Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 672 ggr
ellapella01
2015-03-01 11:30

Låser mina händer

(Vet inte vilken grupp jag ska ta, så tar Utbildning och Träning, admin får ändra om det är fel)

Hejsan! Jag har ett litet "Problem" typ. När jag rider, speciellt hoppar, så låser jag mina händer (vill säga att det inte stör hästen någonting) Sen när vi saktar av och skrittar, så när jag lossar lite på händerna, så sitter det typ fast och jag måste typ pressa ut händerna på framvalvet på sadeln. 

Vet inte vad jag ska göra, då det gör så fruktansvärt ont. Någon som har nåt tips?

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Annons:
Inkanyezi
2015-03-01 11:38
#1

Prova att ta magnesiumtabletter och se om det hjälper. 

Gör också uppmjukningsövningar.

ellapella01
2015-03-02 17:35
#2

Har du några bra tips på övningar?

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Inkanyezi
2015-03-02 17:49
#3

Inga direkta, men det som kanske kan vara till stor hjälp är att göra rent dynamiska gymnastikövningar med hela kroppen, men koncentrera det på armar och händer. Ridning innehåller ju ganska statisk hållning av flera delar av kroppen, och jag uppfattade det som att de låsta händerna kan vara kramp, även om man inte känner den som smärtsam, att det alltså till stor del sitter i underarmarnas muskler som styr fingrarna.

En sak till, förutom gymnastik, uppmjukning, kan vara att hålla underarmen varm. Det är i underarmen de flesta musklerna som styr fingrar och händer sitter. Man får lättare låsning av musklerna eller kramp om man är nerkyld. Så en extra värmare över underarmen kanske kan göra tricket. Jag förutsätter att man har handskar på sig för att hålla händerna varma.

Sedan kanske man kan hitta på något för att inte hålla armarna så statiska under själva ridningen, i likhet med övningarna som ofta brukar rekommenderas vid musarm eller tangentbordsproblem. När någon muskelgrupp låser sig, beror det ofta på att man har belastat den statiskt. Kanske man kan få någon form av avslappning, genom att stöda underarmen på ett annat sätt medan man rider?

Jag tror att de som själva rider mycket och kan ha sett samma problem kan ge mer tips.

Caf_Roy
2015-03-03 14:19
#4

Jag hade samma problem när jag red ponny. För mig berodde det på att jag höll krampaktigt i tyglarna. Nu har jag lärt mig att man aldrig ska ha mer än 300 gram i varje hand och att vara mjuk och följsam i handen. Det gäller bara att få hästen att lyssna på de små hjälperna genom att bara använda dom när vi faktiskt vill förändra något och vara mjuk och följsam resten av tiden. Hoppas det funkar för dig med!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: