Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 913 ggr
Foooer
2015-02-24 22:26

Grimmor förr i tiden?

Hej! Jag skriver en uppsats i skolan och ska skriva lite om drivkraften och utvecklingen av en grimma. Jag har googlat runt lite men hittar inte hur en grimma såg ut(funktioner, olik- och likheter)förr i tiden jämfört mot dagens grimmor.

Det kanske är en självklarhet egentligen men kan verkligen inte komma på det, så skulle bli jätte glad för lite hjälp. :)

Annons:
jiithra
2015-02-24 22:37
#1

Tror de sett likadana ut ganska länge, eller ja. Byggt på samma princip iaf. Vet att de såg ut så under typ första + andra världskriget, om jag inte komplett missminner mig.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Lamina
2015-02-24 23:16
#2

Repgrimmor kanske?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

trolldalen
2015-02-25 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Arme huvudlag eller grimma som det går att fästa bettet på.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

PogoPedagog
2015-02-25 15:12
#4

Kolla äldre tavlor. Kan tipsa om något som kallas Biblioteket som innehåller många böcker som i sin tur innehåller bilder på många tavlor ;) 

Kolla böcker om t.ex hästar, arméhistoria, historia.

RomDoll07
2015-02-25 17:33
#5

Har en del gamla grimmor som ser ut ungefär som #3, jag tror det var rätt vanligt förr att man hade grimma och träns i ett på det sättet.

Foooer
2015-02-25 18:39
#6

Okej tack så mycket! :)

Annons:
jiithra
2015-02-25 22:07
#7

Vad jag kan minnas kunde man förr i tiden ta bort bettet från nosgrimman, till skillnad från idag där tränsen är byggda tvärt om.
Detta för att man hade hästarna i grimmorna jämt, och 'betslade' dem bara när de behövdes. När de var färdigridna/körda så tog man av betten, men behöll grimman.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons: