Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3613 ggr
Anon
3/7/15, 6:45 PM

Knöl på korset, hjälp =/

Skrev nyss ett annat inlägg här men nu måste jag fråga om något som oroar mig mycket mer. Jag har inte tänkt på det alls då jag var rätt säker på att det var någon typ av fettklump/att hon hade en gammal svullnad av att ha rullat på något hårt i hagen eller så. Men sen skrev jag ett inlägg på Bukefalos och blev rådd att kontakta vet då denne trodde hon hade ont i ryggen, men jag undrar vad ni tror? Vet kan jag ju inte ringa förrän måndag och hästen är pigg och glad i övrigt så det är ju inte akut bara jobbigt att oroa sig. Såhär skrev jag:

Min häst har fått en knöl på korset. Den är kanske 5x10 cm och sitter kanske 10 cm ovanför svansen. Den står inte ut mycket alls, man ser kanske bara en utbuktning på någon halv centimeter så man måste nästan känna med handen för att upptäcka den. Den är inte jättehård och inte mjuk heller.. Hon har inte ont eller något och hon verkar inte alls påverkad av den. Någon som har en aning om vad det kan vara? Hon har gått ner i vikt (vilket är meningen att hon ska göra!!!) och jag undrar om det bara kan vara lite överblivet fett där, känns liksom som det. Men ja.. vad tror ni?

Jag vet inte hur länge den har suttit där, men jag upptäckte den i förrgår. Den kan ju ha varit där längre då den som sagt är rätt svår att upptäcka och bara syns om man letar efter ojämnheter.

Annons:
JoannaLi
3/7/15, 8:24 PM
#1

Det är inte bara en muskelspänning? Om du provar att ta på den, vad får du för reaktion? Om du provar ett massera lite lätt, och sedan jämför före och efter, har den blivit mindre? 

(Du ska alltså inte våldsmassera, utan rör den lite mjukt med tummarna - eller dylikt - i någon minut, och jämför sedan.)

Anon
3/7/15, 8:25 PM
#2

#1 Får ingen reaktion alls när jag tar på den, har tryckt rätt hårt och dragit över den och hon reagerar inte. Jag ska testa att massera, ska jag bara trycka över området och göra cirklar eller ska jag göra på något speciellt sätt? :)

JoannaLi
3/7/15, 8:27 PM
#3

#2 Nu är jag inte utbildad, alls, förutom i vad mina verkar tycka är skönt. Jag skulle ställa mig bakom, och på en bekväm höjd, och sedan trycka med tummarna, från mitten av knölen och sedan framåt/utåt. Kan även variera lite med cirklar och så, men tanken är bara att ge lite friktion, extra spänning, och att få in blodflödet igen - om det är en spänning. 

Men, den låter lite stor/konstigt formad för att vara en muskelspänning, men det är väl det första att prova för att utesluta i alla fall.

Anon
3/7/15, 11:28 PM
#4

#3 Tack, testar imorgon! :) 

Men jag googlade och hittade en bild som liknar hennes knöl! Dock sitter den liite närmare svansen, så den sitter mer i en sluttning liksom. Men knölen har samma form men är lite mindre. Här är bilden:  http://s198.photobucket.com/user/instigatorkate/media/IMG_3081_zps1600dfe9.jpg.html

[Howres]
3/8/15, 8:49 AM
#5

Du har ingen erfaren människa i stallet som kan hjälpa dig? Tycker att du ska prova det som #3 säger ;)

Sarah
3/8/15, 9:07 AM
#6

Begynnande fettvalk? Det kan ju sätta sig där på överviktiga hästar

Annons:
Anon
3/8/15, 5:53 PM
#7

Här är bild på knölen! Den är dock inte riktigt lika stor i verkligheten, de i stallet såg den inte ens först då den bara är sådär tjock på en liten liten del. Det är vinkeln som gör att det ser ut som att hon har en jätteknöl. Jag har masserat idag och verkligen tryckt så hårt jag kan över rygg och rumpa men hon bryr sig inte öht. Knölen blev inte heller mindre/större av varken massage eller ridning. 

#6 Det kan ha med fett att göra, hon har extremt lätt för att bli fet men nu bor hon i ett stall när betet är mycket magrare så hon har gått ner jättemycket i vikt.

WornOut
3/9/15, 10:54 AM
#8

Det är en fettdepå. Alltså en ansamling av fett. Precis på det stället är det vanligt att dom får det. Inget konstigt.

Anon
3/9/15, 12:31 PM
#9

#8 Vad skönt då, dumt såklart att hon har fått fett men skönt att det troligtvis inte är något fel. Dags för henne att börja jobba lite hårdare under ridningen med andra ord :)

Upp till toppen
Annons: