Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 933 ggr
toveeolsson
2015-03-08 23:25

Motivationsbrist

Hej!
Jag har ett problem som tryter väldigt mycket. Jag har en ponny med noll motivation att röra på sig. Ute i skogen älskar hon att vara och där är det nemas problemas. Pigg, alert och vaken, men så fort man börjar kräva och kommer till ridhus och ridbana så vill hon inte. Jag får inte henne att göra någonting om jag inte har ett spö, för skänklar har hon aldrig hört talas om. Hon tjurar verkligen när jag ber henne att göra någonting.

Hon är ett sto med humör, en underbart personlighet och en riktig prinsessa i hanteringen. En såndär gosehäst. I hanteringen är hon verkligen hur snäll som helst och aldrig sur eller tvär. Hon är mycket lovordad på både hopp och dressyrsidan och har kapacitet att gå ungefär hur långt som helst i alla grenar. Det är bara hennes egen vilja som tryter. Hon fyller 7 år i år. Det har absolut inte varit såhär hela tiden utan det började i somras, men utbröt ordentligt i höstas. Hon är ganska sent tagen och började väl inte ridas ordentligt förens hon var 4-5 år.

Jag funderar på vad jag egentligen kan göra? Eftersom hon är den enda hästen jag har så blir det tråkigt i längden. Hon visar inget initiativ och driv över huvud taget och det är så svårt att hålla sin egen motivation uppe. Samtidigt så tycker jag om henne så mycket och jag vill inget hellre än att lyckas med den ponnyn. Hon är min bästa vän alla dagar i veckan. Snälla hjälp!

Annons:
CheChe
2015-03-08 23:36
#1

Nu var det ett bra tag sedan jag red. Så jag har alltså inga djupa hästkunskaper.

En tanke: Om du skulle låta hästen vara med om något annat än det vanliga, kanske hon "vaknar till". Kanske lägga ut bommar (lättare hopp).  Detta kanske kan hjälpa hästen att bli motiverad?

JoannaLi
2015-03-08 23:49
#2

Hon, och du, kanske behöver en vila? Om hon nu reagerar så i ridhuset, och du tappar motivationen (förväntar dig det), så kommer hon att känna att du förväntar dig det, och kommer därmed att ge dig det beteendet. Om ni säger att ni ska vila ett par månader, antingen vila-vila, ett tag, när ni inte gör något alls, eller en vila när ni på sin höjd far ut på kravlösa ridturer, kan motivationen hos er eventuellt komma tillbaka? 
Särskilt i och med att hon är så pass ung, och inte är riden särskilt länge, kan det kanske vara läge för en liten unghästvila, om hon inte fått de nyligt, för att låta allting landa och smälta, och för att inte lägga på fler krav på henne som hon inte klarar av. 

Har du kollat upp om hon har ont någonstans? 

Kan du erbjuda henne kravlös lek/mys i ridhuset för att öka värde på det i hennes ögon?

Gabriele
2015-03-09 06:31
#3

Hej , Jag jobbar mycket med att motivera hästar och även hjälpa andra, så jag har lite erfarenhet i det där:-) och hoppas något hjälper… Orsaken kan vara många tyvärr och jag håller med ovan. Ställ några frågor först till dig själv. Hur reds hon in? Enbart i hall? Hur var hon då ? Har hon fått en paus? Har hon fått någon form av markträning innan inridning och efter ? Växla du till markträning ? Kan det ha hänt något i hallen ? Hur är er relation ? Kommer hon när du kallar Hur uppför sig under sadling och betsling? Går hon gärna förbi dig? Är hon orolig i stallgången om du inte har henne uppbunden ? Att rida i en tom hall eller paddock är som att sitta i en tomt sandlåda för ett litet barn. Det är bara i våra huvudet kul inte i hästens. Hästar fogar sig för det mesta i att springa rund rund men kul tycker de det är sällan om man inte jobbar med en form av belöning. Sen finns det hästar som inte fogar sig för fridens skull. Lite om hästens väsen / natur Allt absolut allting hästen gör gör den av en anledning. Foder, lek, vänskap trygghet, rädsla, ledarskap Hästen älskar harmoni för att känna sig trygg. Så den gör mycket för fridens skull En häst jobbar inte utan anledning. För att få hästen att göra något måste den se en anledning. Du kan få den att göra saker och i vanligt fall använder de mesta sig av tryck och eftergift, spö som är en form att få hästen att göra saker för fridens skull eller att den är rädd för att det händer något obekvämt annars. Jag jobbar mycket med klickerträning och andra former som täcker alla hästens behov.och jag lovar mina hästar grälar om vems tur det är då de tycker det är jätte roligt plus att de får belöning för mödan. Mitt råd till dig är först och främst: inte bara ridning, gör markträning , bommar koner, har en plan , mycket korta stunder först i utepaddocken sen rid ut. När hon känner sig motiverad och kan ute så tar du henne hallen från hand med bara grimma och grimmskaft ber henne att gå över en bom, ger henne en morot och går ut igen. Fortsätt så varje gång .alltså tillfälle där du jobbar/ rider med din häst. ta två bommar, morot och ut igen. ( rid ut efter det om du vill. ) Nästa gång: in i hallen tre bommar, morot , ut Gör en kurs i trickträning, klicker träning först och om det är bara en timme för att lära dig hur man belönar en häst på säkert vis så du inte blir biten eller / och hästen tiggar hela tiden och hästen vet att det är du som är ledare över maten! Viktigt men oändligt effektivt. Jag lovar, snart drar hon dig till hallen :-) Min filosofi är : om vi ber hästen att den ska vara till för för vår nöjes skull så har vi plikten att göra det så njutnings fullt som möjligt för den :-) lycka till

Gronstedt
2015-03-09 07:25
#4

TS, det första steget är alltid att kontrollera att det inte gör ont någonstans. Hästar är suveräna på att ignorera obehag, det kan vara så att hon har ont men struntar i det när hon är ute, för då finns det annat att tänka på, men på ridbanan hinner hon känna efter. Det kan också vara så att du rider på ett annat sätt, med högre krav, på ridbanan, och då kan problem komma fram som inte känns jobbiga annars. Speciellt eftersom det inte alltid varit så här, utan det har kommit med tiden.

Se till att få all utrustning kollad av någon som är duktig, låt en bra tandläkare kolla tänderna och se till att någon sakkunnig böjer igenom hästen och går över ryggen från öronen till svansroten.

När sådana problem är uteslutna kan du börja med att jobba med motiveringen.

Gabriele
2015-03-09 09:57
#5

Alldeles rätt, men det sa joanna ovan redan men mycket bra att du tydliggjorde detta på ett mycket bra sätt. Hovarna inte att förglömma. Bytte du hovslagaren ? Det har hänt en kund till mig. När skona försvann blev hästen som förbytt. I detta fall ville hästen vara utan skor. Han flippade totalt vid varje skoning och gick inte ens mer att rida ute . Hon bytte hovslagaren flera gånger men det hjälpte inte. Men jag tycker absolut som Gronsted, börjar där från topp till hov ….

Sarah
2015-03-09 12:36
#6

Inne på samma spår som #4. Du ändrar din ridning osv.

Annons:
Anon
2015-03-09 12:48
#7

Tycker också det kan vara en god idé att kolla upp så hon inte har ont. Men samtidigt är det faktiskt så att många hästar tycker det är dötråkigt att gå runt på en grusbana och inte förstå syftet överhuvudtaget. 

Några tips är att variera variera och variera träningen. Lägg ut bommar och gör små banor som ni ska klara. Rid slalom mellan koner. Det låter kanske som enkla grejer men jag lovar dig att vissa hästar älskar när det är tydligt vad som förväntas. Min häst tycker det är jättekul med slalom för då vet hon vad som är hennes uppdrag och plötsligt har hon massor av energi! Och då kan man passa på att rida några varv på en volt för att sedan göra slalomen eller bommarna som en "belöning". 

Ett annat tips är att rida ut och göra dressyrövningarna ute. Träna skänkelvikningar över stigar och rid några volter på en äng. Träna tempoväxlingar och rid slalom mellan träd. Använd fantasin! Ytterligare ett tips är att bara rida ungefär en kvart intensiv träning på banan och sedan rida ut som belöning. Det är nämligen viktigt att inte rida för länge för då ger man hästen en anledning att tröttna. Det är också viktigt att förstå att alla hästar helt enkelt inte kommer bli några dressyrhästar som älskar att nöta på en volt, men samtidigt måste man ju se till att de är mjuka och smidiga ändå.

toveeolsson
2015-03-09 14:18
#8

Jag vill verkligen tacka er alla för responsen, trodde aldrig så många skulle ta sig tiden. Diva har inte ont någonstans. Vi kollade henne i höstas med friskbesked men jag är så nojig att vi tittade henne för 2 veckor sedan också för equiterapeut. Som han sa "Tove det ÄR inget fel på din häst!". Jag har noll koll på hennes inridning utan köpte henne för 1,5 år sedan. Hon har fått vilor på 3 veckor emellanåt, kanske 2 el 3 gånger i halvåret för att samla allt och få vila huvudet. Jag har kört trickträning och hon där springer hon efter som en hund och tycker det är mysigt, men i hagen så tar hon inte ett steg. Det trots att jag ALLTID har med en morot med ut som hon får när hon tar 2 steg mot mig. Enda gången jag inte behöver dra henne någonstans är när hon ska ut i hagen. In så kan det hända att jag inte får henne ur fläcken. I hanteringen är hon sagt en prinsessa. I ALLT. Inget stressad och väldigt trevlig. Hennes hovslagare är riktigt bra och utan skor kan hon inte gå, hon har haft ett flertal tappskor och blir alltid halt och svullen nät det händer. Men jag ska verkligen ta vara på era tips, TACK SÅ HIMLA MYCKET. Jag blir nästan tårögd för jag vill så mycket!!

Gronstedt
2015-03-09 14:34
#9

#8: Är tänderna och utrustningen kollade också?

toveeolsson
2015-03-09 15:25
#10

#9 Tänderna tittades i höstas. Hon har ett konstigt knäppljud när hon tuggar men det sa tandisen var att den hoppade ur led när hon tuggade, precis som det kan hända hos oss människor. Sadeln är en Santa Cruz Celine, inpassad men den har aldrig passat särskilt bra tycker jag. Den lyfter i bakkant när jag spänner den men ligger i alla fall stilla uppe på ryggen. Hon är rakryggad och det är väldigt svårt att hitta sadel till en connemara/arab om man inte har råd att köpa en gjutgjord just för henne. Dessutom så formas hon ju mycket i kroppen fortfarande. Nu har jag dock hittat en padd som gör att sadeln ligger an hela tiden och längs med hela ryggen,  en frontgelpadd, då jag tror att sadeln kan vara för vid.

Vi använder oss av Glada Hästen och har planerat att åka dit snart då vi behöver kolla denna sadeln men ska också prova ut en dressyrsadel. Där har vi sett att Albion och Globus bland andra kan passa henne. Vi får se. Träns och så är anatomiska och betten stämmer i storlek!

Gronstedt
2015-03-09 15:34
#11

Att sadeln inte passar kan mycket väl vara förklaringen. Vad händer om du lösarbetar eller tömkör i ridhus/paddock? Vad händer om du rider barbacka?

toveeolsson
2015-03-09 15:43
#12

#11 Som sagt så ska den vara inpassad, men ja, jag vet inte.

Hon är riktigt fin när jag longerar. Jag vet inte riktigt hur man tömkör men ska lära mig det idag faktiskt. Hon är mest longerad på en lite halvtaskig gräsbana (funkar ypperligt då den inte är blöt) och hon trivs verkligen när hon kommer ner i form och jobbar rätt. Hon börjar klippa lite med öronen och jag kan "leka" med samlingar och längningar. Jag har även upplevt att hon tycker det är behagligt när hon kommer ner på tygeln och jobbar genom kroppen i skritt och trav. I galopp så är hon för klen och väldigt duktig på att ta sig ur arbete. Hon kickar ofta eller byter till korsgalopp, men som sagt. INGA FEL på henne!

Gronstedt
2015-03-09 15:50
#13

#12: Inpassad när? Det tar bara en månad eller ett par för en häst att ändra sig så att sadeln inte passar, speciellt när den växer och utbildas. Om hon jobbar bra vid longering så skulle jag absolut misstänka sadeln.

Annons:
toveeolsson
2015-03-09 16:16
#14

#13 Ja, det var hösten 2013, så antagligen så passar den väl inte längre. Dressyrsadeln tror jag kan hjälpa då hon sagt trivs att jobba på lina och gillar att dressyra. Hon är lite klen och är svår att reglera tempo på, det händer det lixom inte så mycket, men jag försöker verkligen att variera tempo så att hon stärks! :)

Anon
2015-03-09 18:02
#15

Jag tycker att det kan vara bra att ha en bomlös sadel som man kan använda när man är osäker på hur sadeln passar. Det är bättre att ha bomlös än att rida barbacka om man tänker på trycket och man behöver inte vara lika orolig för att ha en sadel som passar dåligt eftersom den är mjuk. Dessutom är det ju lite av en investering när man har en häst som växer/ändrar form för då kan man använda den varje gång man blir osäker på hur sadeln ligger och sedan kan man låta den samla damm i något år fram tills man blir osäker igen. 

Men visst, de är ju inte särskilt snygga hehe. När jag köpte min tänkte jag att jag skulle skämmas ihjäl när jag använde den men nu är jag väldigt glad över den.

toveeolsson
2015-03-10 00:10
#16

#15 Kan tänka mig att det är en bra grej verkligen! Som tur är ska vi boka sadelprovning inom snar framtid så förhoppningsvis klarar hon sig tills dess! :)

Upp till toppen
Annons: