Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 681 ggr
Bjallstal
2015-03-08 18:25

Ensamhetsträning ?

Hej! Jag har precis, efter att ha varit hästlös två år pga sjukdom, blivit med häst. I ett stall där jag känner ägaren, blev jag omfrågad att ta hand om ett fullblodssto. De vet inte mycket mer om henne mer än att hon gjort ca 100 starter, och sedan dög hon inte mer och skulle slaktas(inga skador utan bara för långsam). De tog henne men hon har mest blivit stående. Så de trodde det skulle bli bra om vi rehabiliterade varandra. Hon är en kontaktsökande och mysig krabat, men lite spooky , och tycker inte om att vara ensam. Tar man in henne i stallet får man ta in häst till. Och troligen går det inte att rida henne ensam. Har inte suttit på henne än utan vi tar det sakta. Jag har tidigare ridit in ponnyer och haft höstar hela mitt liv, men ingen som behövde ensamhetstränas. Min sista ponny vande sig otroligt fort med allt och även att vara ensam. Hur hade ni gått till väga? Tänkte fortsätta ha en häst i stallet när hon görs vid, ch till nästa helg försöka få en av tjejerna i stallet att skritta ut en sväng så jag kan gå med till fots med mitt sto. För att se hur hon är ute. Men i övrigt har jag ingen aning om hur jag ska försöka vänja av henne med annat hästsällskap

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Aleya
2015-03-08 18:35
#1

Sätter en tass här. Vill följa denna utvecklingen. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Bjallstal
2015-03-08 18:42
#2

Ska tillägga, hon blir inte hysterisk när hon är ensam i stallet. Men hon är orolig och kallar efter dem andra i hagen. Ska göra lite följ-backa-flytta undan i en mindre fålla(10x30m) i närheten av hagen imorgon. Hon bryr sig inte att gå ifrån flocken så länge hon kan se dem. Hon följer snällt med in i stallet men väl i boxen när hon inser att hon är ensam häst så blir hon lite orolig. Så känner att det borde ju gå att lära henne vara nöjd med människokontakt. Speciellt eftersom hon är så kontaktsökande

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: