Annons:
Etikettbeteende
Läst 2078 ggr
Ellys
2015-03-07 16:34

"Skänkeldöv"?

På mina ridlektioner har jag fått börja rida en häst som jag ridit innan för ett långt tag sedan. Problemet är att grundtempot är för segt, det spelar ingen roll hur mycket jag skänklar egentligen (slänger inte med benen eller något, jag skänklar normalt) han bryr sig liksom inte, samma när jag ska ställa i hörnen (har glömt vad det heter). Nästan allt för ofta måste jag bli småsur på honom och säga till. Funderar på att börja använda sporrarna på honom. Om jag ska beskriva känslan är det som om mina ben är för korta eller något. (Rider alltid med spö på honom)

Annons:
[Melbun]
2015-03-07 16:46
#1

Tyvärr är det ju så med vissa ridhästar. De har kommit på knep för att slippa arbeta. Har suttit på en häst som tex extrembajsar hela tiden för att slippa arbeta. Om din ridlärare tycker det är ok kan du ju prova med sporrar. Annars är det bara att kämpa på ;)

sosom11
2015-03-07 16:56
#2

Såna hästar bör inte vara på ridskola, den visar ju tydligt att h*n inte vill. Tycker bara det är taskigt att sporra en häst som inte vill, varför ska alla ridskolor hålla på såhär egentligen??

EW

Gronstedt
2015-03-07 16:59
#3

Använd inte sporrar, de är till för att förfina hjälperna, inte förstärka dem. Om hästen inte reagerar på hjälperna så är det ingen bra idé att fortsätta tjata på samma sätt, det förvärrar bara problemet. Förstärk hjälpen i stället, genom att skänkla rejält hårt och/eller använda röst och/eller spö tills det händer något. Då minskar du genast styrkan i hjälpen så att du aldrig använder mer än vad som behövs.

Ett pet, eller till och med ett rapp, med spöt när det behövs är många gånger bättre än att tjata hästen skänkeldöv och tro att man är snäll.

Samma med att forma på böjt spår, ta i tills det händer något och minska sedan styrkan igen.

Gronstedt
2015-03-07 17:01
#4

#2: "Alla" ridskolor håller inte på "såhär" och det är långt ifrån bara ridskolehästar som smiter från jobbet på alla sätt de kan.

Ung1969
2015-03-07 17:16
#5

Inte alla men väldigt många hör störts andelen av ridskolor håller kvar hästar som inte trivs

Fialialej
2015-03-07 17:20
#6

Att hästen blir "skänkeldöv" är ofta ett resultat av att den inte vet vad den ska göra och därför helt enkelt ger upp med att försöka. Speciellt hästar på ridskola har ju ryttare som sitter och sparkar, klämmer och kniper med skänklarna innan de lärt sig att rida, och det kan göra hästen uppgiven. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inlärd_hjälplöshet

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Gronstedt
2015-03-07 17:22
#7

#5: Om du ska utgå från dövhet för hjälper som kriterium är det i så fall minst lika många privatägda hästar som inte trivs. Det är inte något speciellt signifikant kriterium.

Ellys
2015-03-07 17:46
#8

#5 håller inte riktigt med, finns väll hur många privatägda hästar som helst som någon gång "hittar på något"? Vet inte vilka ridskolor du har sett som håller kvar hästar som inte trivs men där jag går stannar inte hästar som inte "passar in" på en ridskola #2 "sporra en häst som inte vill", det är ju inte så att man sitter och slår på hästen i sidorna med sporrarna, inte jag iallafall

Ellys
2015-03-07 17:50
#9

Problemet är att inte att han inte vill, han gör det man ber honom att göra men det känns som om mina hjälper är väldigt hjälplösa och svaga

PogoPedagog
2015-03-07 20:49
#10

Jag tycker alltid det är bättre att motivera än att dominera en häst. Beröm som en tok när hästen reagerar på skänkeln, släpp genast allt tryck från skänkeln och ge grärna eftergift i munnen med. Hade det varit min häst hade jag antagligen förstärkt berömmet med godis men det får man kanske inte göra med ridskolehöstar?  Det ska vara kul för en häst att göra rätt.

Sen föredrar jag att värma upp tröga hästar i frisk trav på halvlång tygel för att hitta framåtanda och glädje men det beror ju på om ni har fri uppvärmning eller ej.

Caf_Roy
2015-03-07 23:55
#11

Ge en liten hjälp en gång, så liten som du önskar att hästen ska reagera på. Får du ingen reaktion, ge hjälpen igen lite starkare och smäll till med spöt. Beröm ordentligt när hästen svarar framåt. Efter ett par - tre gånger brukar de flesta hästar ha fattat vinken och reagerar på den lilla första hjälpen. Ska du använda dig av den här tekniken är det dock tre saker som är jätteviktiga. Det ena är att aldrig ge hjälpen om du inte menar något. Du behöver alltså ha stenkoll på dina ben så du inte skänklar av misstag. Storleken på den önskade hjälpen hästen ska svara på bör vara minst dubbelt så tydlig som dina ben flaxar på egen hand så hästen lätt kan känna skillnad på ostadiga skänklar och en drivning. Den vanligaste anledningen till att hästar blir skänkeldöva är att ryttaren sitter och fladdrar med benen utan att mena något med det. Förr eller senare slutar hästen bry sig. Det andra är att bara använda hjälperna när det är något du vill förändra. Du lägger på skänkeln när du vill öka farten och slutar när du uppnått önskad hastighet. Om hästen saktar ner får du lägga på den igen, men akta dig för att sitta och underhållsdriva. Vill du sakta ner gör du det med säte och hand, en skänkel ska alltid betyda öka. Dessutom är det en belöning för hästen att få vara ifred när den gör rätt. Till slut är det väldigt viktigt att du, när du måste förstärka hjälpen för att få en reaktion, berömer ordentligt när hästen svarar framåt. Du säger till på skarpen att den ska fram för i helvete och om den då skulle skena två varv runt ridhuset är den jätteduktig! Att reagera lagom kan ni träna på sen, till att börja med är en reaktion framåt vilken som helst allt du ber om. Gör man det på rätt sätt är det mycket snällare mot hästen att säga till på skarpen ett par gånger än att sitta och banka den i sidorna för all framtid. Men det gäller som sagt att göra det på rätt sätt så hästen förstår vad man menar. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

axa
2015-03-08 11:18
#12

Ta inte sporrar på, ha en positiv känsla istället. Jag vet inte vad det är med mig men jag kan få igång alla hästar jag rider. Oavsett seg eller galen unghäst. 

På ett riktigt hett 9 årigt sto och en unghäst har jag gummisporrar, inte för att de ska springa utan som #3 säger, förfina hjälperna.

Om du inte trivs med hästen kan du prata med instruktören eller fråga om råd, det är ju dennes jobb att hjälpa dig komma framåt i din ridning.

Ung1969
2015-03-08 18:00
#13

Menade inte skänkel dövhet snarast miss trivsamhet i allmänhet . Att sådana hålls kvar för länge och oftast gått för långt

Annons:
Ylwiz
2015-03-08 19:05
#14

Jag skulle värma upp den för hand först. Aktiv skritt och halt. Aktiv skritt, halt osvosv. Beröm massor, överdriv när hästen gör rätt. 

Håller med #2. Vill hästen tycker jag inte man ska ta med "fula" metoder som sporrar, spö, skänkar. Motivera hästen istället! De blir roligare för alla då ;)

Gronstedt
2015-03-09 07:13
#15

#13: Den här hästen ignorerar hjälper när de inte är tillräckligt tydliga. Det är inget tecken på att den inte trivs.

#14: Varken sporrar, spö eller spö eller skänklar är ""fula" metoder". Tror man det har man helt missförstått hur de ska användas.

Anon
2015-03-09 12:37
#16

Jag tycker det är en ful metod att använda sporrar och rappa med spöt eller skänkla hårt. Anledningen till att det är fula metoder? Jo, för ridskolehästen kommer att gå en annan lektion nästa dag. Med någon som sitter och kniper och sparkar hårt bara för att den inte kan rida. Och då kommer ridskolehästen återigen tänka att "jaha okej när någon sparkar såhär ska jag alltså bara gå fram från halt till långsam skritt och inte mer". Sedan kommer du tillbaka igen och rappar till den med spöt för att den inte reagerar mer än så på dina skänklar! 

En skänkeldöv privathäst är ett heeeelt annat problem än en ridskolehäst, då privathästen troligtvis rids av några enstaka ryttare medan ridskolehästen får ta emot fleeeeera olika typer av ryttare på en och samma dag. Ridskolehästen har inte en chans att förstå varför den ena dagen bara ska skritta sakta trots hårda skänklar, och den andra dagen får sporrar i magen och ett spö på rumpan så fort den gör som den bara har lärt sig. Synd om hästen enligt mig, är faktiskt ridskolans ansvar att se till så att hästarna passar för jobbet.

Gronstedt
2015-03-09 12:42
#17

#16: Du beskriver verkligen inte de ridskolehästar jag känner, och förmodligen inte de flesta andra heller. De jag stött på har inte minsta problem att på ungefär två upprepningar anpassa sin känslighet till den aktuella ryttaren, antingen det är nybörjare eller någon som tränar medelsvår dressyr.

"sporrar i magen"? Låter ridskolor folk rida med sporrar innan de har en aning om vad sporrar är till för? Det är nog inte speciellt vanligt. Då är det nog vanligare att privatryttare sätter på sig sporrar för att förstärka hjälperna i stället för att använda dem korrekt.

Sarah
2015-03-09 12:51
#18

#9 Vad menar du med svaga hjälper? Hästarna känner om en fluga sätter sig på dem, de känner om du tänker en hjälp och omedvetet ändrar dig lite i och med tanken. Svaga hjälper är inte ett problem, snarare fel hjälper eller felmotiverad häst. Man behöver inte vara stark för att ge en hjälp.

Anon
2015-03-09 12:56
#19

#17 Vad menar du är orsaken till skänkeldövhet i så fall då? Det är ju just det att hästen har trubbats av. Och oavsett hur många upprepningar som krävs så är det fortfarande en väldigt märklig situation för en häst då den aldrig kan vara säker på vad som faktiskt förväntas. Det låter också som ett väldigt negativt mönster att behöva bruka våld(rappa till med spöet) mot en häst för att göra den känslig varje gång en avancerad ryttare ska rida. Det blir en stressande situation när hästen inte fattar om den 1. ska ignorera skänklarna och riskera att få sig ett spörapp eller 2. reagera på skänklarna men då riskera att sätta en ev. nybörjare ur balans och få sig ett drag i munnen. 

Vad som är korrekt användning av sporrar bestäms nog av ridskola till ridskola beroende på grundläggande hästsyn. Men visst, är det inte sporrar i magen är det ju i så fall hälar i magen eller ett spörapp på rumpan vilket inte heller känns så trevligt.

Brollan1
2015-03-09 15:43
#20

Hästar är inte dumma, dom ser och känner skillnad på folk. När hästen vet vem du är så kommer den att reagera så som du har lärt den mer eller mindre beroende på hur mycket tid och annan "inlärning" som har skett mellan tillfällena som du rider hästen.

Så om man är bestämd och ärlig med hästen så kommer den att komma ihåg detta rätt omgående även om andra rider i mellanåt.

Håller helt och fullt med "#15 av: Gronstedt ". Skulle nog ochså tillägga man skall inte använda saker man inte förstår ordentligt hur dom inverkar på hästen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Upp till toppen
Annons: