Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 559 ggr
Anon
3/7/15, 1:37 PM

Häst som inte står still när man ska hoppa upp.

Hej, jag har ett sto som är en bestämd dam. Hon är helt enkelt tydlig med vad hon tycker är en bra idé och vad som är en dålig idé. Normalt sett är detta inga problem, och hon följer mig gärna som en hund, hon flyttar sig för mig och jag tycker att jag har ett bra ledarskap. Problemet är att det tar ungefär 20-30 minuter att komma upp på hennes rygg, hon står helt enkelt inte still när jag ska hoppa upp. 

Det här är inget problem när jag rider med andra, bara när jag ska rida själv. När jag rider med andra står hon helt still, men går gärna iväg när jag väl har kommit upp så det övar jag på. Hon är väldigt pigg och glad när man väl rider. Problemet är alltså när jag ska rida själv. 

Hon har haft detta problem med de förrförra och de förra ägarna, men de förra ägarna lyckades träna bort det. Hon hade inga problem när hon kom till mig, men jag red alltid tillsammans med någon annan då. Så då vande hon sig vid det och när jag började rida själv blev hon osäker och då kom problemet tillbaka. 

Jag tror inte hon har ont, då hon som sagt känns väldigt positiv att rida och hon har ju vet. besiktigas. Dessutom kommer ju problemet bara när jag är själv, så jag tolkar det som att det är en "invand" olat och att de förrförra ägarna "berömt" hennes beteende genom att kanske strunta i att rida och låta henne komma undan, vilket gör att beteenden är extremt djupt rotat. Hur ska jag göra, har ni några tips?

Annons:
JoannaLi
3/7/15, 2:10 PM
#1

Om du hoppar upp från en pall kan du lära henne att bete sig vid pallen. (Ett ganska vanligt sätt att gå.) 

Lär henne att vid pallen står man korrekt och stilla, och tar en vilopaus/får en belöning/myser en stund. Det tar tid, men det är guld värt :)

Anon
3/7/15, 4:46 PM
#2

#1 Tack för ett jättebra tips! Ska köpa en ny klicker och sen klickerträna med pallen, så att det blir som ett trick att stå still vid den. Det passar nog henne, då tror hon ju att hon bestämmer att jag får hoppa upp hehe. Sedan ska jag bara hoppa upp med pall när jag rider själv, för då behöver jag ju inte alltid ge godis när jag har hoppat upp utan bara när jag har med pallen. Då märker hon ju förhoppningsvis skillnaden! 

Ni får också gärna komma med funderingar på VARFÖR hon gör som hon gör, om ni kan komma på något som jag kanske gör fel. Har inget emot att bli ifrågasatt :)

Linnea
3/7/15, 6:04 PM
#3

Jag hade samma problem men gjorde som #1. Lär henne att stå still bredvid pallen, när du står på pallen osv innan du sitter upp.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: