i onödan då vi inte känner varandra särskilt bra. Med hästen inkörd så är väl största problemet, well, jag? Hittat lite artiklar om hur man kör men mottar gärna massa tips! Och vad behöver jag för utrustning? Gärna för en billig peng till en häst på ca 160 cm. Letat på blocket och Hästnet men inte hittat något. Tänkte att man kan börja med en rockard?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Linnea
2015-03-09 20:31
#1

På körning.ifokus kan dom massor om det här!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Lizelda
2015-03-09 20:40
#2

Postade samma inlägg där också men är mer aktivitet här så tänkte att jag lägger in det här också :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Caf_Roy
2015-03-09 23:24
#3

Jag antar att hästen är "promenadkörd" en hel del och inte bara tränad för att springa fort? För om nu mot förmodan så skulle vara fallet är det inte en lämplig häst att lära sig köra med.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lizelda
2015-03-10 00:09
#4

Den är körd mycket i skog och mark då kvinnan som har den har både ardenner och nordsvenskar :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MsSofieG
2015-03-11 14:46
#5

Jag vill verkligen rekommendera dig att ha någon med dina första gånger så du får rätt hjälp med hur utrustningen ska sitta och hur du ska hantera olika situationer du kan hamna i. Körning kan både vara väldigt lätt och väldigt svårt så att få in lite vana innan du ger dig på det skulle jag starkt rekommendera :)

Caf_Roy
2015-03-11 19:09
#6

Man styr ju aningen annorlunda när man kör än när man rider, så jag rekommenderar att du går någon kurs eller tar någon lektion med någon som kan. Jag försökte börja köra utan lärare och då hamnade vi i staketet ett antal gånger. Inget dramatiskt, men en medhjälpare var tvungen att ta hästen i tränset och lirka ut oss. Mig tog det två tömkörningslektioner innan jag kunde köra ordentligt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Lizelda
2015-03-12 01:47
#7

Jag hittade en gård i närheten som har körkurser så där ska jag gå! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MsSofieG
2015-03-12 12:34
#8

#7 Låter toppen! 👍

Lizelda
2015-03-12 12:35
#9

#8 Ja visst gör det! Det är även de som utbildar eleverna på naturbruket här men hade inte en tanke på att de fanns. Som tur är så hade min mamma det ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MsSofieG
2015-03-12 15:04
#10

#9 Morsor är verkligen räddare i nöden 😃

Lizelda
2015-03-12 15:15
#11

#10 Ohja, dessutom är min mamma bäst ;P Nä men hon fixar allt ^^ Dessutom gillar hon också djur så hon är helt perfekt ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jennah]
2015-03-13 23:53
#12

Rockard är ju bra så du kan ha någon mer med dig, både för att lära sig och för att lura ut sina icke-hästintresserade kompisar :D tänk bara på att det kan gå fort så in i bomben. Och många travare är betydligt lugnare om de får skritta framför vagnen än om man försöker tvinga dem att stå helt still.

Lizelda
2015-03-14 00:15
#13

Fick tipset att inte ha rockard för att inte påminna om "den gamla goda tiden" så nu har jag införskaffat mig ett renoveringsprojekt! :D

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[Jennah]
2015-03-14 07:43
#14

Det är iofs roligare att köra sulky om man ändå kör ensam. Det roliga med rockard är just att vara fler :) men viktigast tycker jag är att kolla så den är mjuk i fjädringen. Det är inte det minsta roligt att studsa runt i en hård och skramlig sak. Bild på renoveringsobjektet? :)

Lizelda
2015-03-14 20:53
#15

Då jag inte har någon egen bild så får ni vänta tills måndag eller tisdag, hämtar vagnen imorgon :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: