Annons:
Etikettövrigt
Läst 802 ggr
milly99
2/24/15, 8:25 PM

Skaffa häst

Hej jag är en tjej på 15 år jag har ridit på ridskola sen jag var 9 men fick ta en paus iom att vi flyttade till en hästgård. Efter att ha diskuterat med min pappa så kom vi fram till att jag ska få ha en häst i sommar iom att jag börjar på Sveriges ridgymnasium. Men jag antar att många här är erfarna av hästköp, övningar osv och undrar om någon kanske har lite tips till mig om exakt ALLT känner mig järre osäker om provridningar hur de kommer kännas osv tack på förhand. Kram Mina

Annons:
PogoPedagog
2/24/15, 8:39 PM
#1

Jag vet ju inte om man behöver ha en häst som kan vissa saker på ditt gymnasium men personligen tittar jag mest efter hur hästen reagerar på hjälper och saker i miljön, vilket psyke den har när jag provrider. Allt annat kan man lära hästen sen tänker jag, bara den vill sammarbeta.

Jag har t,ex provat något jag tror hästen inte kan, provade t.ex att rygga en häst som bara skogsridits, för att se hur den reagerar under lite press. Just den hästen funderade lite och klev sedan snällt ett steg bakåt, precis i min smak :) 

Sen rider jag gärna förbi något som skulle kunna tänkas skrämma hästen flör att se om det är en sådan som skenar hela vägen hem i panik eller tar ett par steg åt sidan, stannar och utvärderar situationen. 

Så klart ska du även vara med och hämta i hagen, står hästen redan bunden och ridklar när du kommer ska du be att få komma en gång till. Det är inte roligt att upptäcka att det tar två timmar att fånga den och sedan bits och sparkas den vid borstningen.

Sen är det såklart viktigt att man besiktigar hästen men jag tycker ändå inte man ska vara rädd för att köpa en häst som inte är helt perfekt, särskilt inte om den kommit upp  i åren. Vår första häst fick små haltmarkeringar på flera ben vid böjprovet men var sedan inte halt en enda gfång under de nio år vi hade henne.

Lita inte heller på det som står i annonserna utan provrid massa hästar. Många är myyyyycker sämre än vad som anges men några är oxå mkt bättre än vad m,an får intryckj av i annonsen.

Anon
2/24/15, 9:51 PM
#2

Jag vet inte om du haft foderhäst innan eller ridit mycket utanför ridskolan men mitt bästa råd är att köpa en SNÄLL häst! Att ha egen häst är väldigt annorlunda mot att rida på ridskola och det kan vara bra att ha en häst som "tål" misstag osv utan att bli nervös. För när du har din egen häst är det ju bara du som rider och påverkar den och det finns ingen som rider till den och förhindrar olater mellan ridpassen. Även om en "galen" häst kanske verkar mer spännande så är en snäll och stabil häst så mycket bättre att starta med som förstahäst. Och i gymnasiet är det mycket plugg så då är det ju allra skönast om du slipper lägga energi på att fixa problem och jobba bort olater :)

milly99
3/7/15, 4:39 PM
#3

Tack för väldigt bra svar och tipps ska försöka att tänka på allt när jag väl står där men de är lättare sagt än gjort:)

sosom11
3/7/15, 5:00 PM
#4

Mitt bästa tips är att inte bara provrida hästen utan att ta in hästen ifrån hagen, göra inordning, sadla och värma upp i skogen eller längst vägar och sen på en ridbana eller ridhus. Hästen kanske är jätterolig att rida i ridhuset men kan inte ta ett steg ut i skogen. Sen måste det ju klicka mellan dig och hästen ;)

EW

Caf_Roy
3/9/15, 11:43 PM
#5

Det jag tycker är viktigast när man ska köpa häst är att man känner att man kan lita på hästen. Det spelar ingen roll hur fin hästen är, kan du inte lita på den kommer ni inte att få roligt ihop. Har du lång erfarenhet av olika hästar kan det vara något ni kan jobba på, men en första häst måste man kunna lita på. Sen kommer allt det här med att kunna utvecklas och uppnå sina mål och allt det där, men det allra viktigaste är att ni trivs tillsammans.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: