Annons:
Etikettfoder
Läst 3291 ggr
Sehvrin
2/23/15, 8:44 AM

Baksidan av slowfeeding

"Slowfeeding-hönät till hästar har blivit väldigt populära. Den stora fördelen är att det tar längre tid för hästen att äta upp sin mat, den är ju skapt för att "småäta" hela dagen. Dock debatteras om näten enbart är av godo – här uttalar sig en equiterapeut, en tandläkare och en tillverkare." Källa: http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/kan-finmaskiga-honat-ge-hasten-nackproblem.htm

Vad har ni för erfarenhet av det? 

(Jag har ingen erfarenhet alls så kan inte uttala mig, men ville dela med mig av en intressant artikel)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
RomDoll07
2/23/15, 9:16 AM
#1

Vi har slowfeedingnät och jag har ärligt talat funderat några gånger hur bra det verkligen är för hästarna att äta på det sättet, men jag har kommit fram till att fördelarna ändå överväger nackdelarna (annars skulle jag så klart inte använda nät). Självklart är det allra bäst om de kan äta hö löst på marken på samma sätt som dom betar men våra superlättfödda kallblod och shettisar skulle vräka i sig enorma mängder om de fick mat på det sättet, så för oss tror jag ändå att nät är bättre. Våra hästar har dessutom ätit ur nät större delen av sina liv och äter lugnt och fint.

Som dom säger i artikeln  tror jag säkert att hästar som äter stressat och sliter i näten kan få negativa påverkningar på kroppen, men om de bara får vänja sig med nät och att det jämt finns mat i näten så att de inte går utan mat då och då tror jag säkert att de kan lära sig rätt ätteknik och slippa större fyskiska påverkningar.

Tusen
2/23/15, 10:30 AM
#2

Jag har slutat med slowfeeding då jag upptäckte att våra åt mer hysteriskt då jag begränsade deras ätande.

Nu lägger jag ut den mängd hö/hösilage jag anser de behöver per dag. Resten sav grovfodret får de som havrehalm. 

Våra är kanske lite konstiga men de föredrar havrehalmen framför höet. Hösilaget går först.

viktoria91
2/23/15, 3:33 PM
#3

Jag har haft smhn i ca 3,5 år till min ponny. Hon har aldrig haft problem med nacken/ryggen.

Tusen
2/23/15, 4:41 PM
#4

VI har haft olika modeller av slowfeeding under många år men våra äter lugnare när intaget inte begränsas. De äter t.o.m. mindre då.

Här kan man se bilder på hur våra fodras numera.

viktoria91
2/23/15, 4:48 PM
#5

Kan tilägga att min ponny hellre äter ur nätet än löshö. Hon äter fint och sliter inte och maten är på marknivå.

mikatherider
2/23/15, 8:27 PM
#6

Vi har slowfeeding nät både inne och ute sen lång tid. Ingen av de 9 hästarna har haft några problem. När jag hade massör och osteopat ute fick jag bland annat höra att nacke/hals på min häst var väldigt fin och supermjuk! Men å andra sidan skriver equiterapeuten att dem främst såg sambandet hos stressade pållar, och vi har inga sånna hemma.. Dock så har de alltid grovfoder tillgängligt i nät så de står aldrig utan någon mat.

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Annons:
JustMySelf
2/24/15, 10:22 AM
#7

Jag vill inte använda nät till min häst, efter det jag läste om spändhet och små skador i nacken, halsen, ryggen och tänderna. Jag minns inte källan nu men det lät trovärdigt och som tänkbara skador. Visst skulle skadorna säkert minska om man hängde nätet längre ner, men då är jag rätt att han ska fastna med skor och broddar. Kanske hade vågat om han var helt oskodd, men inte nu. Istället får han så mycket hö han kan äta utan att bli för fet, och så en kaka halm till natten som han kan plocka med om han vill. Det brukar vara lite kvar på morgonen så han verkar inte ha behov av mer än så för just tuggtiden.

Urhasten
2/24/15, 3:39 PM
#8

Min häst går i en flock på nio stycken. De har varierad terräng med både mjukt och hårt underlag. De har som stationer, det vill säga enskilda platser för vattenbaren, ligghall och foderstationen. Det är en lösdrift och flocken är harmonisk, men innehåller givetvis dialoger så som lek, gos, vila, tjafs och ömsesidig respekt mot varandra. 

Relationen till min häst är väldigt prioriterad. Min häst må vara två år, men hon har bra självkontroll och självkännedom. Hon är i princip aldrig nervös eller stressad, trots att hon är i främmande situationer ibland ovan och kan bli rädd. Ändå upplever hon händelser spännande, otroligt roliga och är öppen för att hitta på det mesta.

Ingen av dessa nio hästar har problem med att nätet befinner sig ca. 50 cm från markhöjd. Det är en stor höbal med 3,5 cm maskor. Stallägarens hästar inklusive min egen häst mår bra och därför påverkar nätet inte de negativt. Jag måste erkänna att jag inte kan säga emot att ingen häst får nackproblem och spänningar, men det är individer som rycker, drar och är hungriga, stressade eller nervösa till och från under vardagarna och eller får inte sitt sociala behov tillgodosedd. Då tror jag mycket väl att nackproblem kan bli en följd av begränsad fri tillgång.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tusen
2/24/15, 10:36 PM
#9

#8 Jag kan hålla med dig till viss del men att säga att alla hästar som rycker och sliter i höet för att få ut maten genom maskorna, skulle vara stressade och oharmoniska är inte sant.
Våra, en flock på 8 ponnysar, har alltid gått i lösdift med fri tillgång på grovfoder (över 15 år), många har gått tillsammans sedan födseln och jag kan lova dig att de inte är stressade. Däremot gillar de inte hönäten. De är inte vana att få sin mat begränsad på det sättet och de har gemensamt jobbat för att förstöra näten så mycket det bara går, därefter har de dragit ut (i princip) allt foder på backen innan de börjat äta. 
Jag anser att vår flock innehåller enbart trygga individer då de i princip aldrig blir rädda. Varken älgar, lastbilar, bussar, motorcyklar, helikoptrar, paraplyer eller något annat skrämmer dem det minsta. Inte ens när nyårsraketerna vinner runt hagen reagerar de. De kliar gärna varandra och lever i mitt tycke ett väldigt harmoniskt liv.
Jag vet att våra inte har problem med nacken (då de är kollade) men jag vet också att de inte gillar näten och därför anser jag att de inte ska behöva ha dessa.
Då de inte får begränsat med foder går det som sagt åt mindre hö då de äter upp det istället för att trampa ner det i marken.

RomDoll07
2/25/15, 8:32 AM
#10

#9 De är säkert inte stressade normalt men de blir ju uppenbarligen stressade när de får mat i nät, vilket jag antar beror på att de ännu inte har förstått principen med slowfeeding. Hästar kan ju behöva lite tid för att vänja sig vid förändringar och att äta ur slowfeedingnät kan ibland ta ett tag för dem att lära sig , men så småningom brukar de förstå konceptet.

Poängen med slowfeedingnät är ju att det alltid ska finnas mat i dem så att hästarna aldrig behöver stressa upp sig över att det inte finns något att äta och sen vräker i sig mat så fort näten fylls igen. Om man låter näten bli tomma då och då kan det därför vara svårt att få detta system att fungera optimalt. Jag menar inte att det är så du har gjort och jag respekterar så klart ditt val att inte använda nät, det var bara ett allmänt tips.

Urhasten
2/25/15, 5:56 PM
#11

#9 

Jag vill ändå tro att det måste vara de stressade och oharmoniska flockarna/hästarna som först och främst drabbas av nackproblem. Sedan vad det är som orsakar stressen är upp till varje hästägare att vara ansvarig över. 

Ingen häst lever ett helt stressfritt liv. En stress kan uppkomma och kan försvinna hur enkelt eller svårt som helst. Hästar kan fortfarande bli stressade eller drabbas av oharmoniskt tillstånd även om de däremot är bra på att hantera den. Så har den trots allt funnits där. Du beskriver dina hästar som trygga och det är det främsta och bästa analysen som vi vill se, men det betyder heller inte att ingen av dina hästar aldrig någonsin har upplevt stress inför någonting. Det låter så långt från naturens lagar som det går att hamna. Jag vill understryka att stress går alla igenom, men alla hanterar den olika bra. Det låter som att du ska vara glad för att i alla fall ha en sammansvetsad flock som har en exemplarisk gruppdynamik, troligen går de också då igenom tuffare tider då med tillsammans.

Om det sedan är självaste näten i sig så som gör hästarna stressade eller visar ogillande är det en fråga om förändringen och om individen passar för den förändringen. Då tror jag att det snarare handlar om, precis som #10 nämner, att hästarna inte ännu förstår principen, blir frustrerad och därmed stressad att maten inte kommer i magen lika fort.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: