Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1036 ggr
WornOut
3/4/15, 11:12 PM

Nu vill jag komma vidare

Hej!

Jag har varit medlem på det här forumet i en massa år och även ridit och hållt på med hästar i en massa år,
Men.
Sen många, många år tillbaka så känner jag att jag har fastnat i min ridning. Jag har ridit för olika tränare för att komma vidare och det har hjälpt till viss del, men inte på den nivå jag önskat. Jag har inte tränat för någon regelbundet, men det beror också på att jag inte hittat någon som jag trivs med till 100%.

Jag har jobbat heltid som beridare och även jobbat med att rida in/till och utbilda hästar. Jag har även vikarierat en del som instruktör. 
Varför jag tror att min sits har blivit så kass som den är, är för att jag ridit mycket unghästar/svåra hästar, så jag har struntat i mig själv och fokuserat på hästen.
Vad jag vill säga med det är att jag har kunskaperna för att utvecklas men den fysiska biten är inte riktigt på plats ;)
T ex har jag fått höra från tränare: "Du sitter så jävla illa, det ser skitdåligt ut, men på något vänster så får du ändå hästarna att lyda minsta vink, hur gör du?" 

Jag vill inte sitta illa. Jag vill inte att det ska se dåligt ut. Hjälp mig att komma vidare! :)

Alla tips mottages tacksamt! Lägger in några filmer här under så får vi se :) Finns fler om det är något specifikt ni tänker på.

Känns som jag viker ut mig x)

Annons:
WornOut
3/4/15, 11:25 PM
#2

Och kommentera inte att jag har stolsits på fullblodet, för det är sadeln.

BettaSplendens
3/5/15, 12:20 AM
#3

Jag tycker det se bra ut, och du måste ju göra någonting rätt för hästarna ser ju väldigt lydiga ut! Du skulle inte kunna rida någon duktig välutbildad dressyrhäst där du mer kan tänka på hur du sitter och inte hur hästen går? Gärna för tränare då. 

Skulle också kanske försöka komma ner lite i sadeln ibland. Jag tror det är bålen du skulle  behöva träna för just det.  Annars är vanlig styrketräning mycket nyttigare än man tror för ridningen. Jag har börjat träna ganska mycket några månader nu och mina tränare har på senaste sagt att jag rider mycket bättre, och jag märker helt klart det själv också! :)

Men du rider absolut inte dåligt, verkligen inte.

PogoPedagog
3/5/15, 10:16 AM
#4

Jag tycker inte du sitter särskilt illa jag heller. Effektiv ridning så vitt jag ser. Ju mer jag läser om ridning från olika synsätt tycker jag mig inse att den sitsen som visas på dressyrtävlingar och lärs ut på ridskolor inte alls är den bästa utan ofta blir stel och statisk och hindrar hästen att själv hitta en bra form och balans. 

Såg att du varit i Tidaholm och tävlat, om du bor i Skaraborg kan jag rekommendera Madelene Kvarnrud som finns mellan Skara och Götene som fokuserar väldigt mycket på sitsen. Jag har ridit ridskolelektioner för henne för och har nu hunnit ta min första privatlektion med egen häst och jäklar vad mycket bättre jag rider redan nu när jag fått hjälp att hitta mina snedheter.  

https://www.facebook.com/pages/AeroRide-HB/1383155888665351?fref=ts

Linnea
3/5/15, 2:44 PM
#5

Nu har jag inte sett filmerna men tänkte skriva en snabb kommentar bara. När du sitter på hästen, vinkla ditt bäcken så du hamnar på rumpan och inte på blygdbenet. Många sitter på blygdbenet vilket gör att de svankar med ryggen och skumpar, det går inte att få en följsam sits om man sitter så. Ordentligt på rumpan och vinkla ut dina knän ibland så du känner att det är i bålen balansen sitter och att du inte kniper med knäna. Magen ska jobba, benen ska vila.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

WornOut
3/5/15, 4:19 PM
#6

#3 Tack för tipsen! Det ligger nog mycket i det du säger om bålstyrka/stabilitet. Har också varit inne på dom tankarna :)

#4 Ska kolla upp Madelene, jag bor i Skövde :) Och jag håller verkligen med dig om att "ridskole"-sits (eller ridning överhuvudtaget för den delen) själper hästen mer än vad det hjälper!

#5 HAHA, du kanske ska kika filmerna innan du yttrar dig nästa gång.

Annons:
kvekki
3/8/15, 7:33 AM
#7

Nu kommer jag från en helt annan gren än hoppning, så jag tycker din sits ser väldigt obekväm ut(ur mitt eget perspektiv). Jag hade velat ha bak din skänkel, men det kanske blir så i hoppsadel? (vet inte vilken film som är ett fullblod, tycker det är stolssits på alla). Det borde väl gå att ta enbart sitslektioner? Jag började rida för en ny dressyrtränare i vintras och hon började direkt drilla min sits. Jag tyckte inte min sits var illa före, men jag har fått jobba på att inte vara för rak, var tydligen på gränsen till bakåtlutad. Ett tips som kan vara bra för dig skulle jag gissa är att stretcha dina höftböjare! Så som du sitter så borde de vara rätt korta, att stretcha ut dom gör det lättare att komma ner med skänkeln under sig. O träna bålstyrka är bra för alla ryttare :-)

Upp till toppen
Annons: