Annons:
Etiketthoppning
Läst 2007 ggr
agnessundling
2/22/15, 12:28 AM

Tips på hoppövning

Har precis börjat hyra en valack 1 gång i veckan, vilket är jätte kul! Men det är också svårt, speciellt när det gäller att komma på hoppövningar.. Så har ni några tips som kan hjälpa mig och hästen?

Jag har ridit i 6 år på ridskola, ganska lugn i min ridning och följsam. Men i hoppningen kan jag ibland "hets rida" precis innan hinder och ändra grundgaloppen vilket jag inte vill.

 Jag blir ofta lite vinglig i galoppen på denna häst, vilket jag absolut inte vill vara. Han är väldigt känslig, och då kan det hända att sprången innan hindret blir vingliga och ojämna, vilket ibland leder till att han hoppar av för tidigt och gör typ kråksprång.  Så detta är främst vad jag vill öva på, en stadig och kontrollerad galopp innan hindret kommer, och efter.  Och finns det något sett för mig att påverka att han inte ska hoppa av för tidigt? Men jag är lite osäker för jag har lärt mig att man inte ska ändra på galoppen, alltså korta upp eller öka när man rider emot ett hinder, stämmer det eller? Han kan också bli lite tung i munnen och stark när man hoppar honom, och typ lite "upphöjd" och ännu skumpigare i galoppen, vad ska jag göra för att få en bättre galopp och, bättre sits?

Hopp problemet är främst höger varv. I traven brukar det inte heller vara några problem.

Så ös in med tips, banor, ridövningar o.s.v!

(Förlåt för lite slarvigt och virrigt inlägg…)

En video för 4 veckor sen då jag hoppade honom första gången som "hyrare", ni får jätte gärna komma med lite kritik o.s.v. Vet att jag är lite framåt lutad mellan kombinationen dock haha xD

Annons:
Mullemu
2/22/15, 4:19 PM
#1

Använd galoppbommar framför hindren så får du hjälp att hitta en jämn rytm. Det gör att du får avsprångspunkten på rätt ställe också. 🙂

Mowglie
4/5/15, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Den första bilden innehåller en övning som är bra för att få hästen att hoppa på mitten av hindret, den andra berättade min storasyster var bra igår, fick ingen direkt förklaring men provade och tyckte att hästen fick en följsam trav/galopp medans den höjer benen fint.

Observera att jag har ritat i Paint! Därför ser det inge bra ut men jag tro ni förstår ;)

Be yourself, everyonelse is already taken.

Upp till toppen
Annons: